• 0

Winstuitkering naar holding gedurende het boekjaar

Goedemiddag allemaal,

 

Ik heb een korte vraag waar ik geen duidelijk antwoord op kan krijgen, ik hoop dat jullie me kunnen helpen. 

 

Ik heb een holdingstructuur met een holding en onderliggende werkmaatschappij.  Mijn boekjaar loopt tot en met 31.12.2021. De werkmaatschappij maakt momenteel meer winst dan voorzien en ik wil graag deze winst gedeeltelijk naar de holding schuiven, om het uit de risicosfeer te halen. 

 

Mijn vraag is of ik gedurende een boekjaar winst (of verwachte winst aangezien het boekjaar nog niet is afgesloten) mag doorschuiven naar de Holding of dat dit enkel op het einde van een boekjaar is toegestaan? 

 

En in het geval dat dit is toegestaan, zijn er dan aanvullende bepalingen waar ik rekening mee dien te houden? 

 

Bij voorbaat dank voor jullie terugkoppeling!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
On 18/02/2021 at 20:56, Joost Rietveld said:

Tussentijds of interim dividend mag gewoon, mits je voldoet als bestuur aan de regels van artikel 2:216 BW. Google maar op balanstest en uitkeringstoets. 

 

Hi Joost,

 

Ik heb nog een vraag met betrekking tot interim dividend.

Wanneer ik winst uitkeer van de werk BV naar de Holding, kan ik er dan ook voor kiezen om dit te boeken als Rekening Courant. (op dit moment is het RC saldo tussen holding en werk BV nihil). En wat zou hiervan het voordeel zijn, of juist het nadeel? Dit is mij niet geheel duidelijk....

 

Bij voorbaat dank voor je reactie.

 

MvG

Michael

Link naar reactie
  • 0
Op 18-2-2021 om 20:56, Joost Rietveld zei:

Tussentijds of interim dividend mag gewoon, mits je voldoet als bestuur aan de regels van artikel 2:216 BW. Google maar op balanstest en uitkeringstoets. 

Ik heb van dit soort zaken geen verstand en zal Joost zeker niet tegenspreken, maar haal je het geld hiermee ook uit de risicosfeer? Of is dit later terug te eisen door de werkmaatschappij als het opeens slechter gaat?

Link naar reactie
  • 0

In beginsel is dividend dat vastgesteld is en uitgekeerd ook echt van de holding. Mocht er echt herrie in de tent zijn en blijkt achteraf dat het dividend niet uitgekeerd had mogen worden (balanstest of uitkeringstoets faalt) dan ligt het voor de hand dat er geld retour werk BV moet en kan zelfs het bestuur hiervoor aansprakelijk gesteld worden

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
On 30/04/2021 at 20:28, Joost Rietveld said:

In beginsel is dividend dat vastgesteld is en uitgekeerd ook echt van de holding. Mocht er echt herrie in de tent zijn en blijkt achteraf dat het dividend niet uitgekeerd had mogen worden (balanstest of uitkeringstoets faalt) dan ligt het voor de hand dat er geld retour werk BV moet en kan zelfs het bestuur hiervoor aansprakelijk gesteld worden

Ik heb de balanstest en uitkeringstoets gedaan, en dit zou geen probleem mogen opleveren.

 

On 30/04/2021 at 16:34, Joost Rietveld said:

Waarom zou je dat als schuld van werk BV aan de moeder willen laten staan?

Dit zou ook mijn voorkeur inderdaad niet hebben, vandaar het voornemen om de winsten door te schuiven naar de Holding. Ik vroeg me alleen wel af of er nadelen kleven aan het doorschuiven naar de holding ten opzichte van het opnemen in de RC sfeer, vandaar de vraag. 

 

Uit je antwoord kan ik afleiden dat het het beste is om inderdaad de winsten door te schuiven naar de Holding. Dank je wel voor je reacties, kan ik zeker verder mee!

 

Ik heb nog een vraag mbt afwijkende boekjaren binnen een holding structuur, maar daar zal ik een apart topic voor aanmaken, anders wordt het rommelig ;)

 

Dank je wel in ieder geval!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.