• 0

BV omzetten naar eenmanszaak

Goedemiddag allemaal,

 

Heb een tijdje lopen zoeken en lezen, maar besloten om toch even een bericht te plaatsen. Elke situatie is toch net wat anders, zo ook (misschien) die van mij wel.

Begin 2020 ben ik (nu blijkt achteraf) te enthousiast begonnen met een BV onderneming. Ik heb dit jaar verlies gedraaid en verder geen investeringen gedaan, alleen inkopen van diverse producten.  Zelf heb ik er 12K eigen geld in gestoken (dus een RC schuld in de BV naar mijzelf).

 

Nu zou ik graag de BV als eenmanszaak willen voortzetten en heb al e.e.a. gelezen over diverse mogelijkheden. Aangezien er geen stille reserves in het bedrijf zitten, lijkt mij een ruisende omzetting het beste. Geen idee of jullie dit ook zo zien?

 

Hopelijk kan iemand mij vertellen wat nu de beste manier is om dit te doen? En evt welke stappen eerst?

KvK formulier zag ik ook dat ik die moest invullen, maar weet niet wanneer, moeten er andere dingen eerst?

 

Misschien dat 1 van jullie mij op weg kan helpen? Zou me enorm helpen. Alvast enorm bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Geen stille reserves,  geen waarde, geen goodwill en geen voorzieningen? Dan kun je beginnen met een eindbalans op te stellen per heden. Dan bepalen wat je uit de BV wilt overnemen, tegen waarde economisch verkeer. Nieuwe balans maken waarbij je die zaken (de waarde ervan) van de balans afhaalt en de bedragen in rekening courant met privé zet. 

 

Vanaf die balans kun je waarschijnlijk de BV eenvoudig opheffen. Let wel nog op btw en eventuele desinvesteringsbijtelling. 

 

Beetje begeleiding zou voor een boekhouder geen probleem moeten zijn. 

 

Succes

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Misschien nog een korte  vraag, stuur ik dit allemaal nar de KvK en dan nemen zij het in behandeling en dan is het klaar voor wat betreft de BV? Of moet er nog iets anders gebeuren?

Ik wil dan als eenmanszaak verder gaan, moet ik hiervoor een nieuwe inschrijving doen? 

 

Groetjes,

Lois

Link naar reactie
  • 1
3 uur geleden, Joost Rietveld zei:

In 2022 Jaarrekening + aangifte vpb + deponering KvK 2021 nog te doen. 

Ik was in de veronderstelling dat je over het lopende jaar, van opheffing, geen deponering meer hoefde te doen. Dan moet je natuurlijk niet wachten tot 2022 met opheffen want dan is 2021 wel helemaal afgesloten.

 

https://www.fiscount.nl/publicaties/accountancy/wat-zijn-de-jaarrekeningverplichtingen-bij-een-ontbonden-vennootschap/

Quote

Geliquideerde rechtspersonen hoeven over het (op het moment van liquidatie) lopende boekjaar geen jaarrekening meer op te maken en te publiceren. 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 276 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.