• 0

Zakelijke rekening icm negatieve BKR registratie

(aangepast)

Beste forumleden,

 

Enkele jaren geleden ben ik helaas in de WSNP terugkomen na een aantal akelige life-events. Inmiddels is dit sinds vorig jaar volledig afgehandeld.

 

Graag wil ik weer gaan ondernemen en heb daarom een werkmaatschappij en personal holding opgericht. Door mijn WSNP historie heb ik een negatieve BKR registratie opgelopen. Dit gegeven zal de aanvraag van een zakelijke bankrekening bemoeilijken lees ik her en der online  (ondanks dat ik geen kredietfaciliteit nodig heb, enkel een transactiemogelijkheid)

 

ik heb inmiddels geïnformeerd bij de ING en ABN-AMRO en begrepen dat ze (vermoedelijk door corona) forse achterstanden hebben in het beoordelen van nieuwe aanvragen, gemiddeld 4-6 weken wachttijd.

 

Wanneer ik onverhoopt bij partij A na 6 weken afgewezen word dan start pas het volgende langdurige proces bij partij B en als het tegenzit moet ik daarna op zoek naar een partij C met hetzelfde verloop. 

 

Graag zou ik op korte termijn een rekening willen openen zonder dat het een maandenlang traject wordt en  ben daarom benieuwd of iemand ervaring heeft met een vergelijkbare situatie. 

 

Bij welke bank heb ik de grootste kans dat ze mij accepteren als klant?

 

 

Bij voorbaat dank voor het meedenken!

 

 

 

 

aangepast door Kees Spekbokking
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
14 minuten geleden, Roel J zei:

 

zie mijn eerdere antwoord, begin bij je eigen bank..

 

De zakelijke markt heeft zich gesplitst in enerzijds  low-cost banken voor zzp-er / kleine deel van mkb die geen spannende zakelijke bankproducten nodig heeft. Feitelijk goed vergelijkbaar met particulieren met een klein aantal extra wenen/eisen.  en anderzijds de traditionele zakelijke markt met relatief hoge kosten en toegang tot veel zakelijke bankproducten.

Maar door de nieuwe regels met het UBO register en de strakkere handhaving op het naleven van de WFT waardoor banken van elke  klant een risicoanalyse moeten maken haken de low-cost banken allemaal af en gaan simpel harde uitsluitingsgronden maken, op dit moment dus o.a. holdings.
 

 

 

Dank voor je uitleg en de tip, dat klinkt inderdaad ook erg logisch. Ik zal bij mijn eigen bank aankloppen. 

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste goed dat je alles hebt weten af te handelen. Wat vervelend dat de nasleep zo langdurig is. Ik heb begrepen dat na afronding van een traject er nog 5 jaar een BKR notering blijft staan. Maar ik schrik ervan dat het zo moeilijk is om een zakelijke rekening te openen, zelfs zonder krediet. Bij privé personen heb je wel altijd recht op een soort basis rekening. 

Ben benieuwd of het je ergens gaat lukken, hou je ons op de hoogte ? Stel dat het niet lukt zijn er dan andere oplossingen ? Zou dit echt nog 5 jaar lang een onderneming totaal onmogelijk maken ?

Link naar reactie
  • 0

Ik herken dit helemaal niet wat je schrijft?

 

Ik heb zelf ook nog  een negatieve BKR registratie achter mijn naam na een faillissement en daarna SHV traject met uiteindelijk een schone lei. Maar ik heb geen enkel probleem gehad bij het inschrijven van een nieuw bedrijf bij de KvK (eenmanszaak) en het daarna openen van een zakelijke rekening bij de SNS bank.

 

Groet, Martin

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, MartinDupuis zei:

 ik heb geen enkel probleem gehad bij het inschrijven van een nieuw bedrijf bij de KvK (eenmanszaak) en het daarna openen van een zakelijke rekening bij de SNS bank.

Inzake de twee BV’s die TS wil oprichten, ligt dat toch iets gecompliceerder.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Cosara zei:

Inzake de twee BV’s die TS wil oprichten, ligt dat toch iets gecompliceerder.

 

Maar het is maar de vraag of de negatieve BKR daar een rol bij speelt. De vraagsteller heeft nog geen enkele afwijzing gehad op de BKR.

 

Hij valt al tot nu toe buiten de boot omdat met de invoering van UBO veel (low-cost) banken holding BV's (en daarmee 80-90% van de BV ondernemers) uitsluit omdat de kosten van het noodzakelijke onderzoek niet opwegen tegen de opbrengsten van een (bijna gratis) betaalrekening.

Daarnaast speelt op de achtergrond nog mee dat er 3 banken in 2019 stevig op de vingers zijn getikt vanwege onvoldoende toezicht / controle op zakelijke klanten en dat is waarom bij veel banken de aanvraagprocedure nu weken duurt in plaats van dagen omdat alle aanvragen centraal worden beoordeeld of getoetst.

 

Dat een aanvraag voor een BV veel complexer is (geworden) is ontegenzeggelijk waar, maar die link tussen BKR en de complexiteit in dit topic is onterecht.

Een nieuwe roodstandlimiet krijgen zal een probleem zijn maar een gewone betaalrekening zal bij de grootbanken geen groot probleem zijn maar wel lang duren..

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Roel J zei:
11 uur geleden, Cosara zei:

Inzake de twee BV’s die TS wil oprichten, ligt dat toch iets gecompliceerder.

 

Maar het is maar de vraag of de negatieve BKR daar een rol bij speelt. De vraagsteller heeft nog geen enkele afwijzing gehad op de BKR.

 

ZAKELIJKE REKENING OPENEN MET BKR REGISTRATIE

 

“Voor het openen van een persoonlijke bankrekeningheeft een BKR-registratie geen consequenties. Bij een zakelijke rekening is dit anders. Waar iedere Nederlander het recht heeft om een persoonlijke rekening te openen, hebben banken bij zakelijke rekeningen meer vrijheden om klanten te weigeren.”

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

in veel gevallen is het ook gewoon een kwestie van even contact opnemen met de bank om het te bespreken.

 

Zo kon ik ooit bij de Rabobank ook niet zomaar een  zakelijke rekening openen omdat ik sextoys verkoop.

Moest daarvoor eerst op gesprek bij de bank komen om kennis te maken.

Daarbij gaven ze aan dat ze graag wilde weten met wie ze te maken kregen en (heel erg fout) ik niet een of ander figuur  vol tatoeages was.

Na de kennismaking kon vervolgens gewoon de rekening geopend worden.

 

Soms is het dus gewoon een kwestie van een goed gesprek met de bank om zaken die eerst een probleem zijn daarna op te lossen (hoewel ik nog altijd bij vele zaken (ongeacht de bank of andere krediet organisatie) als eerste altijd tegen muur aanloop omdat ze het woord sextoys zien).

 

Maar mijn advies is dus: bel gewoon eens met het locale filiaal van je bank en vraag er eens naar.

 

Ohhh en die wachttijd varieert ook van bank tot bank en per filiaal.

Bij B.v. de ING heb ik vorig jaar een rekening geopend binnen 24 uur (bellen voor afspraak, volgende dag afspraak bij locale filiaal) .

Bij die afspraak hadden ze stapel kant en klare rekeningen liggen compleet met zakelijke betaalpas enz.  die ik gewoon direct mee kreeg en direct kon gebruiiken. week later had ik de definitieve pas  via de Post binnen.

Had net daarvoor ook aanvraag bij Rabo gedaan maar die brulde toen ook over 6 weken wachttijd (en weer gezeur over op afspraak moeten komen terwijl ze wel zagen dat dat voor vorig bedrijf ook al gedaan was). Uiteindelijk had ik dat maar geannuleerd (dacht ik) maar kreeg ik 3 weken later alsnog post met zakelijke rekening, betaalpas en creditcard.

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Roel J zei:

Maar het is maar de vraag of de negatieve BKR daar een rol bij speelt. De vraagsteller heeft nog geen enkele afwijzing gehad op de BKR.


TS gaf aan bij Bunq geweigerd te zijn.

 

En die schrijven op hun website enkel dat het hebben van een stak in de structuur een probleem is, hetgeen impliceert dat er wel mogelijkheden zijn bij simpelere holding constructies.

 

De gedachte dat hij op basis van zijn verleden is geweigerd zou dus best kunnen.

Dat hoeft echter niet op basis van bkr gegevens te zijn.
Hij heeft een wsnp verleden dus dat staat ook bij de meeste andere handelsinformatiebureau’s tot een jaartje of 8 na de laatste openbare bekendmaking hierover in de database...

Link naar reactie
  • 1
39 minuten geleden, Branko Collin zei:

Heb jij een BV?

nee, dat stukje had ik even overheen gelezen. maar alsnog is het vaak goed even persoonlijk contact op te nemen omdat degene die de beslissingen nemen ook maar mens zijn en een persoonlijk contact kan bepalen of ze de wel of niet weigeren (voor gronden waarop ze mogen/kunnen weigeren maar niet verplicht op hoeven te weigeren).

als alles koud via de mail / het internet binnenkomt kan snel een conclusie getrokken worden die bij een persoonlijk contact heel anders kan uitvallen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.