• 0

Van WUO naar ROW

Goedemiddag allen,

 

Ik heb een eenmanszaak, echter ga ik nu in loondienst. Hierdoor voldoe ik niet meer aan het ondernemingscriterium voor de inkomstenbelasting. Naar mijn weten wordt mijn inkomen uit de eenmanszaak nu resultaat uit overige werkzaamheden. Dit inkomen is minimaal. Echter wil ik mijn onderneming niet staken, omdat ik mogelijk dit weer wil oppakken als het niet bevalt. Moet ik in de aangifte inkomstenbelasting zometeen aangeven dat mijn onderneming staakt, terwijl deze nog ingeschreven is bij de kamer van koophandel of moet ik mijn inkomsten gewoon doorgeven als resultaat uit overige werkzaamheden en de balans jaarlijks aanpassen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
5 minuten geleden, klaasi zei:

Goedemiddag allen,

 

Ik heb een eenmanszaak, echter ga ik nu in loondienst. Hierdoor voldoe ik niet meer aan het ondernemingscriterium voor de inkomstenbelasting. 

Of je ondernemer bent hangt er niet van af of je in loondienst bent. 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/ondernemers/content/checken-of-ik-ondernemer-ben-voor-de-inkomstenbelasting

Link naar reactie
  • 0

Allereerst bedankt voor het antwoord. Echter komt hier nu uit dat ik geen ondernemer meer ben voor de inkomstenbelasting. Doordat ik in loondienst ga vallen de inkomsten terug. Dus alles wat ik nu overhoud, hetzij heel minimaal is geen winst uit onderneming. Echter wil ik mijn onderneming niet uitschrijven bij de kamer van koophandel. Vandaar mijn vraag hierboven hoe dit in de aangifte te verwerken. 

Link naar reactie
  • 0

In dat geval geef je de inkomsten op als inkomsten uit overige werkzaamheden. Je geeft dan een resultatenoverzicht op met omzet en kosten. Er is geen noodzaak om je bij de Kamer van Koophandel uit te schrijven maar je hebt dan nog wel te maken met de omzetbelasting. 

Of je wel of niet ondernemer bent is met name van belang voor aftrekmogelijkheden als de MKB winstvrijstelling waar je in dat geval aanspraak op kunt maken.

Link naar reactie
  • 0

 

16 minuten geleden, Wim van Rijn zei:

In dat geval geef je de inkomsten op als inkomsten uit overige werkzaamheden. Je geeft dan een resultatenoverzicht op met omzet en kosten. Er is geen noodzaak om je bij de Kamer van Koophandel uit te schrijven maar je hebt dan nog wel te maken met de omzetbelasting. 

Of je wel of niet ondernemer bent is met name van belang voor aftrekmogelijkheden als de MKB winstvrijstelling waar je in dat geval aanspraak op kunt maken.

Fijn erg bedankt voor dit antwoord! Nog 1 vraag. Wat doe ik met mijn winst uit onderneming in de aangifte? Ik heb namelijk een openingsbalans van voorgaand jaar? Ik staak mijn onderneming niet, kan ik dit gewoon op z'n beloop laten? Of moet ik hier iets mee om dit ook correct af te handelen?

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Joost Rietveld zei:

Let op! Als je van WUO maar ROW gaat, staak je fiscaal weldegelijk je onderneming (ook al blijft die bij de KvK hetzelfde).

Controleer eerst of er vervolgens stakingswinst ontstaat waarover je af moet rekenen!

Bedankt Joost! Dus fiscaal staken in de aangifte en dan gewoon ingeschreven blijven de kamer van koophandel? 

Link naar reactie
  • 0

Wat je eventueel nog zou kunnen doen, is wél aangeven als ondernemer (WuO) in je aangifte, maar tegelijkertijd aan dat je niet meer voldoet aan het urencriterium. Fiscaal gesproken staak je dan niet, maar je maakt ook geen gebruik van de zelfstandigenaftrek. Je hebt dan weliswaar nog wel recht op de mkb-winstkorting, maar bij weinig baten zal die waarschijnlijk ook verwaarloosbaar zijn.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.