• 0

Aanpassing niet te financieren na wijziging bestemming?

(aangepast)

Goedemiddag, wij hebben in 1999 particulier een stuk grond gekocht op een kleinschalig industrieterrein. Een huis en loods laten bouwen, uiteraard met de benodigde vergunningen. Wel geheel particulier gefinancieerd met hypotheek en eigen geld. Wonen en werken dus. Nu blijkt er sinds 2013 een wijziging bij de gemeente te zijn geweest waarbij de bestemming niet langer wonen is. Moet dus altijd wonen/werken zijn. Wij hadden tijdens de aankoop een verhuurbedrijf in auto's, nu zijn wij beiden gepensioneerd en heb ik alleen nog een kleinschalig tekstbureau. Voor aanpassingen willen wij de overwaarde op ons pand (ruim zo'n 200.000 euro) verzilveren, aanpassingen o.a. lift die niet door WMO wordt vergoed. Dit kan dus niet omdat er geen woonbestemming op het pand zit. Ten eerste kunnen wij nu niet de overwaarde opnemen, ten tweede hebben we een probleem als over enkele jaren onze hypotheek afloopt en wij dus voor de restwaarde geen nieuwe af kunnen sluiten. Wat te doen?

aangepast door Hans van den Bergh
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Je komt er rijkelijk laat achter, wat het denk ik niet makkelijker maakt.

 

Ik heb er verder geen verstand van, maar even googelen leert me dat er iets is wat overgangsrecht heet. Dat betekent dat je gebruik uit het oude bestemmingsplan in het nieuwe bestemmingsplan maximaal 10 jaar mag voortzetten. Je bent nu dus mogelijk nog gewoon legaal bezig (en zou dan ook financiering moeten kunnen krijgen?).

 

Daarna heb je ook nog mogelijkheden. In dit gelinkte artikel staan: positief bestemmen (m.a.w. de gemeente maakt voor jou een uitzondering in het volgende bestemmingsplan), onteigenen (de gemeente koopt jouw pand), persoonsgebonden overgangsrecht (zolang jullie in het pand zitten mag je het oude gebruik voortzetten) of uitsterfrecht (gebruik is legaal zolang het pand op die manier wordt gebruikt).

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 272 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.