• 0

Eenmanszaak naar BV met terugwerkende kracht

Beste leden,

 

Ik zou graag zekerheid willen over 4 vragen waarmee ik zit. Vanaf november 2020 is het fiscaal gezien voordeliger om mijn eenmanszaak in een BV in te brengen. 

 

1) Als ik het goed begrijp is het niet mogelijk meer om het fiscaal gezien vanaf november 2020 in te laten gaan zodat ik vanaf die datum belasting over winst betaal volgens de regels voor BV's? Zowel bij ruisende als ruisloze inbreng kan het niet?
2) Als ik het goed begrijp kan ik het het fiscaal gezien vanaf januari 2021 in laten gaan voor de winstbelasting?

3) Als ik het goed begrijp kan ik een intentieverklaring tot uiterlijk 31 maart indienen om het vanaf januari 2021 in te laten gaan voor ruisende inbreng? Dus met 3 maanden terugwerkende kracht?  
4) Moet ik de intentieverklaring indienen ook al zou ik daadwerkelijk overgaan tot het oprichten van de BV voor 31 maart ? Of is dat dan niet meer nodig? 

 

Bij voorbaat dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

1 tm 3 goed begrepen. 

4, zonder intentieverklaring kan, mits de notaris in de akte de fiscale datum van inbreng noteert en de oprichting voor 1 april voltooid is. Overigens, ik zou altijd een intentieverklaring insturen naar de fiscus. Kleine moeite, goed bewijs en als de notaris 1 april niet haalt, heb je daarna nog tot 1 oktober om de oprichting te voltooien. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 9-2-2021 om 17:46, Joost Rietveld zei:

1 tm 3 goed begrepen. 

4, zonder intentieverklaring kan, mits de notaris in de akte de fiscale datum van inbreng noteert en de oprichting voor 1 april voltooid is. Overigens, ik zou altijd een intentieverklaring insturen naar de fiscus. Kleine moeite, goed bewijs en als de notaris 1 april niet haalt, heb je daarna nog tot 1 oktober om de oprichting te voltooien. 

Beste Joost,

 

Ik ben nog tegen een vraag opgelopen wat betreft het inbrengen van een eenmanszaak onder een BV, ruisende inbreng met terugwerkende kracht.

Om de resultaten van de eenmanszaak bij de BV onder te brengen vanaf 1 januari 2021 (en zo fiscaal voordeliger uit te zijn), moet ik de intentieverklaring voor 1 april indienen. Stel ik heb de intentieverklaring op tijd ingediend, tot wanneer heb ik dan nog tijd om daadwerkelijk over te gaan tot het oprichten van de BV? Momenteel ben ik namelijk nog bezig om een Amazon Seller's account te openen en ik kan de rechtsvorm nog niet wijzigen totdat ik de account heb geopend en ik weet niet hoe lang dat nog gaat duren.

 

Bij voorbaat dank!

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 16-3-2021 om 12:13, Joost Rietveld zei:

De BV's moeten dan voor 1 oktober 2021 opgericht zijn

Hallo Joost.

Ik wil dus de intentieverklaring (laten) indienen en hierbij moet ik al een keuze maken tussen ruisend inbreng of geruisloze inbreng. Er is een groot kans dat ik de onderneming binnen de komende 3 jaren zal verkopen (nog niet zeker dus), dus ik dacht op het begin dat ruisend inbreng meteen de juiste keuze zou zijn.

Echter ik las dat als je zou kiezen voor geruisloze inbreng, je later alsnog zou kunnen kiezen om het bedrijf te verkopen met als gevolg dat de fiscus het vanaf het begin als ruisend inbreng zal zien.  Het voordeel hiervan is dat als ik het bedrijf niet verkoop binnen de komende 3 jaren, dan heb ik bij de keuze voor geruisloze inbreng  als voordeel gehad dat ik niet af hoef te rekenen met de stakingswinst.

Kun je mij een richting op wijzen om hier achter te komen? Wellicht is een consultatiegesprek met een accountant toch het beste?
Het gaat hier om een 3 jaar oude e-commerce bedrijf (verbeteren van bestaande producten uit China en het branden met mijn eigen merk) die tot nu toe alleen op bol.com verkoopt. Ik heb geen website, geen patenten of iets dergelijks. Het enigste wat ik heb als goodwill zijn auteursrechtelijk beschermde productafbeeldingen en ook een merkrecht op mijn merk. Wellicht kunnen we met deze informatie al zeggen dat de belasting/verschil in belasting bij ruisende inbreng nihil is en dus het niet uitmaakt of het geruisloos is of ruisend?

Bij voorbaat dank!

aangepast door xbcc
Link naar reactie
  • 0
Op 19-3-2021 om 12:40, Joost Rietveld zei:

Op zich klopt het dat als je binnen drie jaar na een geruisloze inbreng toch je bedrijf verkoopt (en geen tegenbewijs kunt leveren dat de inbreng daar geen verband mee hield) dat de inbreng dan als ruisend wordt beschouwd.

 

Ik kan vanaf hier echter geen uitspraak doen of geruisloos dan nu de betere optie is

Hartelijk dank!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.