• 0

Invaller zonder contract

Ik ben ZZP'er en heb 1 tot 2 keer per jaar een 'meeloper' die in mijn zaak mag observeren en begeleid handelingen uitvoeren om ervaring op te doen. Het zijn geen verplichte stages voor het colloquium van de onderwijsinstelling maar het wordt wel aangeraden aan de studenten om deze praktijkervaringen op te doen voor hun examen.  Het betreft veelal gemotiveerde HBO / WO studenten in opleiding die er vrijwillig voor kiezen om praktijk ervaring op te doen.

In deze situatie is er geen sprake van een overeenkomst of onkostenvergoeding, omdat ik heb begeleid en het mij ook tijd kost. Het zijn dus geen werknemers en het is geen officiële stage. Het is voor hen een leerervaring en ze doen geen productie werk.

 

Binnenkort moet ik een operatie ondergaan waardoor ik zeker 2 maanden niet kan werken. Ik overweeg een meeloper te vragen om een aantal uren per week in mijn praktijk aanwezig te zijn om enkele eenvoudige taken voor mij uit te voeren. Ik weet dat hij capabel is en hij heeft zijn studie bijna afgerond.

Hij krijgt nog wel begeleiding en ondersteuning van collega's (en telefonisch van mij) maar hij heeft wel meer verantwoordelijkheid en zal ook zelfstandig betalingen accepteren.

 

Hoe moet ik hier mee omgaan als ZZP'er?
Mag ik dat als een stage beschouwen of moet ik een arbeidsovereenkomst opstellen?
Moet ik dan als ZZP'er ook een minimumloon betalen? (dat kost mij meer dan wat het mij oplevert)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
38 minuten geleden, Hans van R. zei:

Hij krijgt nog wel begeleiding en ondersteuning van collega's (en telefonisch van mij) maar hij heeft wel meer verantwoordelijkheid en zal ook zelfstandig betalingen accepteren. Mag ik dat als een stage beschouwen of moet ik een arbeidsovereenkomst opstellen?

Het min of meer zelfstandig runnen van een zaak kan je toch geen stage meer noemen?

 

40 minuten geleden, Hans van R. zei:

Moet ik dan als ZZP'er ook een minimumloon betalen?

ZZP'er zijn heeft hier niets mee te maken. Iedere werkgever moet het minimumloon betalen. Meer mag natuurlijk ook.

 

41 minuten geleden, Hans van R. zei:

dat kost mij meer dan wat het mij oplevert

De zaak voor twee maanden sluiten kan natuurlijk ook.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

de wet Loonbelasting zegt: 'als dienstbetrekking wordt beschouwd de arbeidsverhouding van [...] degene, die werkzaam is om vakbekwaamheid te verwerven, onder wie mede wordt begrepen degene, die als leerling van een instelling van onderwijs praktisch werkzaam is, alsmede degene, die aan een bedrijfsschool opleiding ontvangt, een en ander indien een beloning wordt genoten, die niet uitsluitend bestaat in het ontvangen van onderricht".

Link naar reactie
  • 0
4 hours ago, TwaBla said:

De zaak dichtdoen is voordeliger? Vinden je klanten ook prima?

Voor de klanten wil ik graag continuïteit bieden. Het is echter niet mijn grootste inkomstenbron dus iemand anders laten invallen kost mij meer dan wat ik er mee zou verdienen.

 

4 hours ago, Cosara said:

Het min of meer zelfstandig runnen van een zaak kan je toch geen stage meer noemen?

Hij mag alleen een specifieke handeling zonder toezicht verrichten die ik tijdelijk niet kan uitvoeren. Er is begeleiding in het pand aanwezig. De rest van de normale werkzaamheden zal ik op afstand uitvoeren of worden tijdelijk gestaakt.

 

4 hours ago, Cosara said:

ZZP'er zijn heeft hier niets mee te maken. Iedere werkgever moet het minimumloon betalen. Meer mag natuurlijk ook.

Ik vermelde ZZP'er omdat ik dus 'zelfstandige zonder personeel' ben. Wat betekend het voor mij als ik iemand minimumloon ga betalen? Ben ik dan nog wel ZZP'er?
Is het mogelijk om de meeloper als ZZP'er te betalen met een modelovereenkomst?

 

4 hours ago, Wim van Rijn said:

de wet Loonbelasting zegt: 'als dienstbetrekking wordt beschouwd de arbeidsverhouding van [...] degene, die werkzaam is om vakbekwaamheid te verwerven, onder wie mede wordt begrepen degene, die als leerling van een instelling van onderwijs praktisch werkzaam is, alsmede degene, die aan een bedrijfsschool opleiding ontvangt, een en ander indien een beloning wordt genoten, die niet uitsluitend bestaat in het ontvangen van onderricht".

Lees ik dit goed dat een stage dan per definitie als een dienstbetrekking wordt gezien? Voor stages worden toch vaak stagevergoedingen gegeven en geen minimumloon betaald? Over een stagevergoeding moet dus ook loonbelasting en sociale premies worden betaald?

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, Hans van R. zei:

Lees ik dit goed dat een stage dan per definitie als een dienstbetrekking wordt gezien? Voor stages worden toch vaak stagevergoedingen gegeven en geen minimumloon betaald? Over een stagevergoeding moet dus ook loonbelasting en sociale premies worden betaald?

Het lijkt er op, als er een beloning tegenover staat:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/jongeren/teruggaaf_jongeren/school_en_werk/stage

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Hans van R. zei:

Ik vermelde ZZP'er omdat ik dus 'zelfstandige zonder personeel' ben. Wat betekend het voor mij als ik iemand minimumloon ga betalen? Ben ik dan nog wel ZZP'er?

 

Je bent dan geen zelfstandige zonder personeel meer,  maar een zelfstandige met personeel: een ZMP'er. 

(Verder weinig relevant: ZZP-er is net als ZMP-er een modewoord zonder enige juridische of fiscale status) 

 

Quote

Lees ik dit goed dat een stage dan per definitie als een dienstbetrekking wordt gezien? 

 

Nee,  een inhoudelijk kloppende stage met een goede stage-overeenkomst is een stage. Maar bij jou is het alleen uitvoerend werk en is er geen overeenkomst: in dat geval is het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gewoon een dienstverband 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.