• 0

Hoe werkt b2b met een webshop? (voorwaarden en voorraad)

Goedemiddag!

 

Ik heb een vraagje wat betreft b2b. Ik ben nu een paar maanden bezig met mijn eigen merk. Ik heb een eigen webshop en maak veel reclame op eigen social media kanalen. Nu ben ik vandaag benaderd door een beginnende webshop, die graag mijn producten in haar webshop zou willen verkopen. Nu wordt ik gevraagd of ik mijn b2b voorwaarden wil opsturen. Zelf heb ik helemaal geen idee hoe deze voorwaarden er gemiddeld uit zien. Ook heb ik geen idee hoe een b2b verband met een webshop precies werkt? Is het de bedoeling dat ik zelf een grootte voorraad moet hebben of dat de webshop zelf bij mij een voorraad inkoopt? Graag hoor ik van jullie wat de beste manier is. Tips zijn natuurlijk altijd welkom! Ik ben tenslotte nog maar een startende ondernemer dus kan nog veeeel leren!

 

Alvast bedankt voor de moeite,

 

Groetjes Monique

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 2

In de b2b voorwaarden geef je aan wat je voorwaarden zijn waaronder jij je producten wilt verkopen aan de beginnende webshop. Zijn ze het daar mee eens dan kan de verkoop dus doorgaan. Zijn ze het er niet mee eens dan kun je daarover samen in gesprek gaan.

Of je wel of niet voorraad moet aanleggen hangt af van je product, de omzetsnelheid, opslagkosten, investeringskosten, etc. Dat is met de beperkte informatie niet te geven. Maar als de beginnende webshop van al je producten 5 stuks wil hebben dan moet je die zelf dus wel op de plank hebben liggen of snel kunnen bestellen.

Maar de webshop is gewoon een klant, schrik er dus niet van. Ze nemen hoogstens iets meer af dan een andere klant en stellen misschien nog aanvullende eisen. En aangezien ze ook winst moeten maken zal je verkoopprijs aan de webshop misschien iets lager komen te liggen dan de prijs die je aan eigen klanten berekent. Daar moet je dus samen uitkomen zodat het voor beide partijen aantrekkelijk is.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Je kunt de beginnende webshopondernemer toch gewoon bellen om uit te vinden wat deze wil? Ik vraag me voorzichtig af wat deze als beginner toevoegt aan jouw eigen onderneming en inspanningen (uitingen). Heb je de achtergrond van deze vraagsteller (concurrent?) al onderzocht?

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, moniqueinia zei:

Ik heb een vraagje wat betreft b2b. Ik ben nu een paar maanden bezig met mijn eigen merk. Ik heb een eigen webshop en maak veel reclame op eigen social media kanalen.

 

Waar staat jouw eigen merk op? Laat je speciaal producten maken die zich onderscheiden van andere producten in de markt, of is het gewoon jouw merknaam op een generiek product? Dat doet Nike ook met t-shirts, dus daarmee is niks mis. Maar het is wel van belang dat je een plekje inneemt in de markt dat niet zo makkelijk door anderen teruggepikt kan worden. Als je daar voldoende marge maakt, kun je die wellicht delen met resellers. Dan moet je wel even doorrekenen of de meerverkoop ook bij gedeelde marge nog winstgevend genoeg is.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle en informatieve antwoorden! Hier leer ik direct weer van. Om wat meer informatie te geven. Mijn product is een generiek product waar mijn eigen merknaam op staat. Mijn product komt uit China en qua voorraad heb ik dus niet binnen 1 dag nieuwe producten. Daarnaast zijn ze relatief prijzig qua inkoop en vind ik het risico om direct veel voorraad te kopen, te groot. Daarnaast wil ik niet te weinig voorraad hebben. Ik ben bang dat als ik in zee ga met een b2b webshop ik, of heel veel moet investeren in voorraad die ik niet kwijt raak, of dat ik te weinig voorraad heb en dan ook een tijdje zal moeten wachten op nieuwe voorraad i.v.m. bestellen in China. Is het ook gebruikelijk om met de b2b webshop af te spreken dat je eerst een paar stuks van je product beschikbaar hebt om zo af te tasten hoe snel de andere partij ze ongeveer verkoopt? Zo kan ik makkelijker een schatting maken van wat ik zelf moet inkopen. 

Link naar reactie
  • 0

Je wilt geen grote voorraad en je hebt een lange levertijd. Worden de producten bij jou per stuk besteld of bestellen mensen ook wel eens een aantal stuks?

Voor de b2b-webshop is het ook niet leuk om tegen klanten te moeten zeggen dat ze nog 4 week moeten wachten omdat het schip uit China nog niet is aangekomen, dat is slechte reclame.  En kan de b2b-webshop wel voorraad kwijt?

Je zou ook andere webshops kunnen benaderen om je product te verkopen. Bestel je een container vol uit China, verdeeld de producten over de webshops en hoeft zelf maar een kleine voorraad aan te houden. Afhankelijk van de omloopsnelheid bestel je weer een container.

Link naar reactie
  • 0

 

Zo werkt de mode-industrie ook. Bedrijven maken collecties die eerste geshowd worden (de bekende modeshows zijn standaard een half jaar voor het verkoopseizoen) zodat de inkopers kunnen kiezen. Daarna begint de productie en enkele maanden later wordt uitgeleverd en nageleverd. Bij fast fashion gaat dat echter anders. Daarvoor worden near-shore kleine series gemaakt die sneller naar de winkel kunnen. Zara is fast, Primark is slow. 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.