• 0

Complicatie bij nieuw bedrijf starten naast freelancer activiteiten

Beste allemaal,

 

Ik werk momenteel als zelfstandig ondernemer voor platformen die mij klussen aanbieden bij erg varierende opdrachtgevers (Om het makkelijker te maken, als ik dit mag benoemen, de platformen zijn YoungOnes en Temper). Ik maak hierbij zelf geen kosten. Ik kan een beetje gezien worden als een zelfstandige uitzendkracht. Ik ben hier 2 jaar geleden mee begonnen en omdat ik alleen van plan was op deze manier te werken was voor mij de kleine ondernemingsregeling erg interessant. Deze heb ik dus ook vanaf het begin aangevraagd waardoor ik hier 3 jaar aan vast zit. Ik heb voor dit werk een btw-nummer. Ik ben echter niet ingeschreven bij de KvK voor deze werkzaamheden omdat dit in mijn situatie geen meerwaarde zou hebben. 

 

Momenteel ben ik bezig een webshop op te starten, die volledig los staat van mijn werk via de platformen. Het is voor mij erg onduidelijk hoe ik dit qua inschrijving bij de KvK het beste kan aanpakken. Ik begreep dat ik geen nieuw btw-nummer aan kan vragen voor mijn "tweede" bedrijf. Hierdoor zullen beide bedrijven dus onder een bedrijf moeten gaan vallen. 

 

Mijn probleem is nu echter; op het moment dat ik dit doe zit mijn webshop ook aan de kleine ondernemingsregeling vast en zou ik geen btw kunnen terugvragen over mijn ingekochte voorraad en mag ik officieel geen btw rekenen over producten? Dit zou niet werken, maar ik zie momenteel geen mogelijkheid dit probleem te verhelpen. Heeft iemand hier tips voor? 

 

Begrijp ik het goed, dat het voordeel hiervan zou zijn dat ik de inkomsten vanuit de platformen direct in het bedrijf kan gebruiken, en ik hiermee direct voorraad zou kunnen kopen voor de webshop zonder over de circulerende omzet inkomstenbelasting te hoeven betalen? Momenteel is namelijk alle omzet winst van het verdiende geld via de platformen. In plaats van de omzet als winst aan mezelf uit te keren en het terug te stoppen in de webshop, zou ik het dus ook direct mogen gebruiken voor de websop, en daarmee geen inkomstenbelasting hoeven te betalen over het bedrag dat ik opnieuw investeer in voorraad voor de webshop?

 

 

Zoals misschien duidelijk is uit mijn bericht, ik ben absoluut nog een groentje in dit gebied. Ik wou dat ik het zelf uit kon zoeken, maar ik ben echt vastgelopen na vele uren zoekwerk. Elke vorm van hulp waardeer ik ontzettend!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dag Yobosgi,

 

Je kunt voor je nieuwe activiteiten weldegelijk een tweede BTW-nummer aanvragen. Ik zou dit schriftelijk doen en daarbij aangeven dat je oude activiteiten zijn gestaakt en dat je voor je nieuwe activiteiten geen gebruik wenst te maken van de KOR.

 

10 uur geleden, Yobosgi zei:

Begrijp ik het goed, dat het voordeel hiervan zou zijn dat ik de inkomsten vanuit de platformen direct in het bedrijf kan gebruiken, en ik hiermee direct voorraad zou kunnen kopen voor de webshop zonder over de circulerende omzet inkomstenbelasting te hoeven betalen

Nee, dat begrijp je verkeerd. Dat zou ook wel al te mooi zijn. Je betaalt inkomstenbelasting over de omzet min de kosten. Voorraad inkopen zijn geen kosten. Voorraad wordt pas in kosten omgezet als het artikel verkocht is. Zolang je een artikel op voorraad hebt, blijft het gewoon bezit.

 

Succes

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 2

edit: Joost gaat kennelijk ervan uit dat je stopt als "zelfstandige uitzendkracht" in zijn beantwoording.
mijn uitleg gaat ervan uit dat je dat ernaast blijft doen en dat dus ook op elkaar inwerkt.
dat leek me wel even handig te vermelden voor de verschillen in het antwoord.

Hallo Yobosgi,

 

Welkom op Higherlevel.

Je maakt een aantal foute aannames en moet je inderdaad nog eens stevig verdiepen in een aantal onderwerpen

 

1. de KOR geld per ondernemer en niet per onderneming, althans in elk geval voor de rechtsvorm eenmanszaak.

2a. je kunt maar 1 eenmanszaak inschrijven bij de KvK, maar je kunt daar meerdere handelsnamen en branchecodes (SBI) of activiteiten aan koppelen.

Met je gekozen handelsnamen treedt je naar buiten voor elke activiteit.

2b. Je kunt desgewenst wel meerdere sub btw nummers hebben per activiteit. maar dat is puur een administratieve scheiding, dat betekent niet dat je voor de één KOR kunt toepassen en voor de ander gewoon btw ondernemer bent.

3. Nee je kunt geld wat je verdiend in je webshop niet opnieuw investeren in je onderneming zonder belasting te betalen. Je betaalt inkomstenbelasting over je winst. winst wordt uitsluitend bepaald door omzet - kosten en dat is iets anders dan ontvangsten een uitgaven. ik zal zo een voorbeeld geven..

 

De KOR is geen obstakel om een webshop te starten en echt nadelig is het ook niet. Je zit alleen 3 jaar aan de regeling vast als je onder de 20.000 euro omzet blijft. Vanaf het moment dat je met een factuur over de 20.000 euro omzet heen gaat moet je zelf vanaf die factuur BTW gaan rekenen en dan doorgeven aan de belastingdienst dat je BTW gaat rekenen omdat je teveel omzet hebt, dit is verplicht en geen keuze.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/nieuwe-kleineondernemersregeling/afmelden-voor-de-kleineondernemersregeling

 

Ook met je huidige werkzaamheden als "zelfstandige uitzendkracht" zal het geen probleem opleveren. Ik vind de informatie op Youngones heel duidelijk. Je moet zelf zorgen dat je profiel goed staat ingesteld. Dus totdat je 20.000 euro omzet bereikt (opgeteld uit je webshop en werk via dit soort platforms) hou je gewoon KOR aangevinkt.

Zodra je over de 20.000 gaat haal je dat vinkje weg en omdat YO voor jou factureert zullen zij dan BTW op je facturen gaan zetten en neem jij die mee in je BTW aangifte.

 

Zolang je in de KOR zit kan je inderdaad geen btw terugvragen over je inkopen of omzet rekenen over je verkopen. Maar dat is minder nadelig als jij denkt.
De regel is simpel dat je geen btw op je verkoopfacturen mag zetten en op inkoop niet mag terugvragen, maar bij de bepaling van je verkoopprijs hou je rekening met een margeopslag op je verkoopprijs en daarin verreken je dan gewoon dat je de btw niet kan terugvragen en dat kan prima zonder dat de consument meer betaald. Ik zal een voorbeeld uitwerken.

 

Stel je verkoopt laptops voor 363 euro en koopt ze in voor 242 euro.

 

Zolang je in de KOR zit is je verkoopprijs gelijk aan je omzet en je kosten zijn incl btw dus dan is je marge. 363 - 242 = 121 euro.

Van die marge gaan nog weer een aantal andere kosten af zoals verzendkosten, zeg 12,10 en kosten van verkoopplatform 10% v verkoopprijs 36,30.

 

Je mag zowel als KOR ondernemer als gewone BTW ondernemer deze laptop verkopen voor 363 euro enige verschil is dat de KOR ondernemer mag geen BTW op de verkoopfacturen zetten. Maar je kunt ook als KOR ondernemer die wil groeien dus wel gewoon een prijsstrategie hanteren waar je al rekening houdt dat je ooit wel btw moet gaan rekenen. Is ook wel zo handig zodat je klanten het verschil niet zullen merken en jij ook niet echt.

Hieronder zie je een simpel rekensommetje dat begint met de bruto marge (omzet - inkoopkosten)

 

afbeelding.thumb.png.deed75d0e43cc6669ac5c0f918d0e74d.png

 

Je ziet dat je tijdens de KOR periode dus zelfs meer winst kan maken.


Over die winst betaal je inkomstenbelasting ook als je daarvoor weer nieuwe voorraad koopt, want de voorraad gaat naar de balans en niet naar de kosten.

Eén van de belangrijkste dingen die je als ondernemer moet leren onderscheiden is dat er het feit dat je geld uitgeeft niet betekent dat je kosten hebt. Dat komt omdat je uitgaven (dat is aankoop van voorraad) op de balans wordt geparkeerd tot het moment van verkoop.

Zodra een artikel wordt verkocht gaat het naar de kosten en boek je de verkoopprijs als omzet. Dus omdat een deel van je uitgaven investeringen in bedrijfsmiddelen en voorraad gaat zitten en op de balans moet worden gezet kun je dus niet "belastingvrij" investeren.

 

Link naar reactie
  • 1

Nog even een aparte reactie over je werk als zelfstandig uitzendkracht.. om de zaken even uit elkaar te houden.

 

Ik schreef al dat bij YO en Temper je alleen moet zorgen je de BTW instellingen van je account goed hebt staan.
zie bijv https://help.youngones.works/hc/nl/articles/360040750212-Waarom-staat-er-geen-btw-op-mijn-factuur-

 

Zij gaan dan gewoon BTW rekenen op jou verkoopfacturen. voor je opdrachtgevers zal dat niet uitmaken, althans als je niet in de zorg of andere BTW vrijgestelde sector werkt. Opdrachtgevers die zelf ook BTW ondernemer zijn gaan simpelweg de BTW op jou facturen terugvragen bij de belastingdienst.

Wellicht dat sommige opdrachtgevers waar je eerder zonder btw hebt gefactureerd nog even checken bij jou of het wel klopt dat je nu btw rekent. Maar dat is prima te verklaren

Link naar reactie
  • 0

Harstikke bedankt voor de antwoorden! Erg duidelijk. 

 

Ik heb op de middelbare school M&O gehad, maar ik vrees dat die kennis niet zo goed is blijven hangen. Overduidelijk dat ik me beter moet inlezen over de belastingregelingen en boekhouding. Bedankt voor dit kenbaar te maken!

 

Ook mijn vraag met betrekking tot het opstarten van de webshop zonder KOR is nu voor 95% beantwoord. Goed om te weten tevens dat er minder nadelen zijn aan het verkopen met KOR dan ik dacht. Het enige struikelblok wat ik nu nog zie is dat ik niet btw vrij kan inkopen bij de aanschaf van bijvoorbeeld een bureau, printer of promotiemateriaal. Ik vrees dat ik daarmee een aardig bedrag zou verliezen, maar door de voordelen die ik nu inzien wegen deze misschien op tegen dit nadeel.

 

 

Joost raadde me aan het oude bedrijf te sluiten en vervolgens een nieuw bedrijf op te zetten zonder KOR, mocht ik de webshop zonder KOR willen besturen. Zou ik in dit geval mijn oude werkzaamheden mogen voortzetten in het nieuwe bedrijf? Hiervoor zou ik zoals Roel adviseerde een andere handelsnaam gaan gebruiken dan de handelsnaam van de webshop. 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, Yobosgi zei:

Het enige struikelblok wat ik nu nog zie is dat ik niet btw vrij kan inkopen bij de aanschaf van bijvoorbeeld een bureau, printer of promotiemateriaal. Ik vrees dat ik daarmee een aardig bedrag zou verliezen, maar door de voordelen die ik nu inzien wegen deze misschien op tegen dit nadeel.

 

Mwah, dat zijn allemaal vooral randzaken die je niet zouden moeten stoppen te gaan ondernemen. Je kunt geen miljonair worden door te wachten tot de kosten wat lager zijn.. Ondernemen doe je niet voor de belastingvoordeeltjes.. maar omdat je denkt dat je ergens een succusvolle onderneming van kan maken dan maakt het echt niet uit of je

Maar anders ga je eerst een (half) jaartje knallen via temper of YoungOnes.. heb je 2 vliegen in 1 klap. én je komt boven de 20.000 euro omzet én je hebt (meer) startkapitaal om in voorraad te stoppen.

Prima dat je je realiseert dat je wat duurder uit bent door de KOR maar je moet er ook geen groot ding van maken. Het is een kwestie van plannen en keuzes maken, dat bureau moet dat echt nieuw zijn met btw bon? of heb je nog ergens een oude deur en 6 lege kratten bier staan waar het ook wel mee lukt? of anders een tweedekansje vn de kringloop of via marktplaats..

 

Link naar reactie
  • 0

Hmm, ben ik opzich wel met je eens. Als het met KOR is of geen bedrijf ga ik absoluut voor met KOR. Een half jaartje knallen ben ik aan het overwegen, maar ik zie momenteel een gat in de markt waar ik graag op wil springen. Vandaar dat ik het graag blijf combineren, zolang de webshop in startup fase is. 

 

Uiteraard kan ik ook aan de eettafel mijn werkzaamheden doen, maar ik richt het bedrijf graag direct goed in. Als dat zou betekenen dat ik daardoor niet zou kunnen starten zou ik dit inderdaad anders aanpakken (het op een zuipen zetten en de bergkast een deur minder zou dan zeker ook een optie zijn haha..), maar het is meer dat ik me aan het oriënteren ben wat voor mij de beste optie is. Naar mijn mening ook onderdeel van een goede ondernemer worden. 

 

 

Ik begrijp uit jouw bericht dat het bedrijf opzeggen en een nieuw bedrijf opstarten zonder KOR met als nevenwerkzaamheden de platformwerkzaamheden geen legale optie is?

 

Opnieuw bedankt voor je kennis en tijd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.