• 0

Expediteur wel of niet inschakelen

Hallo

Deze periode ben ik in mijn voorbereidende fase om mijn eerste order vanuit India naar Nederland te laten verzenden en ben volop aan het brainstormen op welke manier deze te organiseren. Omdat dit voor mij ongerept gebied ben ik op zoek naar de juiste oplossing.

Op zoek naar de juiste incoterm heb ik gekeken naar CIF, EXW, FOB maar ben uiteindelijk op FCA gestuit. Ik ben namelijk in de veronderstelling dat deze in mijn geval geschikt is. Mijn order betreft overigens biologische voedingssupplementen en theeproducten. Ik heb begrepen dat alle zaken rondom deze incoterm door mijn leverancier geregeld wordt tot aan de haven voor verscheping.

Ik ben daarom aan het wikken en wegen of ik een expediteur in handen moet nemen. Maar wellicht is dit afhankelijk van de incoterms dat ik uiteindelijk overeenkom met mijn leverancier denk ik zo.

 

Hopelijk heeft iemand de nodige ervaring op dit gebied die mij enigszins op weg kan helpen in mijn uiteindelijke keus.

Als het bovenstaande vanuit een ander oogpunt bekeken wordt hoor ik dat graag. Alle tips zijn welkom!

 

Alvast bedankt!     

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
8 uur geleden, purcam zei:

Ik heb begrepen dat alle zaken rondom deze incoterm door mijn leverancier geregeld wordt tot aan de haven voor verscheping.

 

Het klopt  als  verkoper levert in de haven (bijv. terminal) en specifiek FCA "Haven" wordt overeengekomen. 

FCA betekent namelijk vracht vrij tot de eerste (door koper ingeschakelde) vervoerder, dus niet  automatisch tot aan de haven voor verscheping . 

 

Let er wel op dat je in deze situatie een opslag/verblijfrsisico loopt:  als verkoper heeft geleverd (aan de terminall) maar jouw schip nog niet gereed is bijvoorbeeld... 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, purcam zei:

. Ik heb begrepen dat alle zaken rondom deze incoterm door mijn leverancier geregeld wordt tot aan de haven voor verscheping.

Ik ben daarom aan het wikken en wegen of ik een expediteur in handen moet nemen. Maar wellicht is dit afhankelijk van de incoterms dat ik uiteindelijk overeenkom met mijn leverancier denk ik zo.

FCA heeft over  het algemeen twee overeengekomen plaatsen, of het adres van de verkoper, of de overeengekomen haven van verscheping. Bij de eerste moet je zelf al het vervoer vanaf de koper regelen (inclusief voortransport), bij de tweede levert de verkoper in de haven aan de door jou ingeschakelde zee-vervoerder. Min of meer gelijk aan FOB, met het verschil dat FOB niet geschikt is voor containers. 

 

Bij FCA zijn alle volgende kosten/handelingen vanaf de overeengekomen plaats voor jouw rekening/risico. Of je daarbij een expediteur wil inschakelen heeft niets met de Incoterm te maken, daar heeft de verkoper verder niets over te zeggen.

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Norbert Bakker zei:

 

Het klopt  als  verkoper levert in de haven (bijv. terminal) en specifiek FCA "Haven" wordt overeengekomen. 

FCA betekent namelijk vracht vrij tot de eerste (door koper ingeschakelde) vervoerder, dus niet  automatisch tot aan de haven voor verscheping . 

 

Let er wel op dat je in deze situatie een opslag/verblijfrsisico loopt:  als verkoper heeft geleverd (aan de terminall) maar jouw schip nog niet gereed is bijvoorbeeld... 

 

Klopt haarscherp, meestal zijn de eerste 5 dagen gratis daarna wordt de stopwatch ingedrukt.

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, atlas1302 zei:

Klopt haarscherp, meestal zijn de eerste 5 dagen gratis daarna wordt de stopwatch ingedrukt.

 

Los van die kosten van verblijf:  verkoper heeft geleverd conform incoterm. Worden de goederen op dag 2 gestolen,  of beschadigen of bederven ze op dag 3 door vocht, vuur of een te hoge of lage temperatuur, dan is dat allemaal voor rekening en risico van de koper. 

 

Mijn advies voor beginnende importeurs: schakel een expediteur in die het hele proces van A tot Z regelt (inclusief alle risico's en evt verzekering daarvan) 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, purcam zei:

Ik ben daarom aan het wikken en wegen of ik een expediteur in handen moet nemen. Maar wellicht is dit afhankelijk van de incoterms dat ik uiteindelijk overeenkom met mijn leverancier denk ik zo.

Misschien eerst maar eens helder krijgen wat een expediteur eigenlijk allemaal doet? 

Link naar reactie
  • 0

Ik was in de veronderstelling dat het (zelf)  te nemen actie als startende importeur  voor een deel afhankelijk is van de gekozen incoterms. Bij de een wordt namelijk veel uit handen genomen en bij de ander moet je zelf veel doen. Dat is meer de achterliggende gedachte van een expediteur niet zozeer met betrekking tot wat mijn leverancier vind. Maar zoals Norbert suggereert geeft het mij toch stof tot denken als startende importeur zijnde. De taakomschrijving van de expediteur zal ik zeker meenemen in deze! 

 

Veel dank voor het geboden advies!  

Link naar reactie
  • 0

In aansluiting op mijn vorige vraag kamp ik wederom met een hulpbehoevende vraag.

Ik wil graag inzicht krijgen in mijn kostprijs startend bij de invoerkosten van mijn producten.

Aan de hand van het door mijn “potentiële” leverancier geleverde HS-nummer kom ik uit op invoerrechten (India) van 19%!. Wellicht heb ik niet goed gebruik gemaakt van de zoekfunctie (hoewel ik moet zeggen dat het voor mij wat warrig is). Hoewel het natuurlijk ook aan mij zou kunnen liggen.  

Op de site van de douane kom ik niet helemaal uit met de geleverde code van mijn producten.

Hopelijk kan iemand mij op weg helpen met deze codes zodat ik dit kan meenemen in mijn verkoopprijs. Zoals ik tevens heb begrepen betreft het een samenstelling van 10 cijfers daar waar mijn leverancier beschikt over 8 cijfers!

Moringa powder :07129090

Spirulina powder :12119029

Moringa Tea :30049011

 

Alvast bedankt!   

Link naar reactie
  • 0
20 uur geleden, purcam zei:

Het achterhalen van de 2 aanvullende cijfers bij invoer (hoe werkt dat trouwens?)  

Op de website na douane NL kun je bladeren in de nomenclatuur. Als je een deel van de code intikt krijg je een boomstructuur te zien met de verdere onderverdelingen. 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.