• 0

Visualisatietool [bijv. Digitaal Whiteboard]

Beste allen,

 

Ik hou van whiteboards, het liefst met pijlen, hokjes en zoveel mogelijk kopjes overal. Het nadeel is alleen dat ik het weer moet uitvegen... kent iemand een online visualisietool die makkelijk en gebruiksvriendelijk is? Een soort whiteboard, maar wat meer gericht op dit soort doeleinden dan bijvoorbeeld paint of word.

 

Ik hoor het graag!

Pieter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur terug, Annedien Hoen zei:

http://www.miro.com

https://www.mural.co

 

Ik vraag me wél eens af, of het aspect van met stift en papier interacteren niet een heel belangrijk onderdeel van het 'gedachten ordenen' is.

 

Ik denk dat je gelijk hebt, voor heel veel mensen nu zeker nog . maar het is ook een kwestie van vaardigheid.
Iedereen kan met een stift en papier omgaan, maar lang niet iederen kan vaardig omgaan met een digitale viltstift en het is ook niet voor niks dat al die tools ook nog veel post-it achtige blokjes aan bieden. Ik hoor heel veel creatieven klagen over dat ze niet lekker kunnen brainstormen.. Ik grap dan wel eens: verzin daar dan een creatieve oplossing voor..

ik ben een computernerd en als ik dat soort tools gebruik (ook bijv visio) dan verdiep ik me eerst in hoe je snel het werkt zodat ik tijdens een meeting niet zit te klooien. Maar ik zorg ook dat in een meeting mensen rollen krijgen dus een "moderator" die zorgt dat handjes omlaag gaan en microfoons weer uit en eventueel ook de vragen in de chat beantwoord of verzameld zodat niet iederen met een opmerking door de presentatie heen tettert..
Als een spreker slides heeft dat er dan nog iemand is die de presentatie ook open heeft zodat als de spreker een technisch mankement heeft je snel overschakelt en sommige sprekers vinden het sowieso fijn als iemand anders de slides voor zet..

Ik denk dat over 10 jaar we net zo makkelijk met het digitale whiteboard werken als met het traditionele en dat we tegen die tijd dan roepen "zoveel makkelijker, ik bedoel zie je al dat ik met 10 stukken papier van 1,5 bij 1 meter met alle goede ideeën in mijn tas loop" en  die moet ik dan thuis nog moed gaan uitwerken tot een actieplan en takenlijst.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Op basis van het openingsbericht en de geste 'Visio' lucid.co

 

Met miro.com heb ik ook wel creativiteitssessies bijgewoond.

 

Zie ook Samsung digital flip board of chart.

 

Of Apple Pencil.

 

Herhaal deze vraag eens op een Engels platform voor architecten of ontwerpers...

 

Met vriendelijke groet,


Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 1
Op 5-2-2021 om 16:24, Roel J zei:

 

Ik denk dat je gelijk hebt, voor heel veel mensen nu zeker nog . maar het is ook een kwestie van vaardigheid.
Iedereen kan met een stift en papier omgaan, maar lang niet iederen kan vaardig omgaan met een digitale viltstift en het is ook niet voor niks dat al die tools ook nog veel post-it achtige blokjes aan bieden. Ik hoor heel veel creatieven klagen over dat ze niet lekker kunnen brainstormen.. Ik grap dan wel eens: verzin daar dan een creatieve oplossing voor..

ik ben een computernerd en als ik dat soort tools gebruik (ook bijv visio) dan verdiep ik me eerst in hoe je snel het werkt zodat ik tijdens een meeting niet zit te klooien. Maar ik zorg ook dat in een meeting mensen rollen krijgen dus een "moderator" die zorgt dat handjes omlaag gaan en microfoons weer uit en eventueel ook de vragen in de chat beantwoord of verzameld zodat niet iederen met een opmerking door de presentatie heen tettert..
Als een spreker slides heeft dat er dan nog iemand is die de presentatie ook open heeft zodat als de spreker een technisch mankement heeft je snel overschakelt en sommige sprekers vinden het sowieso fijn als iemand anders de slides voor zet..

Ik denk dat over 10 jaar we net zo makkelijk met het digitale whiteboard werken als met het traditionele en dat we tegen die tijd dan roepen "zoveel makkelijker, ik bedoel zie je al dat ik met 10 stukken papier van 1,5 bij 1 meter met alle goede ideeën in mijn tas loop" en  die moet ik dan thuis nog moed gaan uitwerken tot een actieplan en takenlijst.


Ik weet niet of iedereen met een stift en papier kan omgaan. Proces, aanpak, doelstellingen, methodiek, context, visie (enz.) zijn allemaal relevant voor iets dat heel simpel lijkt. Wat de kwaliteit van de output zeer beïnvloedt. (Uiteraard is het puur technische van 'iets met stift op papier schrijven' voor bijna iedereen wel te doen ;-))  Ik heb zelf het idee dat er veel verloren gaat in het 'veronlinen' van dat soort sessies, het kán wel maar het is wel even van een andere orde. En je kunt zeggen wat je wilt van grote stukken papier, die nog uitgewerkt moeten worden - het feit dat je fysieke materialen hebt die je kunt ordenen, patronen in kunt ontdekken, waar een proces zich zichtbaar op voltrokken heeft, is heel anders dan dat je terugkeert naar een digitaal document. Dat heeft er ook mee te maken, dat je dan je lichaam veel meer betrekt bij het proces, en dat lichaam heeft z'n eigen intelligentie en kan dan echt een rol spelen in scheppende processen. Het is anders of een groepje mensen om een stuk papier heen staan en overleggen over wat ze daar zien, kunnen bewegen, lopen, herschikken, of dat ze achter een laptop zitten het werk zittend, kijkend, typend (en dus) mentaal te doen.  (Misschien is dat zonder dat ze zelf precies weten waarom ook wel de 'klacht' van creatieven die niet lekker kunnen brainstormen online...)
Het zegt ook veel over mijn stijl van dat soort processen doen met mensen, ik zie ook hele mooie goede dingen gebeuren op die online manier, waarbij mensen heel tevreden zijn over de output. Ik heb het zelf echt nodig om met mensen in een ruimte te zijn om ze te kunnen 'lezen' en hun proces goed te begeleiden - wat dus een beetje een ding is momenteel ;-) 
Heel veel 'creatie- en denkhygiëne' zit ook in mensen zelf, of ze in staat zijn hun eigen probleemvinding, oplossingen genereren, beslissingen, door de onduidelijke fases heen navigeren goed te managen en katalyseren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.