• 0

Elektrische apparaten importeren uit China

Beste lezer/ondernemer,

 

Ik ben een bedrijfje aan het opstarten. Het idee is om elektrische apparaten te gaan importeren uit China. Enige dat ik weet is dat deze CE gecertificeerd zijn.

Nu heb ik de volgende vragen:

- Het elektrische te importeren product is CE gecertificeerd, mag ik het nu vrij verhandelen in de EU? Krijg ik er van de producent een verklaring o.i.d. bijgeleverd?

- Wat moet er op mijn product staan, ofwel waaraan moet mijn product voldoen volgens de EU richtlijnen?

- Wat moet er verplicht op de verpakking staan van een elektrisch apparaat welke in Europa verkocht zal worden?

- Wat moet er in de handleiding allemaal staan? En in welke taal of talen?

 

Hopelijk kan iemand mij adviseren hoe elektrische apparaten op de juiste manier te importeren van China naar Europa.

 

Mvg Alex

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Alex,

Ik zou eens kijken op de site van RVO, daar vind je waar je aan moet voldoen (onder andere ook wat er op het apparaat moet staan, en in de handleiding).

Daarnaast is het goed om te weten dat de importeur juridisch gezien wordt als fabrikant, en aansprakelijk is voor het product (bijvoorbeeld als daardoor brand o.i.d. ontstaat). Je komt dan niet weg met de verklaring dat de Chinese producent aangaf te voldoen aan de Europese eisen voor product veiligheid.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Een bedrijf/persoon gevestigd buiten de EU mag geen EG verklaring afgeven. Dat betekend feitelijk dat een Chinees best een rapport mag aanleveren dat zijn product, naar zijn idee, voldoet aan de richtlijnen voor de CE markering. Maar meer dan dat kan hij niet. Hij kan je dus GEEN product leveren met een CE markering!

 

Vaak kunnen Chinese fabrikanten testrapporten overleggen van bijvoorbeeld SGS maar ook hier moet je mee opletten. Er is een levendige handel in valse rapporten, en als het wel een valide rapport is dan wil je die eigenlijk hebben van een bedrijf wat ook in de EU een vestiging heeft.

 

Zoals Mullie al aangeeft, hoe je het ook went of keert, als jij een apparaat vanuit China importeert en in de EU op de markt brengt, dan ben jij verantwoordelijk. Jij zult dan dus moeten zorgen voor de juiste papieren.

 

Als ik jou was zou ik een bedrijf in de arm nemen die je door het CE gebeuren kan loodsen. En vervolgens zou ik een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten, waarbij je bij het aanvragen duidelijk uitlegt wat je doet, en hoe je de papierwinkel hebt opgesteld.

Dit is een vrij kostbaar traject kan ik je uit ervaring vertellen.

aangepast door Basto

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
25 minuten geleden, atlas1302 zei:

CE of C E, het laatste zal je vaak genoeg zien op producten uit China. China Export...oftewel groetjes uit China. Doei, doei.

En het 'grappige' is dat het logo van CE lijkt op C E (met ruimte tussen C en E) en C E (China Export) lijkt de C tegen de E te staan . Dat om het allemaal 'duidelijker' te maken :face-with-open-mouth:

 

Comparison_of_two_used_CE_marks_svg.thumb.png.3ae25e49f7d14b76590a72c32e24e1f8.png

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
Op 5-2-2021 om 17:57, mullie zei:

Beste Alex,

Ik zou eens kijken op de site van RVO, daar vind je waar je aan moet voldoen (onder andere ook wat er op het apparaat moet staan, en in de handleiding).

Daarnaast is het goed om te weten dat de importeur juridisch gezien wordt als fabrikant, en aansprakelijk is voor het product (bijvoorbeeld als daardoor brand o.i.d. ontstaat). Je komt dan niet weg met de verklaring dat de Chinese producent aangaf te voldoen aan de Europese eisen voor product veiligheid.

Allereerst dank voor uw reactie. Ik ben erachter dat importeren van elektrische apparaten nog al lastig is qua regelgeving en eventuele juridische aansprakelijkheid. Ik kies er dan ook voor om in te kopen bij een groothandel binnen Europa. Als het goed is ben ik dan niet rechtstreeks aansprakelijk voor het het product, toch? 

 

Aan welke eisen moet ik nog meer voldoen als ik inkoop bij een groothandel in Europa en het elektrische apparaat doorverkoop aan de consument binnen Europa?

Link naar reactie
  • 0
Op 6-2-2021 om 10:39, Basto zei:

Een bedrijf/persoon gevestigd buiten de EU mag geen EG verklaring afgeven. Dat betekend feitelijk dat een Chinees best een rapport mag aanleveren dat zijn product, naar zijn idee, voldoet aan de richtlijnen voor de CE markering. Maar meer dan dat kan hij niet. Hij kan je dus GEEN product leveren met een CE markering!

 

Vaak kunnen Chinese fabrikanten testrapporten overleggen van bijvoorbeeld SGS maar ook hier moet je mee opletten. Er is een levendige handel in valse rapporten, en als het wel een valide rapport is dan wil je die eigenlijk hebben van een bedrijf wat ook in de EU een vestiging heeft.

 

Zoals Mullie al aangeeft, hoe je het ook went of keert, als jij een apparaat vanuit China importeert en in de EU op de markt brengt, dan ben jij verantwoordelijk. Jij zult dan dus moeten zorgen voor de juiste papieren.

 

Als ik jou was zou ik een bedrijf in de arm nemen die je door het CE gebeuren kan loodsen. En vervolgens zou ik een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten, waarbij je bij het aanvragen duidelijk uitlegt wat je doet, en hoe je de papierwinkel hebt opgesteld.

Dit is een vrij kostbaar traject kan ik je uit ervaring vertellen.

Dank voor uw reactie. Ik heb besloten niet te gaan importeren uit China vanwege de regelgeving en aansprakelijkheid. Ik kies ervoor om in te kopen bij een groothandel in Europa en wellicht in Nederland en het dan te verkopen aan de consument in Europa. Aan welke eisen moet ik dan voldoen? Ofwel wat voor papierwerk moet ik dan krijgen bij de in te kopen elektrische apparaten? Als het goed is heeft de desbetreffende groothandel al het eea geregeld dan toch?

 

Hoor graag uw bevindingen:)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Je krijgt bij het product een NL gebruiksaanwijzing en op het product een CE sticker. Er hoort een verklaring van overeenstemming bij te zitten ondertekend door de importeur uit de EU. 

aangepast door herman van der helm
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.