• 0

Handelsnaam kiezen in NL maar handelsnaam bestaat al in België

(aangepast)

Beste ondernemers,

 

Ik sta op het punt een handelsnaam te registreren onder mijn huidige kvk registratie alleen ik loop ergens tegenaan. 

 

De handelsnaam bestaat al in België en ook in de zelfde branche en het concept is ongeveer het zelfde. Nu heb ik even op BOIP gekeken en er is een afbeelding/logo geregistreerd. Deze logo wijkt sterk af van mijn logo alhoewel we in de zelfde branche zitten. Ik zie alleen een logo registratie maar geen merkregistratie omdat het om een algemene woord gaat die je niet kan registeren. 

 

Nu las ik het volgende op de KvK site: 

'Bekijk of buitenlandse bedrijfsnamen lijken op jouw bedrijfsnaam. Als een onderneming in het buitenland dezelfde bedrijfsnaam gebruikt, maar alleen lokaal bekend is. Dan hoeft dit geen probleem te zijn. Maar is deze buitenlandse onderneming ook bekend in Nederland? Dan kan dit zeker tot problemen leiden.'

 

Wat ik er van begrepen heb is dat als de onderneming niet buiten de grenzen actief is dan zou het geen probleem moeten zijn om de naam te kunnen registreren en onder de zelfde naam te kunnen handelen in Nederland. Maar wat nou als ik later wilt uitbreiden naar België als ik tot die tijd al domineer met een paar vestigingen in Nederland? Zou dit dan een conflict kunnen zijn?

Ik denk een beetje te ver in de toekomst maar dan weet ik wel waar ik aan toe ben.

 

Op dit moment weet ik namelijke geen betere of gerelateerde naam te verzinnen om er mee te handelen.

 

Ze hebben wel een domeinnaam onder .be maar ik ga van de domeinnaam afwijken omdat .nl al bezet is en om verwarring te voorkomen. 

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

uitbreiden naar België zal dan niet kunnen onder die naam want die bestaat daar al.

Bedenk het je eens andersom, jij bent lekker bezig in NL en opeens komt die Belg hier onder dezelfde naam ondernemen, zou jij dat pikken?

Maar er zijn vaker bedrijven die bij internationale uitbreiding in bepaalde landen andere namen moeten gebruiken, ofwel vanwege een lokale concurrent ofwel omdat de bedrijfsnaam in de taal van dat land een negatieve betekenis heeft.

 

Als je niet in Brabant of Limburg langs de Belgische grens onderneemt zou ik niet te ver vooruit fantaseren. eerst maar eens zien dat vestiging 1 van de grond komt

Link naar reactie
  • 0

Hangt ook van je business af. Banketbakker De Vries in Apeldoorn zit De Vries in Zwolle niet in de weg. Zolang je maar niet in het verzorgingsgebied van die ander terecht komt.

 

22 uur geleden, HarbiH zei:

Op dit moment weet ik namelijke geen betere of gerelateerde naam te verzinnen om er mee te handelen.

 

En de beste naam die je kan bedenken is een algemeen woord. Dan moet je beter je best doen of iemand anders om hulp vragen. Niet zo snel opgeven.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.