• 0

Uitstappen vof - aandeel zomaar van de zakelijke bankrekening halen?

Hoi, en alvast dank voor alle antwoorden die ik hopelijk ga ontvangen. De titel is wat kort door de bocht en er zit zeker meer nuance in de vraag.

 

Eerst even een korte schets van de situatie: Sinds ongeveer 2 jaar geleden ben ik met een compagnon met een start up begonnen. Pas sinds een paar manden hebben we ons officieel ingeschreven als vof, natuurlijk zonder contract :-(

 

De afgelopen manden ben ik helaas steeds meer tot de inzicht gekomen, dat onze samenwerking gewoon niet werkt en ik daarom ook geen geloof heb dat wij samen de startup een success kunnen maken. Wij hebben wel een jaar geleden een subsidie (ca. 15k€) ontvangen van die we nog nauwelijks gebruik hebben gemaakt. Die ligt nog op de bankrekening van de vof. Omzet draaien we nog nauwelijks.

 

Ik heb mijn compagnon een paar weken geleden laten weten dat ik zal uitstappen. Sindsdien zijn we in onderhandeling hoe we de boel willen verdelen, maar er zit niet echt een vordering in het proces omdat mijn compagnon volgens mij onredelijke verwachtingen heeft wat mijn rechten zijn op het gezamenlijke vermogen en andere assets. Mijn compagnon is niet een mens is die graag en zeker niet snel beslissingen durft te nemen. Ik wel er wel op kortere termijn duidelijkheid hebben hoe het verder gaat en niet eindeloos in discussie zitten. Daarom wil ik graag begrijpen hoe de process naar een oplossing waar we allebei tot ons recht komen wat meer in mijn eigen handen kan nemen.

 

In eerste instantie wil ik mijn compagnon een deadline geven voor het moment dat ik officieel uit de vof ga uitstappen. Op dat moment wordt de vof dan automatisch opgeheven. Mijn compagnon geeft aan dat hij wel met zaak door wil blijven gaan.

 

De concrete vraag:  Zodra ik ben uitgestapt, wat gebeurt dan met het geld dat op de gezamenlijke rekening zit? Als ik het goed begrijp heb ik recht op 50% daarvan. Maar ik twijfel of ik dat bedrag  zomaar aan mezelf zou mogen overmaken. Wat is het correcte procedure hier? Of hebben jullie andere tips hoe ik het process naar een oplossing kan versnellen?

 

Alvast dank voor de hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
30 minuten geleden, Sjors3 zei:

 

De concrete vraag:  Zodra ik ben uitgestapt, wat gebeurt dan met het geld dat op de gezamenlijke rekening zit? Als ik het goed begrijp heb ik recht op 50% daarvan.

Nee, niet zonder meer. Dat hangt namelijk af van de voorwaarden voor het verkrijgen, gebruiken en eventueel terugbetalen van die subsidie. U krijgt niet zomaar een pot met goud.

 

Graag wat meer informatie hierover.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hi Cosara,

 

ja ik begrijp je punt. Wij hadden de aanvraag voor de subsidie zo opgeschreven dat we alleen maar eigen uren gingen uitbetalen voor bepaalde activiteiten. Dat we die activiteiten hebben gedaan kunnen we aantonen. In plaats om het geld dan echt aan onszelf uit te betalen hebben we het gewoon op de rekening gehouden om daarmee mogelijke investeringen te kunnen doen. Eigenlijk kan je het dan als eigen inbreng bekijken, toch?

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Sjors3 zei:

In plaats om het geld dan echt aan onszelf uit te betalen hebben we het gewoon op de rekening gehouden om daarmee mogelijke investeringen te kunnen doen. Eigenlijk kan je het dan als eigen inbreng bekijken, toch?

 

Om welke subsidie gaat het?

Ik zou mezelf niet te snel rijk rekenen.. Ik ken maar heel weinig subsidies (van dergelijke omvang) waarbij je eigen arbeid mag toerekenen.. Subsidies zijn bijna altijd bedoeld om kosten van uitbesteed werk of van bedrijfsmiddelen te financieren zodat je een sneller kunt ontwikkelen.. Het is meestal niet bedoeld als een soort salaris voor jou eigen ontwikkeluren.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Sjors3 zei:

Eigenlijk kan je het dan als eigen inbreng bekijken, toch?

Je zult netjes moéten bepalen wat de winst is, met een lage omzet verwacht ik niet dat die de kosten dekt en er zal zeker een beschikking bestaan van de subsidievoorwaarden, die ook bepaalt waarvoor de subsidie al dan niet voor mag worden ingezet. Als de financiële situatie goed in kaart is gebracht, zal elke vennoot daar 50% van op moeten voeren bij de IB-aangifte.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Hoi allen,

 

het gaat om een MIT haalbaarheidsproject waarbij voor de subsidiabel kosten een vast uurtarief systematiek is toegepast:

 

Voorwaarden

  • Het haalbaarheidsproject bestaat voor tenminste 60% van de kosten uit een haalbaarheidsstudie.
  • De subsidie bedraagt 40% van de subsidiabele kosten en is maximaal € 20.000.
  • Alleen de kosten van de aanvrager zijn subsidiabel.
  • De looptijd van het haalbaarheidsproject bedraagt maximaal 1 jaar.
  • U start binnen 4 maanden na indiening van de subsidieaanvraag met de uitvoering van het haalbaarheidsproject.

 

De vaste-uurtarief-systematiek is een standaardmethode om de hoogte voor subsidie in aanmerking komende kosten te berekenen.

 

Wat zijn subsidiabele kosten in deze methode?

  • Een vast uurtarief per gewerkt uur. Het vaste uurtarief is een vergoeding voor de loonkosten/arbeidskosten en de indirecte-, of overheadkosten van uw organisatie, bijvoorbeeld huisvestingskosten, kosten van kantoorapparatuur en kosten van binnenlandse reizen voor werkoverleg. De hoogte van het vaste uurtarief wordt per subsidieregeling vastgesteld.
  • Kosten van apparatuur.
  • Kosten van materialen.
  • Kosten derden.
  • In de vaste-uurtarief-systematiek moet in uw administratie het aantal gewerkte uren door uw projectmedewerkers en de kosten van apparatuur, materialen en derden (facturen) duidelijk terug te vinden zijn. Een verantwoording over de werkelijke loonkosten van de medewerkers die aan het project werken is niet nodig.

 

Wij kunnen aantonen dat we het werk en de uren die in de subsidieaanvraag staan ook daadwerkelijk hebben opgeleverd. Volgens mijn begrip zouden we dus goed moeten zitten.

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, Sjors3 zei:

De subsidie bedraagt 40% van de subsidiabele kosten en is maximaal € 20.000

Dus jullie moeten € 37.500,00 aan uren hebben gemaakt om de ca. 15.000,00 subsidie te kunnen behouden?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, Sjors3 zei:

Stel je hebt gewoon vermogen op de rekening van de vof zitten. Wat gebeurt er dan daarmee als de vof wordt opgeheven en hoe kan je zekerstelling dat jouw eigen deel niet gewoon ergens verdwijnt?

 

Nogmaals: als de VOF wordt opgeheven, dienen bezittingen en schulden vereffend te worden, dus de winst (= of -) van de VOF vastgesteld te worden, elke vennoot dient 50% van dit resultaat op te voeren bij de eigen IB-aangifte.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Begrijp ik het goed dat het vermogen op de bankrekening ook onder de winst te rekenen is? En vereffenen betekent dat ik daar 50% van ga krijgen? Het geld wat daaruit dan op mijn eigen rekening komt te staan moet dan duidelijk in de IB aangifte aangetoond worden, dat begrijp ik.

Link naar reactie
  • 0
Op 10-2-2021 om 09:50, Sjors3 zei:

Eerst even een korte schets van de situatie:

1. Sinds ongeveer 2 jaar geleden ben ik met een compagnon met een start up begonnen. Pas sinds een paar maanden hebben we ons officieel ingeschreven als vof.

2. Wij hebben wel een jaar geleden een subsidie (ca. 15k€) ontvangen van die we nog nauwelijks gebruik hebben gemaakt. Die ligt nog op de bankrekening van de vof.

Wie van jullie heeft de subsidie ontvangen ... A, B, A-en-B (afzonderlijk) of A+B (gezamenlijk)?

De VOF bestond immers nog niet?

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Sjors3 zei:

Begrijp ik het goed dat het vermogen op de bankrekening ook onder de winst te rekenen is?

Neen, winst = omzet - kosten

Vereffenen betekent dat bezittingen, schulden en winst van de vof 50/50 moet worden verdeeld, op basis waarvan vennoten ieder voor zich IB-aangifte moeten doen.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.