• 0

Banksaldo eenmanszaak en omzetten naar BV

Ik heb een eenmanszaak die geruisloos wil omzetten naar een B.V. per 01-01-2021 maar er zijn een aantal zaken waar ik niet goed uit kom. Over 2020 zal ik nog flink wat inkomstenbelasting moeten betalen. Dit geld is er wel, maar staat nog op de bedrijfsrekening. Ik wil nu dus eigenlijk van het banksaldo nog geld afhalen voordat ik de eenmanszaak omzet naar een B.V., maar het liefst wel 2021 geheel als B.V. draaien gezien de fiscale voordelen.  Het geld is wel in 2020 (en daarvoor) verdiend. Na veel lezen is me nog steeds niet duidelijk hoe dit dan het beste kan. 

 

1) Kan ik de B.V. per 01-01-2021 oprichten met een banksaldo dat anders is dan het daadwerkelijke saldo op die datum was? M.a.w, nu nog geld overmaken naar mij privé zoals ik voorheen altijd deed?

2) Als 1 niet kan, is het dan mogelijk de B.V. op te richten met een privé vordering? In dat geval start de B.V. dus met een schuld aan mij privé. Op die manier kan ik het vrij uit de B.V. halen en gebruiken voor de inkomstenbelasting. Klopt dat?

 

3) Verder is het zo dat ik nu per maand inkomstenbelasting betaal over 2021 op basis van een voorlopige aanslag. Deze kan ik nu ook het beste per direct stopzetten omdat ik straks per 01-01-2021 eigenlijk in loondienst ben en de B.V. dus moet afdragen in plaats van ik privé. Is dat correct? 


Als het allemaal niet mogelijk is ben ik denk ik genoodzaakt de omzetting per 1 maart te doen en voor de tijd het geld over te maken. Dit zou echter fiscaal wel nadeliger zijn over januari-februari, dus daar gaat mijn voorkeur niet naar uit. 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.