• 0

parttimer vraagstuk

Hoi allen,..

 

Binnenkort overweeg ik een ex-collega part time in dienst te nemen. Dit is voor een klein klusje (zo'n 1 dag per week ,gedurende 1 jaar).

 

Nu heb ik de forum aardig (weer) zitten doorspitten. Er zijn 2 oplossing 1)via payrol en 2) via een min-max arbeidscontract.

 

Nu wil ik gaan voor de min-max contract en ga hier opnemen als zaken dat hij betaald krijgt voor verrichte arbeid (uurtarrief ga ik nog vaststellen). En dat er verder geen secondaire arbeidsvoorwaarden zijn (vakantiedagen, doorbetaling bij ziekte enz). Al zoekend kwam ik een posting tegen van Olaf (hij had een modelcontract), maar mochten andere mede-ondernemers tips (of gebruikte arbeidscontracten) hebben..Let me know 8) en leidt mij om de valkuilen heen.

 

Thanks alvast voor de reacties...

Het leven wordt alleen maar complexer, zal de Chaos theorie toch kloppen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Let op!

Een dienstverband voor 1 dag per week gedurende 1 jaar is een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Als je dit oplost door een min-maxcontract met bijvoorbeeld minimaal 0 uren en maximaal 8 uur per week (of meer) blijft dit nog steeds een arbeidsovereenkomst.

Er bestaat dan altijd een wettelijke verplichting tot het betalen van 8% vakantiegeld, verstrekking van (betaalde) vakantiedagen en doorbetaling bij ziekte.

Indien een arbeidsovereenkomst (een min/max-contract) 3 maanden heeft geduurd, wordt deze geacht de omvang te hebben van het gemiddeld aantal uren van de 3 voorafgaande maanden (art. 7:610b BW). Dit is dus een groot risico van een min/max-contract: als er enkele maanden veel werk is (zonder dat dit een duidelijke tijdelijke oorzaak heeft van bv. seizoenswerk), is het kleine contract ineens een groot contract.

 

Als ik je goed begrijp wil je dit omzeilen door een overeenkomst van opdracht te sluiten i.p.v. een arbeidsovereenkomst. Als ik dit zo zie, heeft dit weinig kans van slagen. Indien sprake is van een gezagsverhouding (jij bepaalt of en hoe gewerkt moet worden), de verplichting de arbeid persoonlijk te verrichten (jouw kennis mag niet zomaar iemand anders sturen) en loon (hij krijgt ervoor betaald) wordt al snel aangenomen dat er sprake is van een arbeidsovereenkomst. Daarvoor staat in de wet ook nog (art. 7:610a BW) dat als je tegen beloning voor een ander gedurende 3 opeenvolgende maanden wekelijks dan wel gedurende ten minste 20 uur per maand werk verricht, er vermoed wordt dat er een arbeidsovereenkomst bestaat. Maar ook als dit niet gebeurt, kan er sprake zijn van een arbeidsovereenkomst.

 

Probleem is dat je dan op freelance-basis betaalt, maar achteraf wordt geconfronteerd met loonheffing en premiebetalingen. Kun je dus beter niet doen.

 

Als je je kennis niet in loondienst wilt nemen (waarom eigenlijk niet?) zou je dat ook nog via een uitzendbureau kunnen doen. Met payroll ben ik niet bekend.

 

Mieke

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hmm..

 

De gedachte ging uit naar zo'n min-max variant omdat ik al die "overhead" van vakantiegeld ,doorbetaling bij ziekte,etc niet wil hebben (wat dus wel is als ik heb in loondienst neem).

 

Maar als ik het goed begrijp is dus handiger dat ik hem gewoon in loondienst neem. De salaris berekenen ahv 1 dag per week voor 1 jaar.. of is variable vergoeding mogelijk (stel dat hij op vakantie gaat dan is hij niet billable)?

 

Het aantal werkzaamheden zal niet meer dan 1 dag per week worden. Hij wordt alleen voor die ene project ingezet worden.

 

Kijk waar ik mee worstel is wat wijsheid is... en ik niet echt thuis ben in deze wereldje vandaar mijn vraag hierzo ;D

 

Shao

Het leven wordt alleen maar complexer, zal de Chaos theorie toch kloppen?

Link naar reactie
  • 0

De gedachte ging uit naar zo'n min-max variant omdat ik al die "overhead" van vakantiegeld ,doorbetaling bij ziekte,etc niet wil hebben (wat dus wel is als ik heb in loondienst neem).

 

Een min/max-vaariant is een vorm van loondienst. Indien het werk persoonlijk uitgevoerd moet worden en er feitelijk sprake is van een gezagsverhouding, ontkom je niet aan loondienst. Blijft alleen de vraag bij wie hij/zij in dienst is. In geval van pay rolling outsource je het loondienstverband.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je iemand in dienst neemt moet je allerlei formaliteiten vervullen en een salarisadministratie voeren . En dan nog de loonheffing. Gaat dat wel goedkomen? Is het niet verstandiger om je boekhouder te vragen dit voor je op te lossen? Die kan je dan ook vertellen hoe dat zit met vakantiedagen en vakantiegeld. Samenvattend: vakantiegeld is 8% over het salaris. Meer salaris, meer vakantiegeld, zo simpel is dat. Vakantiedagen idem. Bij een fulltime dienstverband is het minimum 4 weken per jaar. Minder gewerkt, minder vakantiedagen. Per dag werk bouw je als het ware een stukje vakantiegeld en vakantiedagen op. Moet je bijhouden.

 

Mieke

Link naar reactie
  • 0

Hmmm,..

 

Het gebruik van een boekhouder is waarschijnlijk goedkoper dan via pay roll..? ??? (kosten aspect).

 

Het zou dan dus een 1-jarige arbeidscontract wordenmet een 8 urige werkweek...

 

Het leven wordt alleen maar complexer, zal de Chaos theorie toch kloppen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.