• 0

administratie niet nodig of onderschat?

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt nou niet overal een topscore mee halen zrski... ::)

 

Zonder gekheid: Op het gebied van administratie is ook niet zoveel schokkends aan de hand, lijkt me. Gewoon netjes bijhouden is vaak al moeilijk zat ;D

Dat het wel heel belangrijk is, zeker om een goed beeld van je eigen bedrijf te krijgen, ben ik met je eens. Maar of een accountant alleen voldoende is, is voor iedereen verschillend lijkt me.

 

Elders op HL is al eens gesteld dat het vaak veel tijd kost om je facturen betaald te krijgen. Wellicht dat iemand hier eens een ECHT goede oplossing voor kan aandragen (en nou niet komen met die vriendelijke jongens die een gezellig spelletje baseball willen spelen..........)

CAD-ondersteuning PLUS??

www.iarf.nl

mail of bel gerust!

Uitgebreid profiel: http://www.linkedin.com/in/robfroeling

Link naar reactie
  • 0

Ik moet eerlijk bekennen dat ik twee weken geleden pas eens echt onze administratie voor dit jaar heb bekeken, en daar kwamen wel wat schokkende dingen uit. Het blijkt echt dat de administratie erg veel zegt over je bedrijf, dus het is zeker zaak dit bij te houden. En dan heb ik het niet over het netjes in mapjes doen van de afschriftjes, maar eens goed bekijken wat er nu eigenlijk binnenkomt (en dan kan verminderd worden in de toekomst?) en wat er nu eigenlijk uitgaat.

 

(In ons geval namelijk werd ik met m'n neus op het feit gedrukt dat we erg veel inkomsten halen uit bestaande klanten (is goed), maar dat er dit jaar veel te weinig nieuwe projecten gelanceerd zijn, wat zonde is omdat er genoeg lopende projecten zijn die op het punt staan afgerond te worden. Hier moeten we dus maar eens snel wat aan gaan doen).

 

Administratie is gewoon voor de meeste ondernemers een vervelende, bijkomende zaak, maar waar best veel informatie uit te halen is.

Link naar reactie
  • 0

Ik herken dat Jeroen, sinds mijn faillissement heb ik mezelf een nieuwe regel opgegeven.

 

Ik wil van ieder nieuw bedrijf dat ik ooit start iedere twee weken een duidelijk overzicht van inkomsten en uitgaven hebben. Er is niks vervelender dan verrast worden door cijfertjes.

 

En als ik zelf de cijfertjes niet hoef te ordenen dan ben ik altijd erg blij met overzichtjes. Dit geeft me een duidelijk beeld en een goede basis om snel beslissingen te kunnen nemen.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Bij een startende onderneming heeft een accountant een samenstellingsverklaring. Dit houdt in dat hij de cijfers niet inhoudelijk hieft te beoordelen. Hij moet verzamelen en rubriceren een oordeel geven over de cijfers of financiele administatie is niet nodig. Wat ik dus wil zeggen is dat een accountant bij startende ondernemingen zeker niet voldoende is.

 

Ondernemers moeten zichzelf aanleren om goed naar de cijfers te kijken. Hierbij moet wooral worden gelet op cashflow en niet op winst. Cashflow geeft aan hoeveel "echt" geld de onderneming in en uit gaat.

Denk bij het starten van een onderneming goed na over het administratieve proces en de benodigde management informatie. Kijken naar historische gegevens en hierop beslissingen nemen kan zorgen voor grote problemen. Beter is om real-time managment informatie te krijgen en op basis van deze informatie de onderneming bij te sturen.

Belangrijk is om te kijken naar debiteuren en crediteurenbeheer.

 

 

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0
Ik wil van ieder nieuw bedrijf dat ik ooit start iedere twee weken een duidelijk overzicht van inkomsten en uitgaven hebben. Er is niks vervelender dan verrast worden door cijfertjes.

 

Deze cijfers zeggen weinig. Een investering in een machine bijvoorbeeld is een uitgave (echt geld). Echter voor de winst en verliesrekening wordt alleen de afschrijving als kostenpost meegenomen. Afhankelijk van de afschrijfperiode kan dit een zeer vertekend beeld opleveren. Er is geen geld meer maar de w&v laat wel een positief resultaat zien.

 

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Mee eens, misschien een wat onduidelijke omschrijving van wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen.

 

Ik vond de adminstratie het minst interessante onderdeel van ondernemen, maar uiteindelijk komt het toch altijd op de bottomline uit. Vandaar dat ik gewoon op ieder moment een goed overzicht wil hebben van de financieele gesteldheid van de onderneming.

 

Alleen inkomsten en uitgaven is daar vanzelfsprekend niet genoeg voor.

 

Trouwens, Arjan als jij nog ooit zelfstandig wilt gaan ondernemen ben je bij meer dan welkom als CFO ;)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Trouwens, Arjan als jij nog ooit zelfstandig wilt gaan ondernemen ben je bij meer dan welkom als CFO ;)

 

Goed plan !!! ;D (als iemand anders de boekhouding doet, daar heb ik geen verstand van)

 

 

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Goeiemiddag allemaal,

 

Ik ben zelf ook niet zo'n groots administrateur maar dit wellicht niet zo bijster interessante kopje behelst wat meer dan alleen de schoenendoos met bonnetjes: "Financiën, administratie & credit management".

 

Voor starters in mijns inziens vooral de samenhang tussen de drie onderdelen erg belangrijk en waarschijnlijk onderschat. Regeren is vooruitzien, zeggen ze wel eens en door je administratie op orde te houden word je beter in staat gesteld om toekomstige cashflow te voorspellen.

 

Veel starters gaan te zijner tijd onderuit omdat ze de uitgaven onder- en de (timing van) de inkomsten overschat hebben: ze zijn dus dik aan het voorfinancieren! Als je dat maar zwaar genoeg doet komt er vanzelf een einde aan!

 

Een goede reden dus om in een vroeg stadium een realistische cashflowplanning te maken (ook over een wat langere termijn) en deze regelmatig te checken met werkelijk uitgaven en inkomsten en hieraan aan te passen. Kom je niet voor verrassingen te staan!

 

Gr.

 

 

 

Bengel.

 

P.s.: was weer een tijdje geleden, he? :)

 

 

Vijf minuten "babbelen" met de juiste persoon, levert vaak meer op dan 3 dagen zelfstudie. Opnieuw het wiel uitvinden is zonde van je tijd .....!

Bengel.

Link naar reactie
  • 0

De administratie is de hartmonitor van je bedrijf. Als ondernemer zul je in staat moeten zijn om de gegevens uit je boekhouding te interpreteren. De boekhouding geeft je belangrijke informatie om beslissingen te nemen.

Eenmaal per maand de boekhouder vragen hoe het er voor staat voldoet niet. De termen debiteurentermijn, crediteurentermijn, winst, winst tov de omzet, btw aangifte e.d. moeten geen geheim zijn voor een ondernemer.

 

Boekhouden is misschien niet leuk maar een goede boekhouding (en de juiste interpretatie ervan) is van levenbsbelang. Een goede boekhouding zegt veel over het verleden maar biedt ook houvast voor beslissingen over de toekomst.

 

Groet Peter Bosman IMK Projecten.

Ondernemer, adviseur, samensteller Prijzen & Tarievengids, ZZP Gids, Handboek Parttime ondernemen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.