De EAN, hoe zit het nu precies? Vijf vragen, vijf antwoorden.

Aanbevolen berichten

We krijgen steeds vaker ondernemers aan de telefoon die hun barcode elders hebben aangeschaft en die vervolgens door marktplaatsen weer van het schap worden gehaald als ze zien dat het geen officieel geregistreerde barcodes zijn. Ondernemers moeten dan alsnog bij ons aan te schaffen. We zeggen daarom vaak tegen ondernemers: 'Laat u voor aanschaf goed informeren door uw handelspartner(s).' Daarom dit blog om de meest gestelde vragen aan ons eens een keer te ontrafelen voor ondernemers die op marktplaatsen willen verkopen.
Wellicht interessante content voor de ondernemers die op dit platform content lezen en zich laten informeren.

 

Een barcode is de streepjescode die op allerlei productverpakkingen staat, van levensmiddelen tot make-upartikelen. Cijfers worden vertaald naar streepjes zodat je het product kunt scannen. Het zijn dus de nummers die een product uniek identificeerbaar maken. Of de nummers zijn verwerkt in een barcode met streepjes, QR-code of ‘n (RFID)-chip of als cijferreeks worden gebruikt, maakt niet uit. Welke vijf vragen worden het vaakst aan ons gesteld?
 

1 Wanneer ik een nieuwe product listing aanmaak, word ik gevraagd om een EAN op te geven. Is de GS1 code hetzelfde als een EAN code?

Ja, EAN is de afkorting van European Article Number. Voordat GS1 Nederland onderdeel werd van de wereldwijde GS1 standaardisatieorganisatie heetten we EAN Nederland. EAN code is dus de voorloper van de GS1 code. Het zijn deze cijfers, die door retail - zowel online als in de winkel - worden gebruikt om uw producten uniek te identificeren.
 

2 Wat zijn de voordelen van de GS1 barcode voor starters op Amazon of bol.com, als ik ze goedkoper van een derde partij kan krijgen?

Sommige online verkopers schaffen hun barcodenummers niet meteen aan bij GS1, ze gaan naar derde partijen. Als u echter een artikelcode van een derde partij koopt, kunt u de code niet registreren en dus niet koppelen aan u of aan uw merk.  Dit kan problemen opleveren bij het aanbieden van uw producten op marktplaatsen als Amazon of bol.com, omdat u het risico loopt dat uw producten van de lijst worden gehaald als het nummer dat u gebruikt op naam van iemand anders staat.
 

We zien nog altijd veel gevallen waar verkopers dit niet wisten en alsnog naar ons worden gestuurd en alsnog de geregistreerde codes bij GS1 moeten aanschaffen. Dit betekent: het opnieuw toewijzen van nummers aan hun producten en het updaten van de verpakking voor hun hele productlijn. Dit leidt tot een verlies van verkoopgegevens, reviews over uw producten, en het kost dus simpelweg extra geld. De kosten bij de aanschaf van GS1 codes zijn te overzien: 10 nummers voor 55 euro. Wel komen de kosten jaarlijks terug voor het gebruik van het codepakket. Ons devies: laat u voor aanschaf goed informeren door uw handelspartner(s) waar zij om vragen.


3 Mag ik mijn codes ook in andere landen gebruiken?

Dat is juist onze kracht. GS1 codes zijn internationaal en ze kunnen in elk land besteld en gebruikt worden. U heeft maar één code nodig om uw product te identificeren, en deze code kan overal ter wereld en door elke retailer of marktplaats gebruikt worden.


4 Heb ik aparte barcodes nodig voor verschillende maten of kleuren van hetzelfde product?

Ja, u moet een uniek nummer toekennen aan elke stijl, kleur en maat. Zo kan elk van uw producten uniek worden geïdentificeerd door zoekmachines, magazijnbeheerprogramma's en verkooppuntapparatuur, zodat uw klant het juiste artikel ontvangt.  Als u bijvoorbeeld een wit t-shirt verkoopt in drie maten (small, medium en large), dan heeft u drie codes nodig voor elk van de drie maten. Als u besluit dat u uw t-shirts ook nog in drie andere kleuren wil verkopen, zoals rood, groen en blauw, in alle drie de maten, dan zou u in totaal 12 codes nodig hebben - één voor elke variatie.

 

5 Mijn merknaam verandert, mijn producten blijven hetzelfde. Kan ik de barcode hergebruiken?

EAN codes worden gebruikt om producten te identificeren - alles wat u kunt prijzen, bestellen en verkopen. Een toegewezen code is en blijft altijd gekoppeld aan het product en deze kan niet worden toegewezen aan een ander product. Ook niet als het oude artikel niet meer op de markt is. Online blijven producten en bijhorende productinformatie altijd te vinden, zelfs als ze al lang zijn verlopen en niet meer worden geproduceerd.


Voor een nieuw product is altijd een nieuwe code nodig. Maar u zult ook vaak een nieuwe code moeten toekennen wanneer u een product hebt gewijzigd, bijvoorbeeld als de ingrediënten of de grootte of kleur ervan aanzienlijk zijn veranderd. En als u het primaire merk van uw product wijzigt, heeft u ook een nieuwe code nodig. Kijk naar de GS1 Decision Support Tool of en wanneer uw product een nieuwe code nodig heeft.

 

De EAN hoe zit het nu precies Vijf vragen, vijf antwoorden.jpg

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.