• 0

vof of bv of nog anders

hallo,

 

ik heb de volgende vraag. Ik werk in duitsland en woon in nederland. Ik heb nu de mogelijkheid om van iemand commissie te ontvangen, maar hiervoor moet ik rekeningen gaan schrijven. Kan ik hiervoor een VOF of iets dergelijks opzetten. Het geld wat ermee verdient wordt blijft in het "bedrijf" voor later. Het is belangrijk dat ik geen inkomen genereer in Nederland in verband met de belastingschalen in duitsland. Is het dus mogelijk om een VOF te starten zonder dat er iemand salaris ontvangt(dus alleen een spaarpotje opbouwt)?

Is het mogelijk om maar aan een bedrijf rekeningen te sturen of zijn er meer klanten nodig?

Indien er iemand op de payrol dient te staan, wat is het minimum wat aan deze persoon betaald dient te worden?

bij voorbaat hartelijk dank

A.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Indien je een VOF of eenmanszaak of zo start, ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting. Over de wist betaal je dus ikomstenbelasting.Het is mogelijk je inkomsten in een BV te laten vloeien, maar de Nederlandse fiscus zal eisen dat je minimaal het DGA-salaris opneemt (38.112 per jaar) tenzij je al een baan hebt. Het DGA-salaris gaat uit van 40 uur per week (volledige werkweek). Heb je dus een volledige werkweek, dan is het niet nodig alhoewel de fiscus zich op het standpunt kan stellen dat je activiteiten verricht en dus een salaris moet opnemen.

Indien je een BV start hoef je zelf niet op de payroll te staan. Je kan ook je vrouw, een vriend of familielid benoemen tot statutair directeur. Leg dan wel in de statuten vast dat voor uitgaven en verplichtingen > 1 euro toestemming van de aandeelhouder is vereist. Bancair kan je de controle houden middels een 'en-en rekening'. Deze directeur kan een contract krijgen voor 4 uur per maand voor X euro. Denk er aan dat je wel premies en loonbelasting moet gaan betalen over dat inkomen.

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Als je een Nederlandse eenmanszaak of VOF opricht, omdat je in Nederland woont, en je stuurt facturen naar het bedrijf dan val je onder de Nederlandse belasting.

 

Wel heb je het probleem dat wanneer je slechts 1 opdrachtgever hebt de Belastingdienst je zal zien als loonslaaf van die ene opdrachtgever.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 83 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.