• 0

prive inkopen uit china zakelijk verkopen

Hoi,

 

Ik ben hier nieuw op dit forum. Ik ben bezig met het opzetten van mijn eigen webshop. Ik ga producten verkopen uit zowel buitenland (china) als nederland. Nu heb ik in mijn vooronderzoeken prive producten gekocht om de kwaliteit en snelheid van levering te onderzoeken. het is wel de bedoeling dat ik deze producten ga verkopen via de webshop. Is het legaal om deze producten die prive zijn ingekocht zakelijk te verkopen? ik heb over deze producten ook geen btw betaald. kan ik dit later alsnog opgeven en betalen? Ik wil het graag meteen goed doen. Mochten jullie tips hebben hoor ik het graag,

 

Groetjes Sophie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi Sophie,

Over welke aantallen/bedragen heb je het? Wanneer je een doosje van het een of ander prive hebt gekocht en die nu bij je webshopvoorraad voegt lijkt me daar niet zo gek veel mis mee. Je mag volgens mij gewoon privé zaken inbrengen in je bedrijf.

 

In de regel is het echter niet echt aan te raden om met prive euros voorraad aan te schaffen. Deze netto euro’s zijn ooit al belast en dus in die zin een stuk ‘duurder’ dan zakelijke euro’s. Richting de toekomst zou ik je aanraden om het zakelijk te (gaan) bestellen.

Linksom of rechtsom: heb je geen zeecontainers vol gekocht en ga je richting de toekomst ook de inkoop zakelijk doen zal het allemaal wel loslopen.

ik ben overigens geen belastingexpert of import/export expert. De meeste accountants kunnen je hierbij helpen als je het 100% correct wil inregelen en dat hoeft geen godsvermogen te kosten in mijn ervaring.


 

"if it works, it aint stupid"

Oprichter van start24 en Devise
Lees hier mijn blog over ergonomisch werken
 

Link naar reactie
  • 0

Op het moment dat je als persoon uit bent op het maken van winst dan ben je al een ondernemer. Je zou ook even de definitie van een ondernemer kunnen opzoeken, maar je bent het dus al snel. Hierbij komt dus ook omzet- en winstbelasting om de hoek kijken.  Ik zou je zelf wel snel inschrijven bij de KVK als eenmanszaak. Het kost eenmalig 50 euro en werkt met terugwerkend kracht tot een bepaalde periode. Op het moment dat jij vanaf je privé rekening betalingen doet voor zakelijke producten, omdat je die door wil verkopen, dan is dat geen probleem. Een zakelijke rekening is niet verplicht, wel eenvoudiger voor de boekhouding.]

 

De vraag: Is het illegaal om privé gekochte producten door te verkopen? Ja dat is illegaal, want je bent uit op het maken van winst. Volgens de belastingdienst mogen alleen rechtspersonen (Hetzij een eenmanszaak of B.V. of welk andere rechtsvorm dan ook) winst mogen en moet daar dan ook belasting over betaald worden. Privé producten inkopen en verkopen zonder belasting te betalen over de winst en omzet wordt gezien als zwart werk. Hierop kan controle plaatsvinden en boetes uitgedeeld worden, de kans is wel klein.

Link naar reactie
  • 0
Op 1-2-2021 om 15:57, sophie15 zei:

Hoi,

Is het legaal om deze producten die prive zijn ingekocht zakelijk te verkopen? ik heb over deze producten ook geen btw betaald.

In principe kun je deze goederen inbrengen in de bedrijfsvoorraad. Maar hoezo heb je hierover geen BTW betaald? 

Op 1-2-2021 om 15:57, sophie15 zei:

 kan ik dit later alsnog opgeven en betalen?

Ik heb enigszins de indruk dat je het verschil niet weet tussen BTW betalen en afdragen.........

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.