Jump to content
RuisRuis
Verberg

Trustoo gaat ongevraagd tussen jou en je klant staan door offertes af

Onlangs ontdekte ik dat ons bedrijf (installatietechniek) staat weergegeven op de website Trustoo.nl. Trustoo gebruikt hiervoor de gegevens van Google Bedrijven, inclusief de reviews en de fotos. Op zich al dubieus.

Nu is het niet ongewoon dat er websites zijn die een soort Gouden Gids zijn voor bedrijven, maar Trustoo heeft ook een knop waarmee je offertes kunt aanvragen. Ze gaan hiermee dus tussen ons en de klant in staan door namens ons offerte-aanvragen aan te bieden. Nu wil het geval dat wij nauwelijks burgerwerk doen en vooral nieuwbouw, en helemaal niet zitten te wachten op veel burgerwerk, laat staan dat wij Trustoo nodig hebben voor acquisities. Daarnaast bepaalt Trustoo voor welke diensten je een offerte kunt aanvragen, puur op basis van de gegevens van Google Bedrijven. 

Als er een offerte wordt aangevraagd dan krijgt het algemene mailadres van het bedrijf een mailtje. Je moet vervolgens inloggen bij Trustoo om verder te kunnen. Communicatie gaat dus via Trustoo zonder dat je het mailadres van de klant te zien krijgt, waardoor je alle mogelijkheid wordt ontnomen om goede service op maat te verlenen of uberhaupt zelf invloed te hebben of en op welke op wijze offertes kunnen worden aangevraagd. 

Ik vraag me dus af of dit allemaal wel legaal is. Ik heb twee keer via mail gesommeerd ons bedrijf van hun site af te halen, nul respons. Voordat ik ze ga bellen ben ik benieuwd of dit probleem bekend is en of het legaal is. 

Recommended Posts

• 0
Op 22-2-2021 om 19:52, Norbert Bakker zei:

Die lijst met handelsnamen staat gewoon openbaar bij de KvK.

En daar staat die offerte-site niet bij die ik noemde. Het was een reseller van advanza vermoed ik nu.  In mijn reactie maak ik een verband tussen de twee wat er blijkbaar niet is.  Dit misverstand is ontstaan toen ik telefonisch door de betreffende offerte site werd doorverbonden naar een medewerker van advanza om meer info te krijgen over hun aanbod. Dan ga ik er vanuit dat het geen ander bedrijf is.

Ik ben zelfstandig allround websitebouwer en webdesigner uit Utrecht - De Meern, eigenaar van WebsiteMet.

Als pianist, singer songwriter, componist en sessie muzikant ben ik actief, zie Pianist Wim Houtman

• 0
5 minuten geleden, WebsiteMet zei:

En daar staat die offerte-site niet bij die ik noemde

Ik zie m anders wel staan, als éénnalaatste, Trustoo is gewoon een handelsnaam van Advanza BV ( wat ook blijkt als je bij de KvK zoekt op Trustoo)

Waarmee kan ik je helpen?

Ik adviseer ondernemers over betrouwbare en betaalbare verzekeringen tegen arbeidsongeschiktheid en aansprakelijkheid.   Meer weten?  Contact

Mijn laatste blog: De AOV premies stijgen, wat doe je er aan en wanneer?

• 0
5 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Ik zie m anders wel staan, als éénnalaatste, Trustoo is gewoon een handelsnaam van Advanza BV ( wat ook blijkt als je bij de KvK zoekt op Trustoo)

Ja dat wist ik al, ik kwam er zelf mee, zie mijn eerste reactie. Ik bedoel webdesignkaart.nl die staat er niet bij, dat is denk ik een reseller.

Ik ben zelfstandig allround websitebouwer en webdesigner uit Utrecht - De Meern, eigenaar van WebsiteMet.

Als pianist, singer songwriter, componist en sessie muzikant ben ik actief, zie Pianist Wim Houtman

• 0
17 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Webdesignkaart is een handelsnaam van leadsquare inderdaad (ook bij de KvK te vinden)

Een andere handelsnaam is Boekhouderkaart.  Die vragen ook offertes aan. Daar moeten boekhouders aan meewerken, neem ik aan. Staan er in hun bestanden ook boekhouders (of webdesigners) die niet meewerken - zoals WebsiteMet ervaren heeft. Of was dat een ouder model?

Zucht...

• 0
4 minuten geleden, TwaBla zei:

Een andere handelsnaam is Boekhouderkaart.  Die vragen ook offertes aan. Daar moeten boekhouders aan meewerken, neem ik aan. Staan er in hun bestanden ook boekhouders (of webdesigners) die niet meewerken - zoals WebsiteMet ervaren heeft. Of was dat een ouder model?

Exact hetzelfde ontwerp als webdesignkaart, verbaasd mij niets. Ik zie exact dezelfde fake keurmerken onderaan de pagina (Transparante Websites en Website Gekeurd)  Op de pagina bedrijf aanmelden op Boekhouderkaart staan de boekhouders vermeldt die 'je voor gingen' . Je krijgt een google kaartje te zien uit de regio waar je nu zit met aangesloten boekhouders die offertes ontvangen van Boekhouderkaart Dat zijn er best veel. Zo werkt het ook op webdesignkaart. Mijn bedrijf WebsiteMet hebben ze daar weggehaald, maar ik kan garanderen dat daar vorig jaar met mij nog  veel meer webdesigners stonden vermeldt waaronder webbouwers die ik persoonlijk ken.

Als ik de recensies op boekhouderkaart copy paste in google zoeken, kom ik dezelfde recensies tegen op andere domeinen met hetzelfde ontwerp: copy paste (let op het verkeerde werkwoord) "Sinds kort heb ik een onderneming gestart"   of   "en was dringend op zoek naar iemand die verstand had van" en je ziet accountantkaart.nl  administratiekaart.nl en .... webdesignkaart.nl  Als je daar gaat kijken naar de namen bij de recensies maken 3 mensen met verschillende namen dezelfde taalfout en zelfde zinsopbouw en nagenoeg eenzelfde verhaal.  100% duidelijke fake en pure misleiding. Ik kan er niets anders van maken. Verder vind je ook hele vreemde TLD's bij de zoekopdracht waarin dezelfde teksten staan. Die websites worden door mijn malware plugin (malwarebytes plugin in FF) niet getoond vanwege mogelijke schadelijke software op die websites.  Uitkijken dus bij die vreemde tld's Ik heb even gekeken, maar die sites staan vol met copy uit andere sites. Zal ongetwijfeld iets te maken hebben met black hat seo.

• 0

Ik heb voor mijn dj business ook een tijdje aanvragen ontvangen via zo'n lead generation site, die als ik me niet vergis ook van Advanza was. Dat werkte best redelijk, er kwamen behoorlijk wat echte aanvragen binnen van serieuze klanten. Daar betaalde je dan een klein vast bedrag per aanvraag voor (dacht 7,50 destijds).

Hoewel ik daar meer omzet uit haalde dan het kostte ben ik er destijds toch mee gestopt, omdat voor de meeste klanten die dit soort sites gebruiken de prijs het enige criterium is. Aangezien ik in het middensegment zit was ik teveel offertes aan het maken voor klanten die vervolgens niet eens de moeite namen om te reageren, terwijl ik wel voor die aanvragen moest betalen.

Maar op zich waren het dus wel legitieme aanvragen van echte klanten, waar ik toch wel een aantal orders uit heb gehaald. Maar goed, ik had wel zelf bewust besloten gebruik te maken van hun diensten. Dat is wat anders dan dat je naam genoemd wordt terwijl je er helemaal geen gebruik van maakt natuurlijk.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

• 0
8 minuten geleden, Bob de webbouwer zei:

Maar op zich waren het dus wel legitieme aanvragen van echte klanten, waar ik toch wel een aantal orders uit heb gehaald. Maar goed, ik had wel zelf bewust besloten gebruik te maken van hun diensten. Dat is wat anders dan dat je naam genoemd wordt terwijl je er helemaal geen gebruik van maakt natuurlijk.

Offerte bemiddeling is gewoon legitiem en als een andere partij  leads geeft is het logisch dat ervoor betaald moet worden.  Als het niet rendabel is zoals ik uitrekende is het niet verstandig. Simpel. Maar daar gaat het niet om, dat zijn gewoon zaken, b2b. Waar ik het over heb is manipulatie d.m.v. fake logo's van keurmerken, fake reviews van niet bestaande klanten en (wat webdesignkaart inmiddels heeft gecorrigeerd ) de vermelding van niet aangesloten bedrijven die van hen offertes zouden krijgen. Nog iets: Volgens googles waarschuwingen en beleid op gebied van black hat seo hadden die websites (boekhouderkaart, accountantkaart, administratiekaart.nl en webdesignkaart) allang een dikke penalty moeten krijgen.