• 0

Twee eenmanszaken mogelijk?

Geachte lezer,

 

Ik heb 2 vragen :

1) Is het mogelijk om 2 eenmanszaken onder 1 persoon bij de KVK in te schrijven?

2) Is het mogelijk om een VOF en een eenmanszaak onder 1 persoon bij de KVK in te schrijven?

 

Ik heb nu een eenmanszaak die binnenkort een VOF wordt. In de tussentijd wil ik niet al mijn inkomsten in de potentiele VOF steken. Ik wil hiervoor een constructie waarmee ik een WUO-VAR verklaring kan aanvragen. Kan ik daar nu dus nog een 2e eenmanszaak voor beginnen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het contract dat ik met mijn vennoot ga sluiten werkt met terugwerkende kracht over de inkomsten van mijn eenmansbedrijf. Ik denk dus niet dat een extra handelsnaam een optie is. Of wordt dat als een apart bedrijf gezien.

 

Als het allemaal niet lukt dan plaats ik al mijn overige activiteiten onder inkomsten uit overige werkzaamheden. Nadeel is dan dat ik geen VAR-WUO (maar een VAR-row) krijg en werkgevers dus iedere keer moeten bepalen of ik een (fictief dienstverband) heb.

Link naar reactie
  • 0

Het contract dat ik met mijn vennoot ga sluiten werkt met terugwerkende kracht over de inkomsten van mijn eenmansbedrijf. Ik denk dus niet dat een extra handelsnaam een optie is. Of wordt dat als een apart bedrijf gezien.

 

Waarom zou je met een vennoot een contract sluiten over je eenmanszaak, ik zou dit totaal gescheiden houden en met die vennoot alleen met de VOF bezig gaan. Stel nou dat de VOF niet loopt oid dan heb je altijd je eenmanszaak nog!

Link naar reactie
  • 0

Wellicht heb ik het niet helemaal duidelijk omschreven.

 

Mijn huidige eenmanszaak gaat over in een VOF, omdat dat bedrijf nu aardig loopt en de handelsnaam, KVK-nummer etc al bij bedrijven gecommuniceerd is.

 

Ik gok dat ik nog maar even moet wachten met de nieuwe eenmanszaak totdat de VOF rond is. Het risico dat het UWV / belastingdienst een (fictief) dienstverband ziet moet ik dan maar even lopen.

Link naar reactie
  • 0

Rest mij nog je de tip te geven om het vennootschapscontract goed op te stellen, en dat je er vooral op kan terugvallen als het mis gaat. Ook omdat je schreef dat een deel van de inkomsten met terugwerkende kracht gaat verwerken met die vennoot. Mensen zijn vriendelijk en aardig als ze geld krijgen en met de Noorderzon vertrokken als er vervelende dingen gebeuren. Het lijkt in het begin oude-jongens-krentenbrood, maar het kan snel anders lopen.

 

Denk bijvoorbeeld aan de vragen: wie is de baas of zijn jullie beide evenveel baas? wie regelt de administratie / kvk-inschrijving / belastingaangifte / acquisitie / etc etc? hoe wordt de winst verdeeld, 50:50?

 

Deze tip vanuit eigen ervaring.

Moversys en offshoring

Moversys en octrooirecherche

Moversys en Sprout Start

Link naar reactie
  • 0

Wellicht heb ik het niet helemaal duidelijk omschreven.

 

Mijn huidige eenmanszaak gaat over in een VOF, omdat dat bedrijf nu aardig loopt en de handelsnaam, KVK-nummer etc al bij bedrijven gecommuniceerd is.

 

Ik gok dat ik nog maar even moet wachten met de nieuwe eenmanszaak totdat de VOF rond is. Het risico dat het UWV / belastingdienst een (fictief) dienstverband ziet moet ik dan maar even lopen.

 

Okay nu snap ik het ;) Vergeet niet dat je met 2 bedrijven natuurlijk extra veel belasting betaald, je hebt 2 inkomsten voor de inkomstenbelasting en daarnaast betaal je in de VOF vennootschapsbelasting. Misschien is het een idee voor je om eens te kijken naar een structuur waarbij je 1 eigen bedrijf hebt die vennoot is in de 2 andere bedrijven. Je inkomsten komen dan uit 1 bedrijf en niet uit meerdere, als je tenminste fee's betaald oid aan je eigen bedrijf!

Link naar reactie
  • 0

Moet je bij een VOF vennootschapsbelasting betalen? Op Wikipedia.org staat van niet. Op andere sites staat dat je wel moet vennootschapsbelasting moet betalen. Wat is het nu?

 

Voor dit soort zaken is er maar een 'juiste' bron en dat is de website van de Belastingdienst zelf: www.belastingdienst.nl. Voor dit soort zaken is een encyclopedie niet echt doeltreffend...

Moversys en offshoring

Moversys en octrooirecherche

Moversys en Sprout Start

Link naar reactie
  • 0

Dank voor alle tips.

 

Moet je bij een VOF vennootschapsbelasting betalen? Op Wikipedia.org staat van niet. Op andere sites staat dat je wel moet vennootschapsbelasting moet betalen. Wat is het nu?

 

Kan ik met mijn (nieuwe) op te richten eenmanszaak ook in de VOF stappen en daar alle inkomsten op laten binnenkomen?

 

Mijn excuses een VOF is geen rechtspersoon dus is er geen sprake van vennootschapsbelasting. Elke vennoot in de VOF is voor de inkomstenbelasting ondernemer, mits deze aan de eisen voor ondernemerschap voldoet.

 

In een VOF kunnen alleen natuurlijke personen voorkomen dus geen eenmanszaken oid. Dit kan wel bij een C.V.

Link naar reactie
  • 0

Het is mogelijk om naast een eenmanszaak ook nog deel te nemen in een vof.

 

Fiscaal gezien ben je in beide gevallen IB-ondernemer, maar maak je uiteraard slechts 1 x aanspraak op de bestaande fiscale ondernemersfaciliteiten. Uiteindelijk betaal je evenveel belasting, of je de inkomsten uit alleen een eenmanszaak of uit een eenmanszaak + vof haalt.

 

Een VAR (in dit geval een VAR-WUO) geeft aan dat je fiscaal gezien als ondernemer wordt beschouwd voor de activiteiten die in de VAR worden omschreven. Ingaande dit jaar geldt dit ook voor de werknemersverzekeringen, zodat je niet in loondienst van je opdrachtgevers bent. In principe kan hier achteraf nog op worden teruggekomen als de aanvraag voor de VAR (bewust) onjuist is ingevuld, maar dit is m.i. slechts een papieren werkelijkheid.

 

Criteria bij de beoordeling door de belastingdienst zijn o.a.:

 

- investeren in bedrijfsmiddelen,

- het aantal opdrachtgevers,

- de omzet.

 

Bij al deze criteria geldt: hoe meer hoe liever, want anders word de winst al snel aangemerkt als resultaat uit overige werkzaamheden en krijg je inderdaad een VAR-ROW waar je opdrachtgever aan voorbij zal kunnen gaan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even off topic. Ik weet niet wat jullie binnen de VOF onderling afgesproken hebben over nevenwerkzaamheden, dan wel voornemens zijn om af te spreken, maar houdt er rekening mee standaard in VOF overeenkomsten een of meer clausules staan waarin nevenwerkzaamheden zijn uitgesloten of worden beperkt. Voor zover je dit nog niet hebt gedaan, stem dit dan goed af met je medevennoot..

 

k heb nu een eenmanszaak die binnenkort een VOF wordt. In de tussentijd wil ik niet al mijn inkomsten in de potentiele VOF steken. Ik wil hiervoor een constructie waarmee ik een WUO-VAR verklaring kan aanvragen. Kan ik daar nu dus nog een 2e eenmanszaak voor beginnen?

 

Om dan terug te komen op je vraag. Een VOF is feitelijk niets anders dan een samenwerking tussen twee of meer eenmanszaken (of andere rechtsvormen). Met jouw huidige eenmanszaak kun je deelnemen in de VOF. Risico's alom indien de VOF onverhoopt omvalt, maar dat is nu niet aan de orde.

 

In jouw geval wordt de eenmanszaak wordt dus omgezet in een VOF. Waarom al die moeite? Houdt de situatie zoals deze is, stel een VOF overeenkomst op en schrijf de VOF in. Dit is veel eenvoudiger, zuiveer, vergt minder administratieve handelingen en scheelt veel tijd. Je hoeft jezelf ook niet in allerlei bochten te wringen.

 

De vraag met betrekking tot de VAR WUO mag je nog verder toelichten. Zowel met betrekking tot de werkzaamheden die voor de VOF worden verricht alsmede in de eenmanszaak zul je - voor zover vereist - over een VAR WUO moeten beschikken.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik lees hier dat je niet 2 eenmanszaken kunt hebben? Gaat dat dan alleen over de registratie bij de KvK?

Ik heb 1 eenmanszaak geregistreerd. De een andere onderneming - heb ik niet ingeschreven (is ivm de bedrijfsactiviteiten ook niet strikt noodzakelijk). De 2 ondernemingen hebben totaal verschillende activiteiten, kan ik dus ook niet 'samenvoegen'.

 

Maar ik heb nu wel 2 aanvragen voor een een BTW nummer lopen.

 

Krijg ik die wel?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.