• 0

Vermeende overtreding merkrecht in Duitsland

Beste mensen,

Wij hebben een kleine winkel in het westen van het land en daarbij ook een webshop. Wij verkopen oa tassen die we van een Nederlandse groothandel inkopen. Onze website is alleen in het Nederlands beschikbaar, je kunt alleen met iDeal betalen of contant bij afhalen in de winkel, verzendmethoden werken alleen binnen Nederland, algemene voorwaarden staan alleen in het Nederlands. Als we al adverteren, is dat alleen in het Nederlands gericht op Nederlandse publiek. En uiteraard is de winkel dicht ivm Corona.

Nu hebben we in januari een mail gekregen van een Duitse mijnheer (met een griekse naam, wees gewaarschuwd) met de mededeling dat hij graag een tas wil kopen, maar dat hij vastloopt op de website. Logisch, gezien bovenstaande punten. Of hij toch de tas kon kopen en of wij die dan konden opsturen. Dat hebben we gedaan, hij heeft ook de verzendkosten betaald. Vervolgens wilde hij ook nog graag de factuur, die hebben we als PDF verstuurt, in het Nederlands, met de Nederlandse 21% BTW erop.

Nog geen maand later valt er een aangetekend schrijven in de bus van een advocatenkantoor uit Hamburg dat wij ons schuldig hebben gemaakt aan het actief adverteren, werven en verkopen van producten in Duitsland oa van een product (de tas) met een merknaam dat in Duitsland door een andere tassenleverancier is geregistreerd. Of we maar even bijna 2000 euro willen overmaken, en een verklaring willen ondertekenen.

Ik heb op dit forum al veel gevonden van bedrijven die echt in Duitsland bezig zijn, maar dat zijn wij niet. Dit is uberhaupt de enige verkoop aan het buitenland geweest in de 6 jaar dat we nu bestaan.

Ik heb inmiddels al wel een brief geschreven dat wij absoluut op geen enkele wijze actief zijn in het buitenland. Hun reactie, “ja, maar je hebt wel in Duitsland verkocht”. En dat laatste is volgens mij niet waar, de verkoop heeft volgens mij in Nederland plaats gevonden, onder Nederlandse voorwaarden, ook tegen het Nederlandse BTW tarief. Het verzoek is uiteindelijk ook via de mail gekomen en NIET via de webshop. De tas is wat mij betreft verstuurd nadat de verkoop heeft plaats gevonden, tegen vergoeding van de verzendkosten (die staan ook apart vermeld op de factuur overigens).

Heeft iemand ervaring met deze praktijken en kan iemand aangeven wat te doen? Ik verwacht niet dat ze het hierbij laten gezien de zaken die ik hier allemaal lees. Ik heb geen zin om voor een winkel met een zeer beperkte omzet een hoop advocaat kosten te gaan maken.

Alvast bedankt!!

Paul

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
4 minuten geleden, TwaBla zei:

Deze advocaten lijken erop in te zetten dat verkoop naar het buitenland al een inbreuk op de selectieve distributie is.

 

Volg je nog steeds niet helemaal.

 

Als de situatie zou zijn: er is een Nederlandse en Duitse tasjes distributeur, die exact dezelfde tasjes van exact dezelfde merkhouder aan winkels zouden leveren, onder de voorwaarde dat er niet uit elkaars vijfer gevist mag worden, en die tasjes alleen in eigen land afgezet mogen worden, dan was er sprake van selectieve distributie.

En ja, zulke condities mogen niet zo ver gaan dat passief verkoop ook verboden wordt.

In dat geval had je een punt.

 

Dat dit het geval zou zijn haal ik echter niet uit het verhaal van de TS.

Dat klinkt meer als dat er een Nederlandse en Duitse tasjes fabrikant is, die andere tasjes maken, en ook niets met elkaar te maken hebben, behalve dat ze vervelend genoeg dezelfde naam hanteren.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om tassen van Bag2Bag, type “Yuka”. Deze naam is in Duitsland kennelijk door een andere tassenleverancier geclaimed. Het is ook duidelijk niet dezelfde tas. We hebben de groothandel uiteraard aangesproken, zij leveren deze tassen ook niet in Duitsland. De hele discussie gaat dus alleen om de naam.

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels hebben we reactie van CBH. Hun stelling is dat de simpele verkoop en daarom volgende verzending van zowel het product als de factuur naar Duitsland de weg opent naar Duitse jurisprudentie. Ze geven aan dat er kennelijk andere, gelijke zaken zijn. Wel willen ze nu schikken voor 300 euro EN we moeten de Cease and Desist verklaring tekenen (waar continu voor wordt gewaarschuwd). Ik heb de casus inmiddels ook voorgelegd bij een advocaat, maar ben toch ook wel erg geinteresseerd of dit nu zomaar kan. Iemand uit het buitenland koopt wat in Nederland, zowel het product als de verkoop is in Nederland volkomen legaal en volgens de wet, maar je bent de klos omdat jij het verstuurd hebt????

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dat van 2000 euro naar 300 euro doet bij mij wel alarm bellen afgaan. Ik weet dat er in Duitsland compleet andere regelgeving dan in NL. Ik had er een interessante pdf over, ik zal kijken of ik deze nog kan vinden. Hierin werd ook voor de cease and decist gewaarschuwt. Je schijnt rechten weg te tekenen, dus nooit tekenen zonder hier een duitse jurist naar te laten kijken

 

pdf is hier te vinden

https://business.trustedshops.nl/blog/abmahnungen

aangepast door Jaap B
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 13-2-2021 om 09:00, Paulperm zei:

Nog geen maand later valt er een aangetekend schrijven in de bus van een advocatenkantoor uit Hamburg dat wij ons schuldig hebben gemaakt aan het actief adverteren, werven en verkopen van producten in Duitsland oa van een product (de tas) met een merknaam dat in Duitsland door een andere tassenleverancier is geregistreerd. Of we maar even bijna 2000 euro willen overmaken, en een verklaring willen ondertekenen.

 

Maxn, je hebt helemaal gelijk. Ik zat op het verkeerde spoor. Ik ga maar eens een nieuwe leesbril aanschaffen, want op deze manier veroorzaak ik juist verwarring. :thinking-face: Ik meende dat de merknaam door een lokale handelaar was geregistreerd. Maar schijnbaar is het een andere tas. Toch?

 

Waarom dan die nadruk op actief adverteren, werven en verkopen?

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Weer even een update. We hebben contact gehad met zowel een Nederlandse als een Duitse advocaat over deze kwestie. De Nederlandse advocaat gaf aan dat de verkoop in Nederland op zich nooit kan leiden tot een schending van het merkrecht in Duitsland. Maar door het product op te sturen kan deze mogelijkheid weldegelijk ontstaan. De Duitse advocaat is hierin wat stelliger en geeft aan dat het waarschijnlijk een schending van het merkrecht is ontstaan door de verzending. Beide advocaten geven aan de ‘Cease-and-desist declaration’ niet te tekenen, maar sterk af te zwakken. Dat gaan we dan ook nu maar doen. Hopen dat we er zo uitkomen. Persoonlijk vind ik het een vreemde gang van zaken. Als alles rond gekomen is laat ik nog even van mij horen, in ieder geval bedankt voor alle tips en hulp op dit forum!!!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.