Jump to content
Bejee68
Verberg

Nieuwe Kor en opgaaf IB

Beste leden,

Ik heb een vraag over de nieuwe Kor regeling en opgaaf IB. Voorheen dus t/m 31 dec 2019 moest je het Btw-voordeel opnemen in de resultatenrekening onder buitengewone bate.

Zoals de belastingdienst het zegt: 

Btw-voordeel door de kleineondernemersregeling (t/m 31 december 2019)

Krijgt u een vermindering van de btw door de kleineondernemersregeling zoals die geldt tot 1 januari 2020? Het voordeel dat u hierdoor hebt, moet u als opbrengst (buitengewone bate) opnemen in uw winstberekening.

Hoe zit dit bij de nieuwe Kor? Ik lees hier niets over bij de BD.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0
5 minuten geleden, Bejee68 zei:

Voorheen dus t/m 31 dec 2019 moest je het Btw-voordeel opnemen in de resultatenrekening onder buitengewone bate.

Bij de nieuwe KOR reken je geen btw meer bij je verkoop. Dus je hebt ook geen "btw-voordeel". Je hebt alleen omzet. Ook de bedragen die je betaald hebt voor inkoop zijn gewoon totaalbedragen die je totaal als kosten neemt (omdat de btw niet teruggevraagd kan worden).

• 0

Dankje Rik!

Lijkt me inderdaad duidelijk. Ik ben alleen aan het kijken hoe ik dit in de administratie verwerk, omdat ik btw-plichtig en vrijgestelde omzet heb. 

Ook al heb ik ontheffing moet ik toch kunnen bijhouden of ik boven de 20.000 euro omzet kom. Ik kan in het programma alleen kiezen tussen ex btw of incl btw.

Wat is voor mij de beste invoer?

• 0

Hoe boek je dat met vrijgestelde omzet?

46 minuten geleden, Bejee68 zei:

omdat ik btw-plichtig

Ik neem aan dat je weet dat als je in de KOR zit dat je dan geen btw rekent.

Je boekt dus het beste "geen btw". Niet incl of excl. Als je die keuze niet hebt moet je aan de makers van het programma vragen hoe je zonder btw kunt boeken. Misschien een aparte btw-code (0%) die verder niet gebruikt wordt (zodat wel de "grondslag" bijgehouden wordt).

Je moet inderdaad de omzet waar normaal wel btw over gerekend moet worden bijhouden en doorgeven op het moment dat je erboven komt.

• 0

Ja ik kan het wel boeken op "geen btw" , maar dan wordt alles op een hoop gegooid en ik wil juist zien in de admin hoeveel omzet onder de btw valt ook al bereken ik geen btw.

Bedankt  voor je reacties!

• 0

Ik neem aan dat de producten of diensten die vrijgesteld zijn van btw op een aparte omzet-grootboekrekening geboekt worden. En niet alles op een hoop. Op die manier kun je het goed in de gaten houden. Daar heb je dan geen btw-grootboekrekening voor nodig.

• 0
15 minuten geleden, Bejee68 zei:

Dus , dat ik omzet geen btw boek, maar toch op grootboekrekening omzet hoog boek.

Ja, en dat je uiteraard ook een omzet grootboekrekening hebt voor vrijgestelde omzet als je die hebt (want die reken je niet mee voor de drempel).