Jump to content
MauriceS
Verberg

Fiscale eenheid BTW & Management Fee

Hallo allen,

 

Ik heb een vragen over het vormen van een fiscale eenheid voor de BTW. In januari heb ik zowel een holding als werkmaatschappij opgezet - waarmee ik vanuit de werkmij consultancy diensten ga uitvoeren. Ik sta zelf op de loonlijst van de holding en zal de werkmij een mngt factuur sturen. Nu ben ik naar het onderwerp fiscale eenheid aan het kijken vwbt de BTW. Ik zie als voordeel dat ik de management fee zonder de BTW kan sturen en dus de liquiditeit hoger kan houden (ik hoef geen BTW af te dragen en te vorderen). Ik heb wel de volgende vragen

 

  1. Is het zijn van een fiscale entiteit omzetbelasting überhaupt een keuze? De opzet voldoet aan de voorwaarden (eenheid op economisch, financieel en organisatorisch vlak - beide BTW plichtig en gevestigd in NL). Het lijkt erop dat zowel ik als de belastingdienst kan bepalen of de holding en de werkmij een eenheid vormen - een beschikking is niet eens noodzakelijk (verschaft wel helderheid). Dus moet ik niet vanaf de start de zaak zo inrichten als een fiscale eenheid voor de BTW? 
  2.  Hoe boek ik de management factuur van de holding aan de werkmaatschappij? Als in "Vrijgesteld van BTW"  zonder vermelding van de omzet in de aangifte, of als 0% met vermelding van de omzet in de aangifte?
  3. Is het nog steeds mogelijk om afzonderlijk BTW aangifte te doen of moet het via het gezamenlijke BTW nummer? Ik heb de boekhouding gesplitst en deze wordt automatisch naar de belastingdienst verstuurd - samenvoegen kost me meer moeite dan afzonderlijk indienen.

 

Mocht vraag 1 een keuze zijn - zijn er nog afwegingen die ik moet maken? Ik snap dat de entiteiten hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de gezamenlijke BTW schuld. Stel bijvoorbeeld dat ik op termijn een deel van de aandelen verkoop, zijn er dan nog zaken waar ik rekening mee moet houden?

 

Dank!

Maurice

 

Link to post
Share on other sites

6 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Heeft iemand inmiddels een menig / visie hierover? 🙂.

 

Vooral praktisch ben ik benieuwd naar jullie mening over vraag 2 en 3.

 

2) dus indien fiscale eenheid (zonder beschikking), vermeld ik dan de omzet van de mngt few in 1E in de holding bij de belastingaangifte of blijft hij totaal achterwege?

 

3) Zonder beschikking neem ik aan dat ik apart de aangiftes kan doen - ik heb per saldo geen gezamenlijk btw nummer.


@prinsrachid ik lees je comments graag in de andere topics - wellicht heb jij hier ook een visie op.

 

Thanks!

Edited by MauriceS
Link to post
Share on other sites
  • 1

Goedemorgen

 

1. Als je voldoet aan de voorwaarden dan is de FE btw van toepassing, ook als je geen beschikking aanvraagt. 

 

2. Geen btw op de factuur en dus om niet in je boekhouding. 

 

3. Correct. 

 

Groet

Joost


JoostRietveld.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ik sluit me uiteraard aan bij @Joost Rietveld.

 

Ik moet eerlijk zeggen dat het aanvragen van de beschikking meestal wel gebruikelijk was. Vervolgens kreeg je dan een apart btw-nummer voor de omzetbelasting, waarna je ook correspondentie kreeg die was gericht aan "DE FISCALE EENHEID HOLDING BV EN WERKMAATSCHAPPIJ BV" met een extra login voor de website van de fiscus.

 

Overigens lijkt me de bovenstaande oplossing (aparte aangiftes) handiger, ondanks dat je dan twee aangiftes moet doen. Vooral als je verwacht dat je in beide vennootschappen afdrachten hebt. Dan pas je de fiscale eenheid toe in de praktijk (dus geen BTW op onderlinge prestaties binnen de fiscale eenheid), maar doe je niet één gezamenlijke aangifte.

 

Persoonlijk heb ik een fiscale eenheid waarbij de één meestal geld terugkrijgt van de fiscus en de ander moet afdragen. Een gezamenlijke aangifte zorgt ervoor dat je die twee meteen met elkaar kunt en mag verrekenen. Dat lijkt misschien handig, maar overall leidt dat niet echt tot een administratieve versimpeling. Het is misschien één aangifte omzetbelasting minder, maar vervolgens moet je die ene aangifte dan boekhoudkundig toch weer onderling splitsen naar de juiste BV's. Ik moet ook zeggen dat mijn boekhoudsoftware niet echt top om gaat met de fiscale eenheid, met als gevolg dat ik de btw-aangiftes eerst handmatig in iedere bv afzonderlijk boek, en vervolgens deze aangiftes handmatig moet salderen voor de aangifte voor de fiscale eenheid.

 

IK denk dat de oplossing van fiscale eenheid toepassen zonder beschikking met twee separate aangiftes omzetbelasting op het eind veel praktischer is. 

 

Edited by prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 0

De beschikking heeft ook een keerzijde: de BV's zijn dan voor elkaars btw schulden aan te spreken door de fiscus. 


JoostRietveld.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 0

Thanks heren -  duidelijk! dus omdat er geen BTW van toepassing is op de mngt factuur komt de respectievelijke omzet niet terug bij de BTW aangifte.

 

Ja qua omslachtigheid kwam ik ook nog het volgende tegen bij de FE met beschikking. Ik factureer een van mijn klanten aan een BV in Luxemburg. De ICP aangifte voor FE zit nog niet in Mijn Belastingdienst Zakelijk, waardoor je de aangifte op papier mag doen. Mijn digitale hart slaat daar een paar tikken van over - dus ik hou het bij een FE zonder beschikking :-).

 

Dank!

Link to post
Share on other sites
  • 0
23 uur geleden, MauriceS zei:

Ja qua omslachtigheid kwam ik ook nog het volgende tegen bij de FE met beschikking. Ik factureer een van mijn klanten aan een BV in Luxemburg. De ICP aangifte voor FE zit nog niet in Mijn Belastingdienst Zakelijk, waardoor je de aangifte op papier mag doen.

 

De ICP-melding kun je gewoon digitaal doen, als je inlogt op je FE account. Maar, ook hier geldt weer dat het weinig administratieve verlichting oplevert. Bij de aangiftes ICP moet je namelijk nog steeds aangeven voor welke BV je de ICP-melding doet. Als je dus ICP's hebt voor zowel de holding als de werkmaatschappij zul je nog steeds twee meldingen moeten doen. :)


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 8 leden online en 280 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept