• 0

ben ik aansprakelijk of de producent?

(aangepast)

Ik heb een holding en doe voor een machine producent zijn CE gekeurde machines verkopen op commissiebasis.

Ik verkoop dus machines namens de producent, de machine worden ook gefactureerd door de fabrikant (een VOF die ook de garantie en service verleent).

Het eerste contact is onder de naam van mijn Holding bv.

Ben ik aansprakelijk? Ik lever tenslotte enkel klanten aan.

Moet ik dit ergens vermelden aan mijn contact met potentiele klanten, zoiets in de trend van; namens de fabrikant wordt u gefactureerd.

aangepast door John te R
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

De partij waarmee de klant de overeenkomst aangaat, is de verkoper. Dat is de partij die in eerste instantie aansprakelijk is. Als die verkoper het product binnen de EU inkoopt, kan de verkoper de kosten vervolgens wel op de voorschakel (dus de leverancier) verhalen.

 

De vraag is dus of jij in dit geval echt de verkoper bent, of dat je de klant alleen de winkel binnenbrengt en vervolgens daar laat bestellen en afrekenen.

Link naar reactie
  • 0

Beste John, allereerst welkom op Higherlevel!

 

2 uur geleden, John te R zei:

Ben ik aansprakelijk?

 

Hangt er vanaf waarvoor . Er zijn verschillende vormen van aansprakelijkheid: oa voor het advies, de garantie en de productaansprakelijkheid richting klant en het insolventierisico richting producent (als je weet of had kunnen of had moeten weten dat de klant de betalingsverplichtingen niet kan nakomen).

 

Van belang is daarbij eerst te weten welke formele rol jij hebt: ben je een wederverkoper of ben je een handelsagent? Als handelsagent is je aansprakelijkheid  in principe beperkt tot het eerder genoemde insolventierisico. 

 

Echter, in de agentuurovereenkomst kun je die aansprakelijkheid ook verder uitbreiden:  punt 2 is dus: wat staat er in de die overeenkomst? 

 

En ten derde en tot slot: kloppen die bepalingen wel? De uitbreiding van de aansprakelijkheid van de handelsagent is gebonden aan de regels van Art 7:429 BW

 

(en punt 0: is er überhaupt een schriftelijke overeenkomst tussen jou en de producent?) 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, John te R zei:

Ps. ik ga punt 0 nog wel overwegen, is er niet wel mondeling.....

 

Zonder schriftelijke overeenkomst lopen jij en de producent meer  risico's dan aansprakelijkheid : bijvoorbeeld dat er volgens de belastingdienst of jou (als het je uit zou komen, oa bij ziekte, einde opdracht of een bedrijfsongeval)  sprake is van een dienstverband. 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.