• 0

Proeftijd

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat bedoel je precies met 'overeenkomst van opdracht'? Bij een contract op projectbasis mag je in ieder geval wel een proeftijd afspreken. Zie onderstaand schrijven:

 

1. Hoe werkt ontslag binnen de proeftijd?

 

Bij het afsluiten van de arbeidsovereenkomst kunt u een proeftijd met uw werknemer afspreken. Binnen deze proeftijd mag u zonder opzegtermijn en zonder ontslagvergunning uw werknemer ontslaan. U bent wel verplicht de reden van het ontslag aan de werknemer mee te delen (als de werknemer daarom vraagt).

 

2. Hoe lang duurt de proeftijd?

 

De maximale lengte van de proeftijd is afhankelijk van de duur van de arbeidsovereenkomst:

 

voor de duur van een project: een maand;

korter dan twee jaar: een maand;

langer dan twee jaar: twee maanden;

voor onbepaalde tijd: twee maanden.

 

De proeftijd bij arbeidsovereenkomsten voor de duur van een project en korter dan twee jaar kan bij CAO verlengd worden naar twee maanden.

 

De proeftijd is voor u beiden gelijk.

 

3. Kan ik in de proeftijd opzeggen?

 

Ja. Zowel u als uw werknemer kan in de proeftijd met onmiddellijke ingang opzeggen. U hoeft dan bovendien geen opzegtermijn in acht te nemen.

 

4. Zijn mondelinge afspraken over proeftijd rechtsgeldig?

 

Nee. Een proeftijd is alleen geldig als u hem schriftelijk afspreekt. Een mondeling afgesproken proefperiode geldt volgens de wet niet als proeftijd. Ontslaat u een nieuwe werknemer tijdens een mondeling afgesproken proefperiode, dan maakt u voor de rechter geen kans. U zult de persoon in dienst moeten houden of een afkoopsom moeten betalen.

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie! :)

 

De situatie is de volgende: ik ga een interim-opdracht doen bij een bedrijf. Het bureau, dat mij heeft bemiddeld bij de opdracht, geeft mij nu een contract tot en met eind maart (is dit nu een project contract?) met daarin een proeftijd van 2 weken.

 

Alles wat ik kan vinden over proeftijd, heeft betrekking op een arbeidsovereenkomst. En die is er niet. Er wordt wel gesproken over een overeenkomst van opdracht of een overeenkomst tot aanneming van werk.

 

http://www.arbeidsrechter.nl/h/h113.htm

 

Misschien is het beter te vragen of het gebruikelijk is bij het aangaan van een interim opdracht (ik vervang een manager die ziek is voor 5 maanden) een proeftijd aan te gaan?

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

In februari 2005 is er een wijziging gekomen in het bepalen of een bepaalde geleverde dienst of geleverd werk onder dienstbetrekking valt. De werkgever kan je een overeenkomst van opdracht aanbieden maar dat betekend (voor zover ik op de hoogte ben) dat alles wat jij voor hem doet buiten dienstbetrekking valt. Met als gevolg dat de werkgever gedurende die 5 maanden geen premies of belastingen voor je hoeft te betalen.

 

Ik denk dat als je in jouw geval gewoon 'aan het werk' gaat en tijdelijk het werk van een afwezige werknemer overneemt, dit moet worden gezien als een arbeidsovereenkomst en iets anders niet op zijn plaats is.

 

Krijg je overigens loon of heb je een bepaalde opdracht of begin je aan een project waar een vooraf vastgestelde vergoeding voor staat??

 

P.s.: http://www.minfin.nl/default.asp?CMS_ITEM=MFCWDC0EE82BEBE30446DB92AEB50D8EDE7EFX2X35102X91 <-- hier staat alles op een rij, misschien als jij het zelf doorleest dat het allemaal wat duidelijker wordt.

Link naar reactie
  • 0

Of je met het bemiddelingsbureau een proeftijd afspreekt, is gewoon een kwestie van onderhandelen. Er is immers geen sprake van een arbeidsovereenkomst en dus zijn de wettelijke regels mbt de proeftijd niet van toepassing.

 

Mijn ervaring als interim-juirist is dat het per opdrachtgever verschilt of zij een proeftijd willen. Vraag eens aan het bemiddelingsbureau waarom zij die proeftijd willen. Komt dat omdat de opdrachtgever dit eist? Of is dit een eis van het bureau zelf? Ga uiteraard voor jezelf na of je die proeftijd acceptabel vindt. Als het bureau voldoende vertrouwen in je heeft om je aan te bieden bij hun opdrachtgever, waarom willen zij dan die proeftijd nog? Kortom... een goede kans om je onderhandelingstechnieken te trainen!

 

 

 

U heeft een vacature voor een jurist? Of u wilt tijdelijk ondersteuning van een jurist? Neem dan nu contact met ons op!

Link naar reactie
  • 0

Het opnemen van een proeftijd in de overeenkomst is niet verboden, maar is volgens mij niet verstandig, omdat in zo'n geval eerder een arbeidsovereenkomst vermoed wordt.

Waarom maak je er niet twee overeenkomsten van met een zorgvuldig geformuleerde intentieverklaring in de eerste tot het aangaan van een langer lopende overeenkomst?

Link naar reactie
  • 0

 

Mensen, allemaal bedankt voor jullie reactie! Ik ga in elk geval onderhandelen over die proeftijd.

 

Zojuist heb ik het contract binnen gekregen en nu blijkt dat er, behalve een proeftijd, ook een opzegtermijn van 2 weken in vermeld is! >:(

 

Weet iemand of dit gebruikelijk is?? Heb het gevoel dat ik net zo goed voor het uitzendbureau kan gaan werken!! Het lijkt zo net een verkapte arbeidsovereenkomst!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.