kritiek Higherlevel moderatoren

Aanbevolen berichten

Beste Moderatoren,

 

Het grote verbazing heb ik getuige kunnen zijn van hoe een lid zichzelf onstreffelijk belachelijk heeft gemaakt door in een zelf gestarte discussie op nogal onbeschofte wijze uit te laten over een student en een moderator. Dat iemand zich zo verlaagd moet hij-zij naar mijn bescheiden mening zelf weten. Wel vind ik dit bijzonder jammer omdat het niveau van dit forum daarmee naar beneden wordt gehaald. Dat de moderatoren dan ingrrijpen begrijp ik heel goed. Ik begrijp echter niet waarom het topic verplaatst wordt naar een onzichtbaar deel. Zo blijkt tenminste uit een volgende topic waarin meneer excuses eist. Uitererst amusant hoe de persoon daarin zichzelf weer op de kaart zet en zichzelf spiegelt aan de personen waar hij krtitiek op levert. Toch gaat dat topic ook weer op slot.

 

Een moderator moet natuurlijk ervoor zorgen dat dit forum vrij blijft van geteisem die menen misbruik van het forum te mogen maken. Maar waar leg je de lat of grens. Wanneer gaat een lid te ver. Ik ben overingens van mening dat de meneer waar het hier om gaat echt te ver ging vanmiddag en ook zeker in zijn eis tot excuses

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Er zijn al een paar draadjes over waar die lat ligt o.a. deze. Als je het niet erg vindt dan voeg ik deze reactie bij dat draadje om het een beetje overzichtelijk te houden.

 

Het jammere is dat wanneer bezoekers niet de hele draad kennen maar wel de nasleep zien dat dat zo'n vreemde (wil niet zeggen 'slechte' maar daar lijkt het wel vaak op) indruk geeft. Goed dus om te horen dat je het een goede ingreep vindt.

 

Verder is het als moderator ook lastig om te bepalen waar de grens ligt. Maar ook zeker hoe je een en ander netjes oplost als een bericht gewoon niet kan. De moderatoren zijn vrijwilligers en besteden hun vrije tijd liever aan het helpen van ondernemers en het in goede banen leiden van berichten hier dan rommel opruimen. 'Opboksen' tegen nonsense berichten is een noodzakelijk kwaad dat er (jammer genoeg) bijkomt.

 

Maar we zijn aan het werk! De eerste stap is dat berichten niet meer verwijderd worden maar verplaatst. Voor sommigen misschien geen verschil maar het doel is om het modereerbeleid beter te bekijken en in twijfelgevallen ingrepen te corrigeren. Daarnaast is er een moderatormeeting gepland op hele korte termijn waar we gaan discussieren over hoe het allemaal beter kan.

 

Higherlevel groeit ook nog eens als kool. Volgens mij horen groeistuipen, net als in het ondernemen, bij flinke groei.

 

Link naar reactie

Sluit ik mij helemaal bij aan. De mods doen dit vrijwillig, zonder vergoeding te vragen. Dan moet je, naar mijn mening, niet zeuren. Sterker nog, dat vind ik een beetje onbeleefd.

 

Daarnaast vind ik de argumentatie (uhm, voor zover nog beschikbaar) meer dan terecht, dit soort geneuzel haalt het niveau omlaag en hoort hier niet..

 

Lekker zo doorgaan mods! ;D

 

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie

Sluit ik mij helemaal bij aan. De mods doen dit vrijwillig, zonder vergoeding te vragen. Dan moet je, naar mijn mening, niet zeuren. Sterker nog, dat vind ik een beetje onbeleefd.

 

Hoewel ik het inhoudelijk niet eens ben met "een zeker lid dat nogal hoog van de kansel blaast" vind ik de vrijwilligersargumentatie niet kloppen. Vrijwillig betekent niet "vrijblijvend"-- ze krijgen namelijk wél de authorisatie om op te treden, mensen de mond te snoeren en toch met enige marge voor persoonlijke willekeur wat als onwenselijk wordt gezien te verwijderen of editen. Aangezien Higherlevel onder EZ hangt betaalt de burger dus voor het ontstane platform en de spreekbuis die dit óók kan zijn. Hoewel forums meestal een soort landjes in cyberspace zijn waar degene die het landje heeft opgericht de scepter zwaait, de baas is en naar eigen goeddunken de boel mag runnen (en dus géén democratie bestiert!) vind ik dat je in het geval van een overheidsforum toch best de nuance mag zoeken binnen termen als "vrijwilligheid" en "censuur".

 

Uiteraard zijn het de uitwassen die er voor zorgen dat basisprincipes duidelijk zichtbaar worden, zolang iedereen zich binnen bepaalde marges gedraagt werkt het systeem redelijk stabiel.

Kritiek per definitie afwijzen of als onbeleefd bestempelen vanuit de gedachte "dat de moderators het in hun vrije tijd doen" vind ik niet kloppen.

 

Wat je nu ook ziet gebeuren is het omslagpunt waarop moderators steeds minder vakinhoudelijk bezig kunnen zijn met hun threads en steeds meer managertje moeten spelen.

Ik verwacht dat men over niet al te lange tijd eenvoudigweg de capaciteit en tijd niet meer heeft om netjes uit te leggen "hoe we het hier doen" en er veel rigoreuzer gesnoeid gaat worden.

De oplossing wordt nu nog vaak in "redelijkheid" en "consensus" gezocht, maar op een gegeven moment is die koek ook op, dan is het gewoon "omdat ik het zeg". Daar heerst in Nederland nogal een aversief gevoel over, omdat mensen "verwend" zijn met inspraak, democratie en recht hebben en (kunnen) halen. Niks mis mee, trouwens ;-) best aardige grondbeginselen van een maatschappij.

 

Er zijn mensen die érg slecht tegen het idee kunnen dat op een forum de wil van de moderators wet is en die beginnen te protesteren, vaak op een glijdende schaal van piepen tot potentaatgebrul. Omdat die vaak weinig relativerend vermogen hebben (Het is uiteindelijk "maar een forum", ook al mogen uiteraard nooit iemands rechten geschonden worden! En waar eindigt "goed fatsoen" en begint "vrijheid van meningsuiting"?) krijg je dan discussies die eigenlijk nergens over gaan. Dan worden je complottheorieën naar je hoofd geslingerd of word je voor dictator uitgemaakt, "van de gedachtenpolitie" en "pleeg je censuur".

 

Een béétje doorgewinterd community manager haalt dan zijn/haar schouders op, ondertussen openstaand voor terechte kritiek die rekening houdt met de basisregels van een community (en de mogelijkheden en onmogelijkheden).

De open source community heeft een term gevonden voor dit soort dynamieken: Benevolent dictator.

( http://en.wikipedia.org/wiki/Benevolent_Dictator_for_Life )

 

"The BDFL is a tacit acknowledgement that communal, consensus-based decision making within the open source community occasionally runs up against obstacles, in which case a single authoritative voice can be useful. That BDFLs survive and flourish in these otherwise anarchistic contexts is attributed to their personal charisma and their reluctance to wield their power except in rare moments."

 

Ik wens de moderators wijsheid!

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Een béétje doorgewinterd community manager haalt dan zijn/haar schouders op, ondertussen openstaand voor terechte kritiek die rekening houdt met de basisregels van een community (en de mogelijkheden en onmogelijkheden).

 

Ik denk dat je daarmee wel redelijk de huidige stand van zaken opsomt. Zeer binnenkort is er een offline moderatormeeting waarop we de regels zullen bespreken en met z'n allen, zowel spiksplinternieuwe moderators als de 'oude rotten', een beleid zullen uitstippelen. Dit om willekeur en onduidelijkheden te voorkomen. Dit zal in de community tot uiting komen door duidelijke meldingen (o.a. bij inschrijven) en een duidelijker moderatorbeleid.

 

Een community leeft, en de regels moeten in mee kunnen leven en onder invloed van veranderende inzichten aangepast kunnen worden. Kritiek en discussies is dus zeker welkom (en gebeurt ook veel tussen de moderators onderling), maar door de recente enorme groei van HL zijn we een beetje overvallen. Dus die groei moet zijn weerspiegeling krijgen in het moderatorbeleid, iets waar momenteel aan gewerkt wordt.

Link naar reactie

Dank voor je wijze woorden, Annedien.

 

Ik beschouw deze ontwikkeling als een deel van het groeiproces van HigherLevel. Niet een erg leuk deel, zal je en jullie begrijpen, maar wel een noodzakelijk deel.

 

We willen hier kwaliteit leveren, terwijl we allen een "normale" baan hiernaast hebben. Soms wordt dan moeilijk door bovenstaande ontwikkelingen op het board. Dat is even jammer, maar alweer : we gaan er iets op verzinnen en komen dan weer gelouterd boven.

 

We hopen dat jullie dit de komende tijd gaan merken. Mocht dit niet of wel zo zijn : laat je altijd horen. We doen het namelijk voor jullie, de innovatieve ondernemers !

Link naar reactie

Lectori Salutem,

 

Het gaat over mij!

 

Het raakt me als mensen mij bekritiseren, maar: slechts indien dat komt van iemand die zuiver kan oordelen! Standpunten de ether inslingeren zonder de wederpartij de mogelijkheid te geven zichzelf te verdedigen, slechts ten gunste van jezelf in het geval van de moderators, doet me hoegenaamd niets!

 

Even een paar korte opmerkingen, en dan mag iedereen wat mij betreft voor zichzelf uitmaken wat wel en niet door de beugel kan:

 

Volledig legitieme discussies, hoezeer wellicht ook op het scherpst van de snede, kunnen -nooit- eenzijdig door een moderator worden afgebroken! Er is geen mens ter wereld die legitiem het mandaat bezit het beginsel van discussierecht (en tegelijkertijd maar even hoor/wederhoor) eenzijdig ter zijde te schuiven, zolang maar de basisbeginselen van fatsoen worden nageleefd. Dat deed ik, maar dat is niet meer zichtbaar.

 

Dat een moderator zichzelf tot dat niveau verlaagt, "ik mag dat omdat ik het vrijwillig doe", typeert slechts z'n kortzichtigheid!

 

Als derde een oordeel vellen over een zaak is altijd moeilijk, zoniet vaak zelfs onmogelijk. Louter en alleen omdat je niet de volledige casus kent. Dat gaat ook in dit geval op: een groot deel van berichten is verwijderd terwijl dat, het zij herhaald: een heel normale discussie was! Waarom? Niet meer zichtbaar. Verwijderd door wijze heren die meenden dat een kritische kanttekening bij HigherLevel ze even niet uitkwam.

 

"Nee hoor, niet verwijderd, verplaatst naar het adminbord dus niet meer zichtbaar voor het publiek.", kwam als antwoord. Pardon o wijste der wijzen, dat heet verwijderen! Kan iedereen nog vrijelijk over de tekst beschikken? Nee, dan is het ver-wij-derd.

 

Goed, denk altijd eerst na voor je tot een oordeel komt, en niet zozeer over de componenten die je wèl kent, maar vooral of er misschien omstandigheden waar je geen weet van hebt.

 

En daar hebben de moderatoren wel voor gezorgd.... Maar goed, ze doen het vrijwillig, dus dan mag je jezelf tot God verheffen....Wat een wijsheid!

 

Met oprechte groet,

Peter

Zoek altijd eerst, tot het uiterste, naar argumenten die je nog -niet- hebt gehoord, voordat je impulsief een oordeel velt en dat achteraf volkomen fout blijkt te zijn...

 

Dat maakt je een wijzer mens, niet geliefd, maar wel wijzer...

Link naar reactie

Zoals ik in een ander draadje al gezegd heb: deze mensen bepalen hoe het er hier aan toe gaat.

 

Als het je niet bevalt moet je weggaan - zo simpel is het.

 

Dat ondersteun ik ook, laat dat duidelijk zijn, maar dan moet wèl het gelijkheidbeginsel opgaan, en mag je je macht nooit gebruiken om keurig geformuleerde kritiek over jezelf te verwijderen!

 

Het is teveel eer om de heren hier met minister Donner te vergelijken, maar als iemand, even luchtig gezegd: onhandig doet, dan mag hij daarop gewezen worden, en dan moet hij/zij de discussie aangaan en op argumenten winnen, niet door commentaar op zichzelf eenvoudigweg voor het publiek te verwijderen...

 

In een geciviliseerde samenleving is dat eenvoudigweg not-done, en diegene die dat niet inzien moeten nog 'ns heel goed gaan heroverwegen of hun standpunt juist is...

 

Of moeten degene die het niet eens zijn met het regeringsbeleid ook maar uit Nederland vertrekken? Joh, goed idee, laten we meteen de democratie afschaffen!!!!

 

Gr, Peter

 

 

Zoek altijd eerst, tot het uiterste, naar argumenten die je nog -niet- hebt gehoord, voordat je impulsief een oordeel velt en dat achteraf volkomen fout blijkt te zijn...

 

Dat maakt je een wijzer mens, niet geliefd, maar wel wijzer...

Link naar reactie
Hoewel ik het inhoudelijk niet eens ben met "een zeker lid dat nogal hoog van de kansel blaast" vind ik de vrijwilligersargumentatie niet kloppen. Vrijwillig betekent niet "vrijblijvend"

 

Mee eens Annedien. Ik bedoel ook niet dat vanwege het vrijwillige karakter we maar wat mogen doen en dat dat ok is. Maar m'n vrije tijd verspillen aan discussies over moderator ingrepen op berichten die niet volgens de regels van dit forum zijn zie ik niet zitten.

 

Een béétje doorgewinterd community manager haalt dan zijn/haar schouders op, ondertussen openstaand voor terechte kritiek die rekening houdt met de basisregels van een community

Ben nog een jonkie ;D Ga dat artikel eens doorlezen.

Link naar reactie

Overigens het onderwerp van dit draadje is

Maar waar leg je de lat of grens. Wanneer gaat een lid te ver.

 

Aangezien hier binnenkort een meeting van de moderators over is lijkt het me het handigst even af te wachten wat daar uit komt voor we verder gaan. Nieuwe punten mogen hier gerust gepost worden maar bij het herhalen van argumenten/punten gaat dit draadje op slot.

Link naar reactie

Dat ondersteun ik ook, laat dat duidelijk zijn, maar dan moet wèl het gelijkheidbeginsel opgaan, en mag je je macht nooit gebruiken om keurig geformuleerde kritiek over jezelf te verwijderen!

 

Ik heb het inhoudelijk niet gevolgd, maar los daarvan - wie ben jij om te bepalen dat dit niet mag? Jij vindt dat het niet zou mogen, en da's net even anders.

 

In plaats van je zo op te winden kun je beter dit browservenster sluiten - je schiet hier helemaal niets mee op, en het is alleen maar ongezond... ;)

 

edit: deze had ik even gemist:

 

Of moeten degene die het niet eens zijn met het regeringsbeleid ook maar uit Nederland vertrekken? Joh, goed idee, laten we meteen de democratie afschaffen!!!!

 

Je bent uit vrije wil op dit forum gekomen, niemand verplicht je hier dagelijks te posten. Als jij ergens in een willekeurig restaurant gaat zitten, en vervolgens een hoop stampij gaat maken over de muziekkeuze van het personeel en gaat eisen dat ze CD's gaan draaien die je wel leuk vindt krijg je ook nul op het request.

 

Edit 2: dit forum is geen democratie. Het is een initiatief vanTechoPartner. Zij betalen ervoor, zij steken er tijd in.

Link naar reactie

Overigens het onderwerp van dit draadje is

Maar waar leg je de lat of grens. Wanneer gaat een lid te ver.

 

Aangezien hier binnenkort een meeting van de moderators over is lijkt het me het handigst even af te wachten wat daar uit komt voor we verder gaan. Nieuwe punten mogen hier gerust gepost worden maar bij het herhalen van argumenten/punten gaat dit draadje op slot.

 

Ergo, input van derden is niet gewenst, wij beslissen zèlf wel wat het wijste besluit is, en onze gebruikers zijn dom, van nul en generlei belang, "we are the best"????

 

Jezus, nou gaat 'ie natuurlijk ook meteen weer dicht....MAN, LUISTER NAAR DE ARGUMENTEN VAN JE GEBRUIKERS EN LAAT DIE ARROGANTIE VAN EIGEN WIJSHEID NOU EENS LOS!!

 

(niet geschreeuwd uitgesproken, maar net als in softwarelicenties even in hoofdletters om de aandacht erop te vestigen!)

 

Gr, Peter

 

 

 

Zoek altijd eerst, tot het uiterste, naar argumenten die je nog -niet- hebt gehoord, voordat je impulsief een oordeel velt en dat achteraf volkomen fout blijkt te zijn...

 

Dat maakt je een wijzer mens, niet geliefd, maar wel wijzer...

Link naar reactie

 

Mee eens Annedien. Ik bedoel ook niet dat vanwege het vrijwillige karakter we maar wat mogen doen en dat dat ok is. Maar m'n vrije tijd verspillen aan discussies over moderator ingrepen op berichten die niet volgens de regels van dit forum zijn zie ik niet zitten.

 

 

 

Maar het was dus helemaal niet tegen de regels! 1 stelling in een volledig legitieme discussie was alleen even tegen jullie zere been.....

 

Maar ja, daar kan niemand meer over oordelen...

 

 

Zoek altijd eerst, tot het uiterste, naar argumenten die je nog -niet- hebt gehoord, voordat je impulsief een oordeel velt en dat achteraf volkomen fout blijkt te zijn...

 

Dat maakt je een wijzer mens, niet geliefd, maar wel wijzer...

Link naar reactie

Hello All,

 

Ik werd wat droevig vandaag. Nou ja, wat droevig, -heul- erg droevig! "Drie keer naar adem happen"-droevig, zeg maar!

 

Ik heb nog 2 maanden de tijd om beide op te lossen, en terzake a. lukt dat allemaal wel, maar ik kreeg vandaag de offertes van vertaalbureaus!

 

De marketing motor loopt zomogelijk nog vlekkelozer dan bij Microsoft, en ik heb niet keihard 24/7 gewerkt om met een afgeraffelde website en handleidingen te zitten.

 

Het gaat om 14 talen (alle europese + de meest gangbare + Chinees, Hindi, Japans, etc), maar elke taal is welkom uit marketing oogpunt.

 

Laat simpele ik nou denken dat service iets hoger op het prioriteitenlijstje zou staan dan het in stand houden van inefficient betalingsverkeer! Niet dus, ik blijf een simpel mens...

 

 

Beste Peter,

 

Omdat je het de komende maanden zo ontzettend druk hebt met de 16+ vertalingen, en je de verleiding niet kunt weerstaan hier zinloze reacties te posten, en ik wil voorkomen dat je straks de afleidingsmaneuvres van HigherLevel gaat gebruiken om te verklaren waarom je tokootje dicht is, neem ik je bij deze in bescherming.

 

Deze draad gaat even op slot tot na de aankomst van Sinterklaas.

Dit geeft je even de rust om je volledig op je vertalingen te concentreren.

 

En om je alvast even te helpen met de eerste vertalingen.

 

Med venlig hilsen / Cordiali saluti / Cu respect / Tisztelettel / Kind

regards / Avec mes meilleurs salutations / Mit freundlichen Grüssen / Met vriendelijke groeten,

 

St Nicolaas

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.