• 0

KOR

Middag,

 

Ik heb een vraag over de KOR.

 

Ik ben bezig met de aaangifte Q4 over 2020 en zie dat vraag 5.d. verdwenen is (correctie voor de KOR) terwijl ik me niet heb aangemeld voor de nieuwe KOR.

 

Ik heb wel het hele jaar BTW verrekend naar mijn klanten, en betaald aan de belastingdienst.

 

Nu kom ik er in Q4 achter dat ik dit (ivm de kleine ondernemersregeling) niet meer terug kan vragen.

 

De vraag: is de KOR er doorheen gedrukt zonder dat ik me hiervoor heb aaangemeld? En wat nu?

 

Alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

De nieuwe KOR is op 1 januari 2020 ingegaan. Lijkt me logisch dat deze vraag verdwenen is want met de nieuwe KOR valt er niets terug te vragen. 

7 minuten geleden, J Kred zei:

De vraag: is de KOR er doorheen gedrukt zonder dat ik me hiervoor heb aaangemeld? En wat nu?

Die snap ik niet helemaal, je maakt immers geen gebruik van de KOR.

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, J Kred zei:

En wat nu?

 

Helaas pindakaas, geen teruggave over 2020 want die bestaat niet meer. 

Je hebt het hele jaar btw gerekend aan je klanten en voorbelasting gerekend. je kunt je niet achteraf opgeven. En je moet in 2021 Q1 dat ook blijven doen.

 

Als je in 2021 verwacht onder de 20.000 euro omzet te blijven kun je een aanvraag doen voor de nieuwe KOR en zou je vanaf 1 april kunnen stoppen met btw rekenen aan je klanten (en terugvragen van btw op inkopen) als je de vrijstelling binnen hebt.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, J Kred zei:

Wat is nou eigenlijk het voordeel van de nieuwe KOR tov van de oude? 

 

Dat de regeling heel simpel is en (eindelijk) in lijn met soortgelijke regelingen in alle andere EU-landen.

 

De simpelheid zit hem meer in de alles-of-niets-aanpak:
Doe je niet mee aan de KOR? Dan wel btw rekenen aan je klanten en wel btw terugvragen over je aankopen.

Doe je mee aan de nieuwe KOR? Dan geen btw rekenen aan je klanten en geen btw terugvragen over je aankopen.

 

De oude KOR was eigenlijk een draak van een regeling en pakte some raar oneerlijk uit. Maar financieel kan het inderdaad zijn dat je juist nadeel ondervindt van de nieuwe regeling. Voorheen mocht je namelijk een deel van de afdracht in je zak steken. En dat voordeel is verdwenen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Loop je dan geen geld mis met de nieuwe KOR?

 

Stel:

je levert een dienst voor €1000 (breng je in rekening voor €1000, je rekent immers geen BTW)

je koopt een nieuwe laptop voor €1000 (en betaald €1210)

 

Normaal zou je de €210 over de geleverde dienst verrekenen met de €210 over de aankoop en kom je op 0 uit. Maar in het voorbeeld hierboven kom je op -210 uit?

 

Of verreken je de BTW in je prijs en breng je €1210 in rekening naar je klant?

 

Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, J Kred zei:

Of verreken je de BTW in je prijs en breng je €1210 in rekening naar je klant?

Precies. Maar dat werkt alleen naar particulieren. Want je mag geen btw vermelden op de factuur dus jouw afnemers kunnen die dan ook niet terugvragen.

 

De nieuwe KOR is alleen gunstig voor B2C (zodat je een hogere prijs kunt vragen) en voor hele kleine bedrijfjes die weinig administratie willen (hoewel ze het wel bij moet houden en btw aangifte normaal een fluitje van een cent is).

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

De nieuwe KOR wordt meestal gebruikt wanneer je voornamelijk aan particulieren levert.
Je hanteert dan dezelfde bruto-prijzen als voorheen.

 

Voor een particulier is er immers geen verschil tussen € 1210 inclusief € 210 BTW en € 1210 zonder BTW.
De € 210 die je vroeger aan de Belastingdienst moest afdragen, heb je nu over om de BTW van de laptop de betalen.

 

Edit: Rik was me net vóór.

aangepast door Lex van Roode

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.