Jump to content
Sebastian Klijnsma
Verberg

Brexit verlies klanten VK

LS

 

Vandaag hebben de eerste klanten uit het VK de orders geannuleerd. Dat is erg treurig wan ik deed altijd een leuke omzet in de VK. Ik ben producent van een niche product (preferente oorsprong) en lever B2B. De meeste orders die wij verzenden zijn tussen de 20 en 30 kg en hebben een waarde van €400,-- per zending. Ik doe ook al jaren veel export naar Noorwegen en Zwitserland zonder enige problemen. Ik ben dus goed voorbereid. In januari heeft helemaal uit het niets de export uit Noorwegen stil gelegen. Dat had te maken dat de vervoerders de zaken niet op orde hadden. Ik kreeg gewoonweg de verzend etiketten niet aangemaakt. Nu is dat weer verholpen en zijn inmiddels de nodige pakketten weer in Noorwegen gearriveerd. Nu heb ik de indruk dat niet de Brexit en de daarbij komende douane formaliteiten een probleem zijn. Maar dat gewoonweg de vervoerders de zaken niet op orde hebben. Ik begrijp er geen barst van. We wisten al even dat de Brexit er aan zat te komen. Wie herkend dit probleem en weet een oplossing?

Link to post
Share on other sites

14 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Hoor binnen mijn netwerk dat klanten in het VK inderdaad de papieren niet op orde hebben. Ze wisten  al dat het eraan zat te komen, maar toch wist niemand in welke vorm en blijkt bestellen of leveren de afgelopen weken onmogelijk door de administratieve rompslomp.

 

Veel orders zijn geannuleerd met de opmerking dat het zeker 2 maanden gaat duren.

Weet niet of het nuttig is, maar dit gaat om metaalonderdelen en orders van 200 tot (ongeveer)10.000 kg

Edited by Ondernemeneer

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

IT Beheer, Detachering en Cybersecurity  | Treinkaartjes | Huis kopen in Zwitserland

Link to post
Share on other sites
  • 0
4 uur geleden, Ondernemeneer zei:

Hoor binnen mijn netwerk dat klanten in het VK inderdaad de papieren niet op orde hebben. Ze wisten  al dat het eraan zat te komen, maar toch wist niemand in welke vorm en blijkt bestellen of leveren de afgelopen weken onmogelijk door de administratieve rompslomp.

 

Veel orders zijn geannuleerd met de opmerking dat het zeker 2 maanden gaat duren.

Weet niet of het nuttig is, maar dit gaat om metaalonderdelen en orders van 200 tot (ongeveer)10.000 kg

 

Bestellen gaat prima, en als ik dit vergelijk met Noorwegen dan snap ik de problemen niet. Ik voeg een export factuur toe met de vereiste gegevens en voor de zekerheid heb ik ook vervoerders gemachtigd om aanvullingen te doen als noodzakelijk. Het vervelende is dat ik gewoonweg de gegevens voor het VK niet kan aanmaken waardoor ik de indruk heb dat het probleem bij de vervoerders zit.

Link to post
Share on other sites
  • 0
3 uur geleden, Bert. zei:

Welke leveringscondities heb je met je klanten afgesproken? 

DDP

 

Maar ik kom niet eens toe aan enige overweging aangaande de condities want ik kan niet eens een verzending de deur uit krijgen voor een normaal tarief. Helpt een andere benaderingswijze?

Link to post
Share on other sites
  • 0
13 minuten geleden, Sebastian Klijnsma zei:

DDP

En je hebt zelf ook een EORI-nummer dat begint met GB? Want er is voor jou als verkoper ook nogal wat gewijzigd. Dat kun je niet zomaar op de transporteurs afschuiven ("met complimenten van de VK").

 

Ja, al die nieuwe regels... dat is ook wennen voor de transporteurs.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
17 minuten geleden, Sebastian Klijnsma zei:

DDP

Soort e-commerce-achtige zendingen dus, dan snap ik wel dat je klanten afhaken.  De Engels kranten hebben volgestaan van consumenten die aan DHL en overige vervoerders extra bedragen moesten afrekenen voordat ze hun bestelling in handen kregen. Dat zijn geen problemen die door DHL en zo veroorzaakt worden maar door onduidelijke/slechte afspraken tussen  koper en verkoper. 

 

DDP vóór Brexit is iets heel anders dan na Brexit.  Als je nu nog DDP wil blijven leveren ben je zelf in GB aansprakelijk voor de invoeraangifte, betaling van (eventuele) invoerrechten en invoer-BTW.  Dan heb je zoals @Rik · schreef al minsten eens GB EORI-nummer nodig, en een BTW-nummer en iemand die in GB de invoeraangifte verzorgt.

Link to post
Share on other sites
  • 0
3 minuten geleden, Rik · zei:

 

10 minuten geleden, Rik · zei:

En je hebt zelf ook een EORI-nummer dat begint met GB? Want er is voor jou als verkoper ook nogal wat gewijzigd. Dat kun je niet zomaar op de transporteurs afschuiven ("met complimenten van de VK").

 

Ja, al die nieuwe regels... dat is ook wennen voor de transporteurs.

 

 

Ja ik heb een correct EORI nummer. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
12 minuten geleden, Bert. zei:

Soort e-commerce-achtige zendingen dus, dan snap ik wel dat je klanten afhaken.  De Engels kranten hebben volgestaan van consumenten die aan DHL en overige vervoerders extra bedragen moesten afrekenen voordat ze hun bestelling in handen kregen. Dat zijn geen problemen die door DHL en zo veroorzaakt worden maar door onduidelijke/slechte afspraken tussen  koper en verkoper. 

 

DDP vóór Brexit is iets heel anders dan na Brexit.  Als je nu nog DDP wil blijven leveren ben je zelf in GB aansprakelijk voor de invoeraangifte, betaling van (eventuele) invoerrechten en invoer-BTW.  Dan heb je zoals @Rik · schreef al minsten eens GB EORI-nummer nodig, en een BTW-nummer en iemand die in GB de invoeraangifte verzorgt.

 

Maar goed, hoe krijg ik de paketten wel bij mijn klanten?

 

De klanten haken niet af door de condities  maar doordat ik niet kan leveren. Dat zijn overigens langlopende relaties met klanten die regelmatig bestellen met over en weer prima betalingsdicipline.

Link to post
Share on other sites
  • 0
2 uur geleden, atlas1302 zei:

Volgens mij moet je deze overgangsfase gewoon de tijd gunnen, na 6 of 8 maanden zullen de bekendste problemen wel opgelost zijn. Het is even niet anders volgens mij.

Dit is geen overgangsfase, als TS het nu niet goed regelt met zijn afnemers of DHL/DPD is het over een half jaar ook niet opgelost,

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 15 leden online en 245 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept