• 0

Brexit verlies klanten VK

LS

 

Vandaag hebben de eerste klanten uit het VK de orders geannuleerd. Dat is erg treurig wan ik deed altijd een leuke omzet in de VK. Ik ben producent van een niche product (preferente oorsprong) en lever B2B. De meeste orders die wij verzenden zijn tussen de 20 en 30 kg en hebben een waarde van €400,-- per zending. Ik doe ook al jaren veel export naar Noorwegen en Zwitserland zonder enige problemen. Ik ben dus goed voorbereid. In januari heeft helemaal uit het niets de export uit Noorwegen stil gelegen. Dat had te maken dat de vervoerders de zaken niet op orde hadden. Ik kreeg gewoonweg de verzend etiketten niet aangemaakt. Nu is dat weer verholpen en zijn inmiddels de nodige pakketten weer in Noorwegen gearriveerd. Nu heb ik de indruk dat niet de Brexit en de daarbij komende douane formaliteiten een probleem zijn. Maar dat gewoonweg de vervoerders de zaken niet op orde hebben. Ik begrijp er geen barst van. We wisten al even dat de Brexit er aan zat te komen. Wie herkend dit probleem en weet een oplossing?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Hoor binnen mijn netwerk dat klanten in het VK inderdaad de papieren niet op orde hebben. Ze wisten  al dat het eraan zat te komen, maar toch wist niemand in welke vorm en blijkt bestellen of leveren de afgelopen weken onmogelijk door de administratieve rompslomp.

 

Veel orders zijn geannuleerd met de opmerking dat het zeker 2 maanden gaat duren.

Weet niet of het nuttig is, maar dit gaat om metaalonderdelen en orders van 200 tot (ongeveer)10.000 kg

aangepast door Ondernemeneer

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Ondernemeneer zei:

Hoor binnen mijn netwerk dat klanten in het VK inderdaad de papieren niet op orde hebben. Ze wisten  al dat het eraan zat te komen, maar toch wist niemand in welke vorm en blijkt bestellen of leveren de afgelopen weken onmogelijk door de administratieve rompslomp.

 

Veel orders zijn geannuleerd met de opmerking dat het zeker 2 maanden gaat duren.

Weet niet of het nuttig is, maar dit gaat om metaalonderdelen en orders van 200 tot (ongeveer)10.000 kg

 

Bestellen gaat prima, en als ik dit vergelijk met Noorwegen dan snap ik de problemen niet. Ik voeg een export factuur toe met de vereiste gegevens en voor de zekerheid heb ik ook vervoerders gemachtigd om aanvullingen te doen als noodzakelijk. Het vervelende is dat ik gewoonweg de gegevens voor het VK niet kan aanmaken waardoor ik de indruk heb dat het probleem bij de vervoerders zit.

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, Sebastian Klijnsma zei:

DDP

En je hebt zelf ook een EORI-nummer dat begint met GB? Want er is voor jou als verkoper ook nogal wat gewijzigd. Dat kun je niet zomaar op de transporteurs afschuiven ("met complimenten van de VK").

 

Ja, al die nieuwe regels... dat is ook wennen voor de transporteurs.

 

Link naar reactie
  • 0
17 minuten geleden, Sebastian Klijnsma zei:

DDP

Soort e-commerce-achtige zendingen dus, dan snap ik wel dat je klanten afhaken.  De Engels kranten hebben volgestaan van consumenten die aan DHL en overige vervoerders extra bedragen moesten afrekenen voordat ze hun bestelling in handen kregen. Dat zijn geen problemen die door DHL en zo veroorzaakt worden maar door onduidelijke/slechte afspraken tussen  koper en verkoper. 

 

DDP vóór Brexit is iets heel anders dan na Brexit.  Als je nu nog DDP wil blijven leveren ben je zelf in GB aansprakelijk voor de invoeraangifte, betaling van (eventuele) invoerrechten en invoer-BTW.  Dan heb je zoals Rik · schreef al minsten eens GB EORI-nummer nodig, en een BTW-nummer en iemand die in GB de invoeraangifte verzorgt.

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Rik · zei:

 

10 minuten geleden, Rik · zei:

En je hebt zelf ook een EORI-nummer dat begint met GB? Want er is voor jou als verkoper ook nogal wat gewijzigd. Dat kun je niet zomaar op de transporteurs afschuiven ("met complimenten van de VK").

 

Ja, al die nieuwe regels... dat is ook wennen voor de transporteurs.

 

 

Ja ik heb een correct EORI nummer. 

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, Bert. zei:

Soort e-commerce-achtige zendingen dus, dan snap ik wel dat je klanten afhaken.  De Engels kranten hebben volgestaan van consumenten die aan DHL en overige vervoerders extra bedragen moesten afrekenen voordat ze hun bestelling in handen kregen. Dat zijn geen problemen die door DHL en zo veroorzaakt worden maar door onduidelijke/slechte afspraken tussen  koper en verkoper. 

 

DDP vóór Brexit is iets heel anders dan na Brexit.  Als je nu nog DDP wil blijven leveren ben je zelf in GB aansprakelijk voor de invoeraangifte, betaling van (eventuele) invoerrechten en invoer-BTW.  Dan heb je zoals Rik · schreef al minsten eens GB EORI-nummer nodig, en een BTW-nummer en iemand die in GB de invoeraangifte verzorgt.

 

Maar goed, hoe krijg ik de paketten wel bij mijn klanten?

 

De klanten haken niet af door de condities  maar doordat ik niet kan leveren. Dat zijn overigens langlopende relaties met klanten die regelmatig bestellen met over en weer prima betalingsdicipline.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, atlas1302 zei:

Volgens mij moet je deze overgangsfase gewoon de tijd gunnen, na 6 of 8 maanden zullen de bekendste problemen wel opgelost zijn. Het is even niet anders volgens mij.

Dit is geen overgangsfase, als TS het nu niet goed regelt met zijn afnemers of DHL/DPD is het over een half jaar ook niet opgelost,

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.