Jump to content
RuisRuis
Verberg

Trustoo gaat ongevraagd tussen jou en je klant staan door offertes af

Onlangs ontdekte ik dat ons bedrijf (installatietechniek) staat weergegeven op de website Trustoo.nl. Trustoo gebruikt hiervoor de gegevens van Google Bedrijven, inclusief de reviews en de fotos. Op zich al dubieus.

 

Nu is het niet ongewoon dat er websites zijn die een soort Gouden Gids zijn voor bedrijven, maar Trustoo heeft ook een knop waarmee je offertes kunt aanvragen. Ze gaan hiermee dus tussen ons en de klant in staan door namens ons offerte-aanvragen aan te bieden. Nu wil het geval dat wij nauwelijks burgerwerk doen en vooral nieuwbouw, en helemaal niet zitten te wachten op veel burgerwerk, laat staan dat wij Trustoo nodig hebben voor acquisities. Daarnaast bepaalt Trustoo voor welke diensten je een offerte kunt aanvragen, puur op basis van de gegevens van Google Bedrijven. 

 

Als er een offerte wordt aangevraagd dan krijgt het algemene mailadres van het bedrijf een mailtje. Je moet vervolgens inloggen bij Trustoo om verder te kunnen. Communicatie gaat dus via Trustoo zonder dat je het mailadres van de klant te zien krijgt, waardoor je alle mogelijkheid wordt ontnomen om goede service op maat te verlenen of uberhaupt zelf invloed te hebben of en op welke op wijze offertes kunnen worden aangevraagd. 

 

Ik vraag me dus af of dit allemaal wel legaal is. Ik heb twee keer via mail gesommeerd ons bedrijf van hun site af te halen, nul respons. Voordat ik ze ga bellen ben ik benieuwd of dit probleem bekend is en of het legaal is. 

Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0

Welkom op HL

 

Ik heb even gekeken, het lijkt op het eerste gezicht niet illegaal, maar dat kan ook schone schijn zijn. Ook zie ik de mogelijkheid om de aanvragen van offertes te pauzeren, dus daar zou je eerst gebruik van kunnen maken en ze via de chatservice duidelijk kunnen maken dat je geen vermelding meer wilt en je hiervoor ook nooit hebt aangemeld. Als jij 100% zeker weet dat jouw bedrijf niet door jullie zelf is aangemeld, lijkt mij dat wel een puntje van aandacht. Er staat namelijk duidelijk dat er aangemeld moet worden en dat je dan de beschikking hebt over een eigen account waarin je e.e.a. kunt regelen.

 

Wat ontbreekt, zijn Algemene Leveringsvoorwaarden, dus er zijn m.i. geen belemmeringen voor jou om van hen te eisen dat jouw ongevraagde vermelding verwijderd wordt.

 

 

Edited by Hans van den Bergh
Aanvulling

Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer VOF De Witte Boerderij, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise) in Marketingmanagement, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 1
40 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

Ook zie ik de mogelijkheid om de aanvragen van offertes te pauzeren, dus daar zou je eerst gebruik van kunnen maken

 

Dat zou ik dus niet doen.. op sites waar je over twijfelt moet je nooit iets invullen / aanvullen of verwijderen.

Waarom zou je iets stopzetten wat je nooit hebt afgenomen of zelfs maar om gevraagd hebt?

Dit is één van de manieren om je te misleiden, net als controleer uw gegevens (al dan niet met opzettelijke fout).

 

Zelfs bij het krijgen van een nieuw telefoonnummer kun je zelf kiezen of je opgenomen wilt worden in de telefoongids.

Kortom iemand die zomaar doet of ze jou vertegenwoordigen mag niet zomaar. Het lijkt mij een stap te ver gaan dat ze zeggen dat ze via hen offertes voor jou bedrijf kunnen aanvragen.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
8 minuten geleden, Roel J zei:

Dat zou ik dus niet doen.. op sites waar je over twijfelt moet je nooit iets invullen / aanvullen of verwijderen.

 

Mee eens, het staat alleen beschreven als mogelijkheid waarom je kunt verzoeken. Er is echter geen knop, link of formulier te vinden waarmee je dit kunt 'regelen'


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer VOF De Witte Boerderij, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise) in Marketingmanagement, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
52 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

 

Mee eens, het staat alleen beschreven als mogelijkheid waarom je kunt verzoeken. Er is echter geen knop, link of formulier te vinden waarmee je dit kunt 'regelen'

Er staat ook dat je jouw vermelding kunt laten verwijderen. Ik heb dat verzoek nu drie keer bij ze neergelegd zonder enige respons. Wat me enorm stoort is dat een website een deel van mijn dienstverlening kaapt. Ik wil zelf kunnen bepalen of er een mogelijkheid is om offertes aan te vragen, zelf bepalen welke diensten wij aanbieden, zelf bepalen hoe snel ik reageer, enzovoorts. Elke fout die zij maken straalt af op mijn bedrijf. Ik hoor graag hoe anderen dit ervaren en of er jurisprudentie over is. Je kunt ook niet zomaar vacatures kapen en er een knop 'solliciteer hier' naast zetten. Ongehoord.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Laat het lekker, dat soort platformen worden door niemand gebruikt.

Heb je ook echt aanvragen via hun ontvangen? Dat dat dan een echte aanvraag is geloof ik weer niks van. Ze zullen wel geregeld automatisch een mail sturen naar al hun ingeschreven bedrijven dat er zogenaamd interesse is, en dan moet je inloggen, betalen, en dan blijk je nooit meer iets van die 'persoon' te horen.

 

Maar wellicht ben ik te negatief :D

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ik zou ook iets anders willen voorstellen : Neem contact op met de  ACM.

 

Een bedrijf dat zich ten onrechte voordoet als een ander bedrijf of ten onrechte suggereert offertes te verzorgen voor jou maakt mogelijk inbreuk op consumentenbelangen.

(En de ACM maakt zich ook sterk voor eerlijke concurrentie) 


Waarmee kan ik je helpen?

Ik adviseer ondernemers over betrouwbare en betaalbare verzekeringen tegen arbeidsongeschiktheid en aansprakelijkheid.   Meer weten?  Contact

 

Mijn laatste blog: De AOV premies stijgen, wat doe je er aan en wanneer?

Link to post
Share on other sites
  • 0
13 minuten geleden, RuisRuis zei:

Wat me enorm stoort is dat een website een deel van mijn dienstverlening kaapt.

 

Begrijpelijk, misschien moet je een review plaatsen, daar schijnen ze wel op te reageren?


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer VOF De Witte Boerderij, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise) in Marketingmanagement, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
6 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Ik zou ook iets anders willen voorstellen : Neem contact op met de  ACM.

 

Een bedrijf dat zich ten onrechte voordoet als een ander bedrijf of ten onrechte suggereert offertes te verzorgen voor jou maakt mogelijk inbreuk op consumentenbelangen.

(En de ACM maakt zich ook sterk voor eerlijke concurrentie) 

Dank, goede tip. Ik zal eens contact met ze leggen. 

Edited by RuisRuis
Link to post
Share on other sites
  • 1
Op 15-2-2021 om 15:18, espen zei:

Laat het lekker, dat soort platformen worden door niemand gebruikt.

Heb je ook echt aanvragen via hun ontvangen? Dat dat dan een echte aanvraag is geloof ik weer niks van. Ze zullen wel geregeld automatisch een mail sturen naar al hun ingeschreven bedrijven dat er zogenaamd interesse is, en dan moet je inloggen, betalen, en dan blijk je nooit meer iets van die 'persoon' te horen.

 

Maar wellicht ben ik te negatief :D

Het gaat me vooral om het principe.  Ik heb als privepersoon een offerte aangevraagd bij ons eigen bedrijf en werd 10 minuten later gebeld door een andere loodgieter. Kennelijk wordt jouw aanvraag dus naar meerdere loodgieters gestuurd. De loodgieter die terug belde kent mij toevallig en dat was de enige reden dat hij terug belde. Hij gaf inderdaad aan nooit te reageren op dergelijke sites, werk zat immers in deze branche. Neemt niet weg dat dit negatief afstraalt op jouw bedrijf en dat je eigenlijk geen keus hebt, zeker niet als je verlegen om werk zit of gewoon netjes wilt antwoorden. 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Er wordt in het traject ook ergens een bedrag in rekening gebracht voor een offerte, lees ik.

 

('Geen abonnementskosten

Je betaalt enkel per offerteaanvraag. En is het toch niet wat je ervan verwacht, zijn we dagelijks opzegbaar.' bron: trustoo.nl)

 

Dan lijkt het mij eens temeer geheel terecht dat je hier bezwaren tegen hebt. Je hebt hier niet om gevraagd.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer VOF De Witte Boerderij, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise) in Marketingmanagement, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
Op 15-2-2021 om 15:35, RuisRuis zei:

Ik heb als privepersoon een offerte aangevraagd bij ons eigen bedrijf en werd 10 minuten later gebeld door een andere loodgieter. Kennelijk wordt jouw aanvraag dus naar meerdere loodgieters gestuurd. De loodgieter die terug belde kent mij toevallig en dat was de enige reden dat hij terug belde. Hij gaf inderdaad aan nooit te reageren op dergelijke sites, werk zat immers in deze branche. 

 

Maar die andere loodgieter  zat kennelijk wel in het bestand dat offerte-aanvragen doorgestuurd krijgt.

 


Zucht...

Link to post
Share on other sites
  • 0

Beste Ruisruis,

Bedankt voor uw bericht. Graag geef ik een korte toelichting namens Trustoo. Zoals u zegt kunt u ons een beetje vergelijken met de gouden gids. Wij verzamelen openbare informatie van onder andere installateurs, uit een groot aantal bronnen. Op basis van deze openbare informatie creëren wij een regionale top 10 met bedrijfsprofielen, zodat mensen die op zoek zijn al meteen een goede shortlist hebben. Dus niet zomaar een lijst met alle bedrijven, maar een selectie van de beste bedrijven bij jou in de buurt.

Om onjuistheden te voorkomen en omdat we niet willen dat u er ongewenst op staat hebben we vooraf per mail geinformeerd en ook gevraagd uw profiel te controleren. Wellicht dat dat bericht u is ontgaan. We maken een overzicht van de beste bedrijven in een bepaalde brache en het is zeker niet de bedoeling dat tegen de wil van deze bedrijven te doen. Dus als u dat niet wilt zullen we u per direct verwijderen.

Het spijt met zeer te lezen dat u ons al meerdere keren een bericht hebt gestuurd zonder antwoord. We behandelen alle mails binnen 24uur en een dergelijk vezoek zouden we ook direct doorvoeren. Ik heb nog een keer in onze mailboxen gezocht en kan helaas geen van uw berichten vinden. Dus daar lijkt iets mis te gaan. Kunt u me aub laten weten om welk bedrijf het gaat? dan maken we het direct voor u in orde. 

Graag wil ik nog even kort reageren op een paar punten in de discussie hierboven, om te voorkomen dat er een verkeerd beeld gaat ontstaan;

We gaan niet tussen de aanvrager en het bedrijf staan zoals hieroboven wordt vermeld. Als een aanvrager een bedrijf ziet dat ze aanspreekt kunnen ze een bericht sturen en dat bericht gaat 1 op 1 naar dat bedrijf. En naar niemand anders. Deze aanvraag komt dan rechtstreeks uit bij u als ondernemer. Door te reageren op deze e-mail bent u direct in contact met de klant, of u kunt zelfs het telefoonnummer inzien als u dat liever hebt.
 

U geeft aan dat u een aanvraag heeft gedaan als privepersoon en door een ander bedrijf werd gebeld. We sturen nooit aanvragen aan een bepaald bedrijf zomaar naar een ander bedrijf. Als iemand u een bericht stuurt gaat dat uiteraard alleen naar u.
Wel is het zo dat bij de aanvraag u de mogelijkheid krijgt om deze ook nog nog naar andere (max 3) goede partijen te sturen. Daar kan je dus als aanvrager voor kiezen, dat is om het aanvragers makkelijker te maken - dan hoeft men niet meerdere keren alles in te vullen (want de meeste aanvragers willen enkele prijsopgaven zodat ze kunnen vergelijken). Wat er waarschijnlijk is gebeurd is dat u deze functie (blijkbaar niet expres) heeft gebruikt en dat een van de andere bedrijven heeft gereageerd.

Ik hoop dat ik met bovenstaande toelichting uw zorgen en bezwaren enigszins weggenomen te hebben. En nogmaals, als u zo vriendelijk wilt zijn mij door te geven om welk bedrijf het gaat, heel graag. Dan zal ik zorgen dat uw profiel direct wordt verwijderd. U kunt mij ook direct mailen via pm. Ik hoor graag van u.

Vriendelijke groet, Pieter

 

Edited by Hans van den Bergh
Contactgegevens gegevens vervangen door 'pm'
Link to post
Share on other sites
  • 0
1 uur geleden, PieterWes zei:

Ik hoop dat ik met bovenstaande toelichting uw zorgen en bezwaren enigszins weggenomen te hebben.

 

Het is in ieder geval zeer welkom dat in dit topic wordt gereageerd om zo in alle alle openhartigheid e.e.a. te kunnen bespreken. 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer VOF De Witte Boerderij, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise) in Marketingmanagement, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
16 minuten geleden, PieterWes zei:

Zoals u zegt kunt u ons een beetje vergelijken met de gouden gids. Wij verzamelen openbare informatie van onder andere installateurs, uit een groot aantal bronnen. Op basis van deze openbare informatie creëren wij een regionale top 10 met bedrijfsprofielen, zodat mensen die op zoek zijn al meteen een goede shortlist hebben. Dus niet zomaar een lijst met alle bedrijven, maar een selectie van de beste bedrijven bij jou in de buurt.

Om onjuistheden te voorkomen en omdat we niet willen dat u er ongewenst op staat hebben we vooraf per mail geinformeerd en ook gevraagd uw profiel te controleren. Wellicht dat dat bericht u is ontgaan. We maken een overzicht van de beste bedrijven in een bepaalde brache en het is zeker niet de bedoeling dat tegen de wil van deze bedrijven te doen. Dus als u dat niet wilt zullen we u per direct verwijderen.

Waarom nemen jullie niet op voorhand contact op met een bedrijf of zij erop willen of niet? Wat jullie nu doen is ze al opnemen in jullie lijst en daarna aangeven dat ze hun profiel moeten controleren. Je moet bedrijven pas opnemen op de lijst als zij vooraf toestemming hebben gegeven. 

 

Stel dat iemand een aanvraag doet voor een offerte via jullie platform en het desbetreffende bedrijf reageert niet omdat ze bijv. geen particulieren doen. Klant plaatst een negatieve review online over dat desbetreffende bedrijf dat ze niet reageren etc. Dan zijn jullie in mijn ogen aansprakelijk. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
1 uur terug, patmaniak zei:

Je moet bedrijven pas opnemen op de lijst als zij vooraf toestemming hebben gegeven. 

Als Trustoo de bedrijfsgegevens inderdaad van Google My Business c.q. Google Mijn Bedrijf (GMB) haalt, dan hoeft dat niet: de gebruiker van GMB heeft de toestemming voor dit hergebruik al aan Google verleend.

 

Quote

U verleent Google een permanente (dat wil zeggen: voor zolang de betreffende gegevens door intellectuele-eigendomsrechten worden beschermd), onherroepelijke, wereldwijde, royaltyvrije en niet-exclusieve licentie om de aan uw entiteit gerelateerde standaard vermeldingsgegevens die u in uw Bedrijfsprofiel opgeeft (zoals entiteitsnaam, locatie, telefoonnummer, categorie, openingstijden en website), te reproduceren, te bewerken, aan te passen, te vertalen, te publiceren, openbaar uit te voeren, openbaar weer te geven, te distribueren en er afgeleide werken van te maken.

 

U verleent bovendien andere gebruikers van Google-services het recht die gegevens in te zien en te gebruiken, waaronder het recht deze te bewerken, zoals toegestaan in overeenstemming met de toepasselijke Servicevoorwaarden van Google.

Uit: Aanvullende servicevoorwaarden van Google Mijn Bedrijf onder “Licentie”

Link to post
Share on other sites
  • 0

 

Prima dat PieterWes namens Trustoo reageert. Jammer dat zijn mail-adres uit de reactie verwijderd is. Dat is immers geen zelfpromotie, maar een manier om snel contact te leggen. Ik heb dat zelf ook regelmatig gedaan op dit forum, en dat mocht gewoon. Tip aan Pieter: plaats je mailadres ook in je profiel!

 

Het vraagstuk opt-in versus opt-out is wel interessant. Opname in openbare telefoongidsen is ook een opt-out systeem. Je moet als consument aangeven dat je niet in het openbaar telefoonboek wil staan. Maar of je dan als gidsaanbieder zomaar data en beeldmateriaal van bedrijfsprofielen kan gebruiken in een opt-out constructie, valt te betwijfelen.

 

De lokale shortlist die jullie creëren dient natuurlijk vooral om geen lege indruk te maken. De suggestie dat het een selectie is, maakt nieuwsgierig naar de criteria. Hoe stellen jullie vast wie 'de besten' zijn? Ik zie dat jullie ook scores van Facebook, Telefoonboek en Google meenemen, dus misschien is dat de eerste aanzet. Aha, ik vind een uitleg...

 

Quote

De Trustoo Score is een objectieve score. Hierin spelen reviews de belangrijkste rol. Daarnaast tellen ook andere factoren mee, zoals ervaring, keurmerken en opleiding.

 

En welke criteria worden toegepast bij de presentatie van zoekresultaten, want daar is naast de standaard weergave ook een presentatie mogelijk op naar keuze: afstand, score en meest gekozen. De standaard weergave is dus gebaseerd op andere criteria.

 

Ik heb net een test gedaan met rijschool in mijn omgeving en krijg 86 resultaten. Dat is meer dan de beloofde Top Tien. Als ik het goed bestudeer is de standaard presentatie gebaseerd op score, met dit verschil dat enkele aanbieders met een lagere score toch helemaal aan top gezet worden. Mijn indruk is dat extra betaald wordt voor zo'n top-positie. Het verschil tussen een betaalde top-positie en eentje gebaseerd op score is niet zichtbaar.

 

Als de methodes transparant zijn, is zo'n gids een slim en nuttig systeem. Ik veronderstel dat ondernemers best snappen dat er een verdienmodel zit onder zo'n gids, net zoals Google een verdienmodel heeft in zijn zoekmachines. Daar is ook weleens kritiek op. Luisteren, uitleggen en waar nodig verbeteren is de beste reactie, zou ik zeggen.

 

 


Zucht...

Link to post
Share on other sites
  • 1

Ha ha, de reactie op dit forum gaan sneller dan ik kan reageren zie ik... (@TwaBla ik heb nu even een meeting...ik kom later even terug op de punten - ik zal mijn email inderdaad even toevoegen in mijn profiel)

Beste patmaniak, 

Ja, goed punt.
- Allereerst nemen we contact op met bedrijven alvorens we het publiceren en niet pas erna. 
- Voor onze gebruikers is het van belang een zo objectief en compleet mogelijk overzicht te geven, we willen transparantie bieden in de aanbieders voor lokale diensten. Daarom publiceren we in de basis de complete lijst. 
- In die zin wijken we overigens niet af van wat er in de markt gebruikelijk is. Google maakt bedrijfsprofielen aan, LinkeIn, de GoudenGids etc etc. 
- Tenslotte is het zo dat als je er geen prijs op stelt we je direct verwijderen, zoals ik ook eerder noemde. 

Bedrijven krijgen mails en aanvragen vanuit vele kanten. Zo ook via ons. En soms zitten daar aanvragen bij waar je niets mee kan. Dat kan je dan laten weten ‘Bedankt voor de aanvraag, we doen helaas geen projecten voor particulieren’. Dat zou je denk ik ook doen bij andere mails.
 Om te voorkomen dat dat vaker voorkomt is het bij ons binnen één minuut geregeld om in te stellen welk type aanvragen je wel of niet wenst te ontvangen. Zelf in je dashboard of via onze klantenservice bellen of mailen. Overigens stellen wij dat ook vooraf zo goed mogelijk in op basis van wat je zelf noemt op je website.
 (negatieve reviews van bedrijven die niet reageren hebben we overigens nog niet gezien) Tenslotte denk ik goed om te vermelden dat verreweg de meeste aanvragen wel goed zijn en het voor de meeste bedrijven juist een mooie aanvulling is op hun online vindbaarheid.

Hoop dat ik met deze toelichting duidelijk heb kunnen maken dat wij ons best doen een dienst te leveren die zowel voor de aanvrager als de bedrijven fair en transparant is.
 

Link to post
Share on other sites
  • 0
1 uur terug, TwaBla zei:

 

Prima dat PieterWes namens Trustoo reageert. Jammer dat zijn mail-adres uit de reactie verwijderd is. Dat is immers geen zelfpromotie, maar een manier om snel contact te leggen. Ik heb dat zelf ook regelmatig gedaan op dit forum, en dat mocht gewoon. Tip aan Pieter: plaats je mailadres ook in je profiel!

 

Het vraagstuk opt-in versus opt-out is wel interessant. Opname in openbare telefoongidsen is ook een opt-out systeem. Je moet als consument aangeven dat je niet in het openbaar telefoonboek wil staan. Maar of je dan als gidsaanbieder zomaar data en beeldmateriaal van bedrijfsprofielen kan gebruiken in een opt-out constructie, valt te betwijfelen.

 

De lokale shortlist die jullie creëren dient natuurlijk vooral om geen lege indruk te maken. De suggestie dat het een selectie is, maakt nieuwsgierig naar de criteria. Hoe stellen jullie vast wie 'de besten' zijn? Ik zie dat jullie ook scores van Facebook, Telefoonboek en Google meenemen, dus misschien is dat de eerste aanzet. Aha, ik vind een uitleg...

 

 

En welke criteria worden toegepast bij de presentatie van zoekresultaten, want daar is naast de standaard weergave ook een presentatie mogelijk op naar keuze: afstand, score en meest gekozen. De standaard weergave is dus gebaseerd op andere criteria.

 

Ik heb net een test gedaan met rijschool in mijn omgeving en krijg 86 resultaten. Dat is meer dan de beloofde Top Tien. Als ik het goed bestudeer is de standaard presentatie gebaseerd op score, met dit verschil dat enkele aanbieders met een lagere score toch helemaal aan top gezet worden. Mijn indruk is dat extra betaald wordt voor zo'n top-positie. Het verschil tussen een betaalde top-positie en eentje gebaseerd op score is niet zichtbaar.

 

Als de methodes transparant zijn, is zo'n gids een slim en nuttig systeem. Ik veronderstel dat ondernemers best snappen dat er een verdienmodel zit onder zo'n gids, net zoals Google een verdienmodel heeft in zijn zoekmachines. Daar is ook weleens kritiek op. Luisteren, uitleggen en waar nodig verbeteren is de beste reactie, zou ik zeggen.

 

 

Beste TwaBla, 

Ja, ik heb mijn email toegevoegd, dank voor de tip.

Wat we doen om te kijken wie de beste is, is eigenlijk wat je zelf ook zou kunnen doen: sstel je zoekt een Notaris in Haarlem en je gaat er een paar uur even goed voor zitten. Je kan alle erkende notariskantoren op een rij zetten, met keurmerken, brancheverenigingen, KvK data, wat er op hun website te vinden is en alle reviews (van Google, Facebook, GoudenGids etc etc). En je maakt daar een shortlist van. Dat is eigelijk het werk wat we voor de zoeker uit handen nemen. 
En daarna kan je zelf zien wat de data is en met wie je direct contact op wil nemen. Geheel transparant. 

Tav de score; we kijken inderdaad naar meerdere factoren. Waarbij reviews het zwaarste wegen, en hoe meer reviews hoe zwaarder dat gaat wegen. Maar er zijn natuurlijk meer factoren va belang, niet alleen reviews (zeker bij bedrijven die maar 10 reviews oid hebben), zoals ervaring en keurmerken. Daarom wegen we dat ook mee in de score. De score wordt voor ieder bedrijf op dezelfde wijze berekend. En daarbij maakt het niet uit of een bedrijf een betalende klant is of niet.

Tav de sortering; bij de standaard sortering houden we rekening met;
1) de score
2) waar een bedrijf zit (de bedrijven die gevestigd zijn in de bereffende plaats krijgen voorrang), omdat de consument vaak een lokale aanbieder wil
3) of iemand beschikbaar is en snel reageert (uiteraard relevant voor de gebruiker)
 
Daardoor kan het zijn dat een lagere score boven een hogere staat. Dat is overigens meestal omdat ze lokaal gevestigd zijn (niet omdat ze betalen). Overigens is de standaard sortering bij Bookings, TheFork, Coolblue etc ook niet alleen obv score. Maar je kan - net als bij ons - eenvoudig sorteren op de hoogste score als je dat wil. 

Tenslotte zijn er soms meer goede bedrijven da 10. Dan tonen we de eerste 10. Maar je kan als je dat wil er meer bekijken. Of als je bijvoorbeeld een motorrijbewijs nodig hebt dan filter je daar op en krijg je de top 10 die motorrijles aanbieden.

Uiteraard hebben wij een verdienmodel. Zoals je terecht aangeeft snappen ondernemers dat ook wel. Als Premium klant krijg je een heel aantal extra features. En kan je bijvoorbeeld gevonden worden in een groter gebied. En genereren we meer bezoekers naar je profiel. Zodat je veel meer aanvragen ontvangt.
Maar goede lokale bedrijven die niet adverteren worden ook gewoon goed gevonden en zullen ook gewoon klanten krijgen via het platform. Ze hoeven daar uiteraard niet voor te betalen. Soms denken mensen dat er een addertje onder het gras moet zitten en het daarom niet helemaal vertrouwen. We hopen dat hoe meer bedrijven een positieve ervaring met ons hebben, dat zal verdwijnen. Gelukkig zijn dat er al een heleboel. En hopelijk heeft deze toelichtng daar ook weer een beetje bij geholpen...

Vriendelijke groet, Pieter
 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Beste Pieter, ik heb je zojuist een mail gestuurd. Mijn eerdere mails van 24 november, 2 december en 16 februari zijn ingevoegd. Deze zijn naar zowel klantenservice als info verstuurd. Vreemd dat dit u niet heeft bereikt. Ik reken op een snelle afhandeling. 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Trustoo.staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder KvK-nummer 62910353. Dat is hetzelfde kvk nummer als Advanza, een groot marketing bureau op hetzelfde adres gevestigd: Turbinestraat 4 Amsterdam.  Trustoo is dus eigenlijk Advanza, feit.  Trustoo bestaat sinds  vorig jaar, maar is gewoon een naam waaronder Advanza opereert. Ik kwam daar bij toeval achter doordat een bedrijf (nlgw.nl)  waar ik op de website stond vermeld als webdesigner, een partnerschap was aangegaan met Trustoo. Ik kreeg pardoes een gratis bedrijfsprofiel om de zaken met trustoo verder uit te bouwen. Omdat ik niet gediend ben van tussenpersonen die tussen mij en de klant gaan instaan heb ik mij direct laten uitschrijven bij trustoo en uiteraard ook bij nlgw.nl (hoe durven ze). Maar ze hebben mij dus wel netjes op de hoogte gesteld, moet gezegd.

 

In het verleden kwam ik advanza tegen via een van de vele partners van hen zoals webdesignkaart.nl waar mijn bedrijf werd vermeldt als zijnde een klant van hen. Tevens andere webdesignbureau's en bouwers die ik persoonlijk kende. Bij navraag bleken zij niets te maken hebben met webdesignkaart.nl hoewel zij wel werden genoemd als tevreden webdesigners die offertes kregen van webdesignkaart.nl Ik heb opgebeld en werd direct doorgewezen naar ... advanza. Ik heb me laten voorlichten over hun werkwijze, kosten etcetera, maar als je dan gaat uitrekenen wat de kosten zijn voordat je een website kunt bouwen zouden zij meer verdienen aan de offertes dan ik aan mijn websites. Terwijl webdesignkaart met chocolade letters pronkt met 40 tot 60% goedkopere websites via hen. Omdat ik dit verkooppraatje onder de gordel vind ben ik nog verder gaan uitpluizen wat zij zoal fout doen behalve ongevraagd mijn bedrijf en van anderen te vermelden: de positieve reviews op de website van webdesignerkaart.nl waren allemaal fake , de logo's om het vertrouwen te winnen waren en zijn niet bestaande bedrijven of onbekende fake accreditaties of keurmerken. Dezelfde reviews kwam ik tegen op andere soortgelijke websites.  De namen van de review gevers waren allemaal oer hollands (redelijk verdacht). Zelfde soort websites (offerte aanvragen) kwam ik tegen voor diverse andere sectoren. Opvallend was dat al die websites dezelfde opbouw hadden en ook nepreviews bevatte.

Het zijn de krochten van internet waar je in terecht komt als je onderzoek gaat doen. Het is manipulatief en ik denk ook zeker strafbaar. Dat advanza nog betrouwbaar overkomt en niets fout doet volgens de wet gaat er bij mij niet in. Ik ben geen jurist, maar het voelt aan alle kanten fout.

 

Google doet hier niets aan (zo'n sympathiek bedrijf!) . Hoewel Google waarschuwt tegen Black Hat SEO , geheel terecht overigens,  kunnen blijkbaar partners van advanza ongestoord hun gang gaan met dit soort praktijken. Advanza is een hele grote afnemer van google adwords. Ik doe er verder geen onderzoek meer naar, maar reageer wel op dit soort berichten in fora als het ermee te maken heeft. In de hoop dat hier nu eindelijk eens maatregelen tegen worden genomen. Het is oneerlijke concurrentievervalsing, manipulatie van het publiek om iets te verkopen. Ik heb overigens niets tegen offerte bemiddeling, laat dat duidelijk zijn, maar op de wijze die ik ben tegengekomen: Nooit aan meedoen.

De reviews van trustoo ga ik geen onderzoek meer naar doen. Ik geloof direct dat daar mee gesjoemeld wordt vanwege mijn eerdere bevindingen met advanza. Trustpilot en google reviews zijn  volgens mij eerlijker, betrouwbaarder en moeilijker te manipuleren.

 

 


Ik ben zelfstandig allround websitebouwer en webdesigner uit Utrecht - De Meern, eigenaar van WebsiteMet.

Als pianist, singer songwriter, componist en sessie muzikant ben ik actief, zie Pianist Wim Houtman

Link to post
Share on other sites
  • 0
1 uur geleden, WebsiteMet zei:

Het is manipulatief en ik denk ook zeker strafbaar.

 

Het is privaatrechtelijk al een hele toer om aan de rechter duidelijk te maken waar dit over gaat, laat staan via de strafrechtelijke route.

 

Het gaat dus om het innemen van een positie in niche-markten en daar offerte-aanvragen te ontlokken. Die positie kan gekocht worden en gebouwd met hulp van nep-reviews.

 

Zijn de namen van deze offerte-sites niet als handelsnamen gekoppeld aan het moederschip?


Zucht...

Link to post
Share on other sites
  • 0
4 uur geleden, TwaBla zei:

Zijn de namen van deze offerte-sites niet als handelsnamen gekoppeld aan het moederschip?

 

Die lijst met handelsnamen staat gewoon openbaar bij de KvK.


Waarmee kan ik je helpen?

Ik adviseer ondernemers over betrouwbare en betaalbare verzekeringen tegen arbeidsongeschiktheid en aansprakelijkheid.   Meer weten?  Contact

 

Mijn laatste blog: De AOV premies stijgen, wat doe je er aan en wanneer?

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 8 leden online en 202 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept