• 0

Nieuwe KOR - Inkoop/Voorraad - BTW

Beste ondernemers.

 

Ik ben een kleine ondernemer voor de KOR en heb een adminstatief/ fiscaal vraagstuk.

 

Ik heb in december '20 voorraad ingekocht in Italie, voor 1000,-. Leverancier rijkt mij een factuur uit met 0% btw. Omdat ik in de KOR zit heb ik geen recht op aftrek en moet ik  wel alsnog btw betalen over het inkoopbedrag. Middels een incidentele btw moet ik dus 210,- betalen.  Hoe moet zoiets worden geadministreerd gelet op de balans en winst- en verlies?

 

De 1000,- inkoop heb ik dus gedaan in 2020, maar de btw van 210 heb ik voldaan in 2021. Is per 2020 de voorraadwaarde (links op de balans) met 1000 toegenomen en heb ik een schuld van 210 (rechts op balans) aan de belasting die in 2021 is voldaan?

 

Of moet je in 2020 de voorraadwaarde na inkoop meteen met 1210 ophogen, ook al betaal je de btw in 2021?  Ik neig meer naar het eerste maar met KOR weet ik het niet zeker.

 

En wat betekent dit voor de winst en verlies? Stel ik heb  in 2020  van de 1000,- laat zeggen 500,- aan inkoopwaarde  verkocht.  Moet je dan voor deze goederen in  2020  van een kostprijs van 500 uitgaan of 500 +21% Btw (die ik in 2021 heb voldaan) 

 

Ben benieuwd naar jullie inzichten.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Die btw komt bij de inkoop op. Je hebt dus 1210 euro aan voorraad. 1000 euro heb je al aan de verkoper betaald. 210 staat dan nog open op je aangifte. Het kan zijn dat je daar even een aparte (memoriaal)boeking voor moet maken in je boekhouding, zodat die 210 euro op de voorraad komt in plaats van dat die open staat als 'belastingschuld'.

 

Zolang je in de KOR zit is je kostprijs de inkoopprijs inclusief btw.  Als je de helft hebt verkocht, dan is je kostprijs dus 605 euro. Je voorraad is dan dus eveneens 605 euro. Met btw heb je dan niets te maken, want je zit in de KOR.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hoi Prins, dank je wel voor je reactie. 

 

De factuurdatum van de goederen (dec '20) en betaaldatum (jan. '21) van de btw  aan de belasting brachten mij aan het twijfelen.

 

Als ik je goed begrijp mag je dus zowel voor de balans (voorraadwaarde) als voor de winst en verlies (kostprijs) direct uitgaan van het inkoopbedrag incl btw, in dit geval 1210,-  ondanks het feit dat je de btw in 2021 voldoet?   Het is ergens ook wel logisch omdat de btw schuld op dezelfde dag onstaat als de dag dat de goederen aan mij gefactureerd zijn. En de 210 btw memoriaal bij de voorraad boekt ipv schuld aan de belasting. 

 

Thanks.

Link naar reactie
  • 0

Yep, inderdaad! Het kan inderdaad wat verwarrend overkomen, omdat je dus wel een btw-afdracht hebt, terwijl je met de KOR juist dacht af te zijn van de omzetbelasting. :) Eigenlijk moet je het zo zien: je mag de aankoop van 1210 euro in 2 termijnen betalen. 1000 euro bij de aanschaf, en de rest in januari aan de Belastingdienst.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.