• 0

Beleggen met geld waar nog belasting/btw mee betaald moet worden

Hoi,

 

Ik ben sinds enige tijd zzp-er en vraag me het volgende af: ik heb een hoop geld op mijn zakelijke rekening waar ik uiteindelijk belasting/btw mee moet betalen. Dit staat nu echter stof te happen en ik zou er liever mee gaan beleggen.  Is het legaal om dit over te maken naar mijn privérekening, hier mee te beleggen en dit op het moment dat ik moet betalen weer terug over te maken naar mijn zakelijke rekening?

 

Ik ben vooral benieuwd of dit wel/niet mag en niet zozeer of het een goed idee is of niet.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

De belastingdienst is niet je moeder, je hoeft dus niet te vragen wat je met je geld mag doen..

dus ja dat is legaal, of het verstandig is is  een tweede.. maar dat vroeg je niet.. zonder (extra) risico, geen extra rendement.

 

als je een belegging iets minder gunstig uitpakt als gehoopt en je kunt niet betalen zul je snel genoeg merken hoe de belastingdienst daar tegenaan kijkt..

 

Je kunt voor de inkomstenbelasting ook gewoon een voorlopige aanslag aanvragen, dan mag je gewoon in 10 termijnen betalen en staat ook dat geld niet al die tijd stof te happen en loop  je ook niet het risico op onbetaalde belastingschulden.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
32 minuten geleden, RijkeStinkerd zei:

Ik las dat je voor prive stortingen een zakelijk doel moet hebben. Wordt het betalen van inkomstenbelasting/btw dan gezien als geldig doel voor een prive storting?

Voor het betalen van je inkomstenbelasting hoef je het natuurlijk niet terug te storten want dat is een privé aangelegenheid (en niet zakelijk). Die betaal je normaal dan ook niet van je zakelijke rekening.

 

Wat betreft de BTW, die betaal je doorgaans per kwartaal (zeker als het om bedragen gaat die beleggen aantrekkelijk zouden maken). Omdat dit per kwartaal gaat zou ik in dat geval hier ook niet mee speculeren (maar dat was je vraag niet). Je kunt dan inderdaad van privé naar zakelijk storten om de btw te betalen per kwartaal.

 

PS. Anders komt de belastingdienst het ook gewoon privé halen als jij het niet betaald :grinning-face:

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, RijkeStinkerd zei:

Kan ik dit prive onttrekken en later prive storten?

Dat kan.

 

11 uur geleden, RijkeStinkerd zei:

Ik las dat je voor prive stortingen een zakelijk doel moet hebben.

Als u een privé storting doet, dan stijgt het vermogen van uw onderneming en vermindert uw privé vermogen.

Normaal gesproken heeft een privé storting ten doel om er op korte termijn iets mee te betalen ... het maakt daarbij niet uit wat er wordt betaald.

Het wordt door de Belastingdienst niet geaccepteerd als er een substantiële privé storting wordt gedaan met slechts ten doel om het privé vermogen (in box 3) te verlagen.

 

 

 

11 uur geleden, RijkeStinkerd zei:

Ik las dat je voor prive stortingen een zakelijk doel moet hebben. Wordt het betalen van inkomstenbelasting/btw dan gezien als geldig doel voor een prive storting?

Als u ondernemer bent voor de inkomstenbelasting dan is de inkomstenbelasting puur een privé aangelegenheid ... die u overigens wel via de zakelijke rekening als privé opname kan en mag betalen. 
De omzetbelasting (btw) vormt een onderdeel van de zakelijke boekhouding ... die u overigens wel door middel van een privé storting kan en mag betalen.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Cosara zei:

Dat kan.

 

Als u een privé storting doet, dan stijgt het vermogen van uw onderneming en verminderd uw privé vermogen.

Normaal gesproken heeft een privé storting ten doel om er op korte termijn iets mee te betalen ... het maakt daarbij niet uit wat er wordt betaald.

Het wordt door de Belastingdienst niet geaccepteerd als er een substantiële privé storting wordt gedaan met slechts ten doel om het privé vermogen (in box 3) te verlagen.

 

 

 

Als u ondernemer bent voor de inkomstenbelasting dan is de inkomstenbelasting puur een privé aangelegenheid ... die u overigens wel via de zakelijke rekening als privé opname kan en mag betalen. 
De omzetbelasting (btw) vormt een onderdeel van de zakelijke boekhouding ... die u overigens wel door middel van een privé storting kan en mag betalen.

 

Dank je wel! Helder!

Link naar reactie
  • 1
12 uur geleden, Roel J zei:

De belastingdienst is niet je moeder, je hoeft dus niet te vragen wat je met je geld mag doen..

dus ja dat is legaal, of het verstandig is is  een tweede.. maar dat vroeg je niet..

 

zo zeg, zit je aan je ontbijtkoffie kom je je eigen bericht tegen.. ik denk dat ik gisteren wijnazijn in mijn glas zat ipv wijn.

Sorry voor de wat zure toon.

 

Ik sluit maar even aan bij Damedia. de kosten van transacties gecombineerd met de kans op rendement die vrij klein is in korte periode zijn dat de belangrijkste redenen om het niet te doen. Iedereen weet nu dat ze in september bitcoins hadden moeten kopen, iedereen weet nu wat je vorige maand had moeten kopen om nu rendement te hebben.
Op korte termijn rendement halen is ((extreem) moeilijk zonder goede kennis van de markt.

 

De belangrijkste les die ik ooit van een expert (Tjerk Westerterp) is beleg alleen met geld dat je kunt missen, nooit met geld wat je nodig hebt.

Dus als jij een spaarpotje had waarvan je vorig jaar op vakantie had gewild maar niet kon. dan kun je overwegen om met dat geld te beleggen, als je op vakantie was gegaan was je het "kwijt" geweest, als je het nu kwijt raakt op de beurs is dat in principe dus niet anders en hoef je er niet van wakker te liggen.

 

Enige wat ik in uit de vorige reactie nog wil onderstrepen is het aanvragen van een voorlopige aanslag. Juist door de lage rentestand is er voor dienstverlenende ondernemers zonder groot werkkapitaal op de balans (zoals voorraad, debiteuren)  weinig nut om de belasting pas een jaar later af te dragen.

 

Link naar reactie
  • 0
15 uur geleden, Rik · zei:

Voor het betalen van je inkomstenbelasting hoef je het natuurlijk niet terug te storten want dat is een privé aangelegenheid (en niet zakelijk). Die betaal je normaal dan ook niet van je zakelijke rekening.

 

 

Euh... dat is nog best een lastige, de belastingdienst heeft voor mij maar 1 rekeningnummer. Dat is het nummer waarmee ik bijvoorbeeld de btw betaal, een zakelijke rekening. 

 

Als ik bijvoorbeeld aangifte IB doe en geld terug krijg maken ze dat standaard over naar mijn zakelijke rekening, ook al had ik vooraanslag vanaf een prive rekening voldaan (dat is verder geen probleem zolang je het juiste kenmerk gebruikt). In die zin is prive/zakelijk scheiden niet gemakkelijker gemaakt, ik heb zelfs begrepen dat mensen bijvoorbeeld hun zorgtoeslag op hun zakelijke rekening krijgen. 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Roel J zei:

Enige wat ik in uit de vorige reactie nog wil onderstrepen is het aanvragen van een voorlopige aanslag.

Juist door de lage rentestand is er voor dienstverlenende ondernemers zonder groot werkkapitaal op de balans (zoals voorraad, debiteuren)  weinig nut om de belasting pas een jaar later af te dragen.

Nagenoeg iedereen krijgt al een voorheffing die je in11 termijnen mag betalen.

Aangezien de korting die je krijgt, bij directe betaling van het volledige bedrag, niets meer voorstelt, geniet de termijnbetaling de voorkeur.

Wie verstand heeft van korte termijnbeleggingen en gebruik maakt van tradingbots, kan een rendement van 1,0 % per dag realiseren.

 

5 uur geleden, Roel J zei:

beleg alleen met geld dat je kunt missen, nooit met geld wat je nodig hebt.

Beleg alleen met geld dat je over hebt ... geld maakt geld.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Euh... dat is nog best een lastige, de belastingdienst heeft voor mij maar 1 rekeningnummer. Dat is het nummer waarmee ik bijvoorbeeld de btw betaal, een zakelijke rekening. 

 

Als ik bijvoorbeeld aangifte IB doe en geld terug krijg maken ze dat standaard over naar mijn zakelijke rekening, ook al had ik vooraanslag vanaf een prive rekening voldaan (dat is verder geen probleem zolang je het juiste kenmerk gebruikt). In die zin is prive/zakelijk scheiden niet gemakkelijker gemaakt, ik heb zelfs begrepen dat mensen bijvoorbeeld hun zorgtoeslag op hun zakelijke rekening krijgen. 

Gaat bij mij prima hoor. Ik betaal btw zakelijk en krijg btw ook terug op de zakelijke rekening (indien ik meer voorbelasting betaald heb). En IB betaal ik vanaf mijn privé rekening en krijg ik teveel betaald ook terug op mijn privé rekening.

 

Dus bij mij is het bij de belastingdienst privé en zakelijk prima gescheiden. En IB hoort niet in de zakelijke administratie thuis (hoewel je dat met privé opnames en stortingen wel weer recht kunt trekken, maar dat is bij mij dus niet nodig).

 

Link naar reactie
  • 0
25 minuten geleden, R.I.P. - Benm zei:

Dingen als motorrijtuigenbelasting weten ze overigens wel van mijn prive rekening te incasseren, misschien heb ik het zelf ooit fout ingevuld ;)

Voor elke belasting of toeslagen kan je een ander bankrekeningnummer opgeven of veranderen.

 

 zie: Rekeningnummer doorgeven - zo doet u dat

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.