Jump to content
HansAab
Verberg

Zakelijke auto - Loondienst & ondernemer voor omzetbelasting

Ik ben full-time in loondienst bij een werkgever. Daarnaast klus ik bij. Hiervoor neem ik deel aan de kleine ondernemersregeling en geef ik de extra inkomsten zo op bij aangifte inkomstenbelasting.

 

Het is mogelijk om deel te nemen aan de Youngtimer regeling. Waardoor ik 35% bijtelling betaal over de dagwaarde. Ook kan ik dan de aanschaf-, onderhouds- & brandstof kan opgeven als kosten. Mits ik aannemelijk kan maken dat van de gereden kilometers minimaal 10% zakelijk verkeer is.

 

Vraag; Mag ik het woon- werkverkeer naar mijn werkgever waar ik in loondienst ben rekenen als

zakelijk verkeer? Anders wordt het lastig voor me om aan die 10% te komen, aangezien het grootste deel woon- werkverkeer bij de werkgever is. 

Link to post
Share on other sites

5 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Die 10% zakelijk regel bestaat niet. Bij een auto van de zaak heb je vooralsnog twee smaken:

(1) als je minder dan 500 km privé rijdt voor de inkomstenbelasting, dan is de auto verplicht zakelijk en betaal je ook geen bijtelling. 

(2) als je meer dan 500 km privé rijdt, dat is de auto keuzevermogen. Je mag dan zelf bepalen of je de auto op de zaak zet of niet. Zet je 'm op de zaak, dan betaal je privé bijtelling. Zet je 'm niet op de zaak, dan betaal je geen bijtelling, maar mag 19 cent/km voor zakelijke ritten belastingvrij uitkeren vanuit de zaak.


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 0
10 uur geleden, prinsrachid zei:

Die 10% zakelijk regel bestaat niet.

 

In mijn beleving is die regel er wel degelijk: als je minder dan 10% zakelijk gebruikt, dan is er sprake van excessief privégebruik en is er geen sprake van keuzevermogen. En diezelfde 10% norm geldt bij grijs kenteken voor wel of niet BPM + laag tarief MRB. Maar het kan goed zijn dat dit richtlijnen zijn die ik ten onrechte als regels heb gezien.

Link to post
Share on other sites
  • 0
4 uur geleden, StevenK zei:

In mijn beleving is die regel er wel degelijk: als je minder dan 10% zakelijk gebruikt, dan is er sprake van excessief privégebruik en is er geen sprake van keuzevermogen. En diezelfde 10% norm geldt bij grijs kenteken voor wel of niet BPM + laag tarief MRB. Maar het kan goed zijn dat dit richtlijnen zijn die ik ten onrechte als regels heb gezien.

 

Die 10% zakelijk verkeer voor een lager motorrijtuigenbelasting tarief is inderdaad een norm bij bestelauto's. Dit is geen richtlijn, maar voorwaarden.
Maar ik ken hem alleen op het gebied van wegenbelasting, niet in de context die TS noemt


https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/soort_motorrijtuig/bestelauto/bestelautotarief_voor_ondernemers

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 9 leden online en 311 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept