• 0

kleine ondernemersregeling

hallo, ik heb een vraag over Kleine ondernemersregeling/BTW en Inkomstenbelasting.

 

Is het mogelijk om voor de inkomstenbelasting een ondernemer te zijn en niet voor de btw?

Ik ga in januari, zeer kleinschalig starten met mjn schoonheidssalon. Momenteel werk ik niet, en ik zal daar parttime in gaan werken. Ik lever dus diensten aan particulieren.

Onze accountant gaf mij het advies om nog niets te doen,.en me niet te melden voor een btw nummer.etc. Hij gaf het advies om netjes al mijn bonnen te bewaren en evt komende afspraken netjes te noteren en een goed kasboek bij te houden. Facturen zonder BTW uitgeven.

Kortom om eens rustig te gaan beginnen.

 

Pas tegen eind volgend jaar weer contact met hem opnemen.

 

Nou begrijp ik uit alle informatie van de belastingdienst, dat je ten allertijde een BTW nummer moet aanvragen, wil je dus in aanmerking komen voor de KOR.

 

Nou is mijn vraag, is het ook mogelijk om gewoon alleen IB eenmaal per jaar te doen, en de btw gewoon te laten voor wat het is?

 

Verder is mijn vraag: als je voor Inkomstenbelasting je omzet noteert, als beginsituatie, is dat dan je bruto inkomsten of de omzet met de BTW er al af?

 

Ik hoor het graag van iemand. Bij voorbaat dank, mvg eeke

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is het mogelijk om voor de inkomstenbelasting een ondernemer te zijn en niet voor de btw?

 

Volgens mij niet, je kan wel ondernemer zijn voor de btw en niet voor de inkomstenbelasting.

 

is het ook mogelijk om gewoon alleen IB eenmaal per jaar te doen, en de btw gewoon te laten voor wat het is?

 

Ja, als je je niet als ondernemer aanmeldt bij de belastingdienst. Je inkomsten worden dan opgenomen onder overige inkomsten.

 

als je voor Inkomstenbelasting je omzet noteert, als beginsituatie, is dat dan je bruto inkomsten of de omzet met de BTW er al af?

 

Dat is omzet zonder BTW.

 

 

www.accuratio.nl | Administratiekantoor voor Midden- en Kleinbedrijf.

Link naar reactie
  • 0

is het ook mogelijk om gewoon alleen IB eenmaal per jaar te doen, en de btw gewoon te laten voor wat het is?

 

Ja, als je je niet als ondernemer aanmeldt bij de belastingdienst. Je inkomsten worden dan opgenomen onder overige inkomsten.

 

 

Dit is slechts mogelijk bij incidentele verdiensten/niet-structurele werkzaamheden, want als je feitelijk ondernemer bent, dat wil zeggen een organisatie van arbeid en kapitaal runt met doel inkomen te verwerven, dan bent je verplicht daarvan melding te doen bij de Belastingdienst vanaf de feitelijke start en BTW af te dragen. Je wordt door de Belastingdienst eerder gezien als ondernemer voor de BTW, dan als ondernemer voor de IB.

 

Het advies van je boekhouder lijkt me verkeerd, althans vind ik ten minste erg onverstandig. Het risico bestaat dat je aan het einde van het jaar alsnog BTW over je omzet moet afdragen, je voorbelasting kun je dan normaliter niet meer aftrekken en je loopt ook het risico op een boete (100% naar ik meen).

 

Deze problematiek is welbekend bij kleine handelaren in automobielen of curiosa die vanuit een hobbysfeer groter groeien. Te laat aangifte doen heeft bij hen vanwege de bepalingen van de margeregeling nog grotere gevolgen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor jullie reacties. Precies zoals ik zelf al dacht. Dus ga nu gewoon een btw nummer aanvragen en me aanmelden.

 

Verder nog 2 vragen; Is het mogelijk om bijv het eerste jaar in de Kor te vallen en een volgend jaar niet ? Kan mij zo voorstellen dat dit het eerste jaar wel van toepassing is, maar mocht je groter worden niet meer? Of ben je dan verplicht, om als het ware klein te blijven? Ik begreep nl dat je niet het ene jaar in de Kor kan vallen en het volgende niet. Toch lijkt het me wel logisch als dat gebeurt, wanneer je meerdere klanten ontvangt, meer verdient en dus meer BTW afdraagt. (k

2. Is het mogelijk om bij de berekening van je IB, een negatief saldo te krijgen, dus dat je geld terug ontvangt?

 

Bij voorbaat dank voor het beantwoorden van mijn vragen.

 

Mvg Eeke

Link naar reactie
  • 0

Beste Eeke,

 

Hier een antwoord op je vragen:

 

1) Natuurlijk kan je het ene jaar in de "kor" vallen en het andere niet.

Vaak heb je de 1e paar jaren als ondernemer veel kosten, dus veel voorbelasting en nog niet zo'n hoge omzet, dus lage af te dragen btw.

Dus val je nog vaak in de kleine ondernemers regeling. Als je langer draait en een hogere omzet hebt en minder kosten, dan moet je vaak wel btw afdragen.

 

2) Het is zeker mogelijk ( vooral ook in de 1e jaren) om een negatief saldo te hebben bij de berekening van je IB. Is vaak zo als je veel kosten hebt gemaakt en weinig omzet. Gevolg lage of geen winst. En dan heb je natuurlijk nog al die aftrekposten zoals ondernemersaftrek, startersaftrek en investeringsafrek. het kan dan gebeuren dan je niets hoeft te betalen of geld terugkrijgt. Of het wordt verrekend met de volgende aangifte.

 

Succes!

 

Met vriendelijke groet,

 

Niels Fleurke

Dununba percussieworkshops

www.dununba.nl

Barafoli - Afrikaanse percussieband

www.barafoli.nl

Link naar reactie
  • 0

ik weet niet hoe die accountant tot zo'n advies komt om facturen te sturen zonder B.T.W.!; onvoorstelbaar dat hij dit tegen jou zo zegt!

 

je bent in ieder geval ondernemeer voor de omzetbelasting;

je bent ondernemer voor de inkomstenbelasting als je aan bepaalde criteria voldoet, zoals bijv. het urencriterium (je werkt minimaal +/- 1200 uren per jaar aan je bedrijfje); je hebt dan recht op bepaalde ondernemersfaciliteiten zoals startersaftrek, zelfstandigenaftrek etc.; de Belastingdienst ziet dan jou winst ook als winst uit de ondernemering;

als je niet aan de criteria voldoet van de Belastingdienst, dan ziet de Belastingdienst jouw winst als winst uit overige werkzaamheden.

in feite ben je dan alleen ondernemer voor de omzetbelasting en niet voor de inkomstenbelasting!

 

mocht je overdenken om naar een '''andere'' accountant te gaan, ik hou me graag aanbevolen; geef dan maar even een prive reactie.

 

mvg

Link naar reactie
  • 0

ik weet niet hoe die accountant tot zo'n advies komt om facturen te sturen zonder B.T.W.!; onvoorstelbaar dat hij dit tegen jou zo zegt!

 

je bent in ieder geval ondernemeer voor de omzetbelasting;

je bent ondernemer voor de inkomstenbelasting als je aan bepaalde criteria voldoet, zoals bijv. het urencriterium (je werkt minimaal +/- 1200 uren per jaar aan je bedrijfje); je hebt dan recht op bepaalde ondernemersfaciliteiten zoals startersaftrek, zelfstandigenaftrek etc.; de Belastingdienst ziet dan jou winst ook als winst uit de ondernemering;

als je niet aan de criteria voldoet van de Belastingdienst, dan ziet de Belastingdienst jouw winst als winst uit overige werkzaamheden.

in feite ben je dan alleen ondernemer voor de omzetbelasting en niet voor de inkomstenbelasting!

 

mocht je overdenken om naar een '''andere'' accountant te gaan, ik hou me graag aanbevolen; geef dan maar even een prive reactie.

 

mvg

 

Bekende en goedkope manier om klanten te werven; Eerst het werk van een collega afzeiken (terwijl je geen idee hebt hoe hij/zij tot zo'n advies is gekomen) en dan aanbieden de werkzaamheden te verrichten.

 

En dat terwijl je zelf ook nog niet het toppunt van parate kennis bent op dit vlak, kijkend naar je berichtengeschiedenis. :-X

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.