• 0

Inkopen via Alibaba

Beste leden,

 

Momenteel ben ik bezig met het importeren van een kleine partij elektronische apparaten uit China via Alibaba.

Ik ben hier totaal onervaren mee en het contact loopt erg stroef. Heb van alles geprobeerd maar kan geen hoogte krijgen van deze meneer. Het komt niet verder dan ''High my friend''. Of hij stuurt een vaag excel bestand met de te bestellen producten. Daarna vraagt hij om mijn adres en vervolgens is het weer stil. Hij weet wat ik wil bestellen, hij weet mijn adres het enige wat hij hoeft te doen is een payment link sturen. Heeft iemand ervaring met dergelijke leveranciers en heeft iemand tips hoe ik dit contact het beste verder kan oppakken? Hij heeft aantrekkelijke prijzen die ik tegen goede verkoopprijzen kan slijten op de Nederlandse markt. 

 

Mijn vraag is: Zou iemand met ervaring op alibaba en dan in het speciaal chinese leveranciers misschien met mij mee willen kijken hoe ik dit het beste zou kunnen oppakken via PM. 

 

Vind dit een leuk leer moment. Heb mij al ingelezen in hoe zaken te doen in China maar dat is namelijk niet echt van toepassing in dit geval.

 

Hoop van jullie te horen

 

hartelijke groet, 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hartelijke dank allemaal voor jullie reacties, 

 

Heb al meerdere aanbieders vergeleken maar niemand bied het aan tegen deze gunstige tarieven. Hij heeft mij zojuist een payment link gestuurd met het verschuldigde bedrag van 2000 dollar met dat aldus mij vage excel bestand. Hij is op Alibaba al twee jaar Gold Supplier dus neem aan dat dit wel legit is Ondernemeneer.

Hebben ook meerdere malen contact gehad via de app en we handelen het af via Alibaba chat waarbij ik dus ook een fee betaal van 2.5%.  Als hij mij had willen oplichten had dit via app kunnen gebeuren neem ik aan.

 

En ik las inderdaad dat hij recent het Chinese nieuwejaar heeft gewerkt en dat ze vakantie hebben gehad. Hij is nu weer aan het opstarten. 

 

Als jullie mijn verhaal lezen denken jullie dat dit een betrouwbare aanbieder is? Heb gehoord van een studiegenoot dat veel Chineze bedrijven ook zaken faken zoals jaarrekeningen etc. 

 

Vind handel doen via Alibaba nogal spannend wat zegt jullie gevoel? 

Link naar reactie
  • 1
7 minuten geleden, Onderhandelaar zei:

Hij is op Alibaba al twee jaar Gold Supplier dus neem aan dat dit wel legit is

Daar zou ik niet blind vanuit gaan. Zie bijvoorbeeld dit of dit artikel. Beide enigszins gedateerd, maar de strekking lijkt me nog relevant. Samengevat: de status Gold Supplier kun je kopen en geeft weinig tot geen garantie op kwaliteit.

 

11 minuten geleden, Onderhandelaar zei:

maar niemand bied het aan tegen deze gunstige tarieven.

Alibaba zit vol met leveranciers die vergelijkbare producten leveren. Hoe kan het dat hij de enige is die zo'n gunstig tarief kan bieden?

 

17 uur geleden, Onderhandelaar zei:

een kleine partij elektronische apparaten uit China via Alibaba

Ben je op de hoogte van jouw rol (en bijkomende verplichtingen en aansprakelijkheid) als importeur van deze producten?

 

13 minuten geleden, Onderhandelaar zei:

met het verschuldigde bedrag van 2000 dollar

Ga je in één keer die partij kopen? Of heb je al een sample ontvangen? Ik zou nooit zomaar een partij opkopen zonder eerst te zien wat het is.

 

15 minuten geleden, Onderhandelaar zei:

Als jullie mijn verhaal lezen denken jullie dat dit een betrouwbare aanbieder is?

Nee. Dat beeld schets je natuurlijk wel door alles wat je over hem vertelt: contact loopt stroef, je kunt geen hoogte van hem krijgen, hij stuurt een vaag excel bestand, het is een tijdje stil, je hoort van een studiegenoot dat veel Chinezen documentatie namaken. Je hebt nog geen enkele positieve opmerking over hem gemaakt, behalve dat zijn tarieven wel gunstig zijn en je de producten daarom 'goed op de Nederlandse markt kan slijten'. En dat als hij je had willen oplichten, hij dat al gedaan zou kunnen hebben.

 

Het contact met een leverancier op afstand is erg belangrijk, je rijdt er immers niet zomaar even langs. Er zijn natuurlijk bedrijven die voor jou dat soort controles/bedrijfsbezoeken kunnen doen, maar in de basis zal je toch zelf het gevoel moeten hebben dat je fatsoenlijk contact kunt hebben met ze. Jij importeert de producten in de EU, wat jou aansprakelijk maakt en verplichtingen met zich meebrengt, zoals een CE-keurmerk. Verdiep je daar eerst goed in, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Begin altijd met een sample, zodat je kunt zien of het product van de kwaliteit is die jij verwacht (jij bent immers aansprakelijk), voordat je een hele partij inkoopt.

Ik weet niet of het hele unieke of bijzondere elektronische apparaten zijn, maar ik vind het opvallend dat je denkt dat je ze door zijn lage inkoopprijs met goede verkoopprijzen kan verkopen in Nederland. Heb je alle bijkomende kosten goed doorgerekend, zoals ook invoerrechten? Wordt een vergelijkbaar (of zelfs identiek) product nog niet in Nederland aangeboden, of voor een prijs waar jij onder kan gaan zitten? Wees je er bewust van dat je niet de eerste bent die elektronica uit China importeert, dus tenzij je echt een uniek product of een unieke producent hebt gevonden, zal een vergelijkbaar (of zelfs identiek) product al door anderen zijn geïmporteerd in Nederland. Daar is niks mis mee, maar wel goed om rekening mee te houden. Zij hebben immers voor hetzelfde vraagstuk gestaan hoe ze dat product zo goed mogelijk kunnen aanbieden. Als dat voor een (aanzienlijk) hogere prijs is dan jij denkt te kunnen voeren, lijkt het me goed dat je nog eens nagaat of je geen kosten bent vergeten mee te rekenen.

 

31 minuten geleden, Onderhandelaar zei:

Vind handel doen via Alibaba nogal spannend wat zegt jullie gevoel? 

Jouw gevoel is het belangrijkste. Dan niet perse de spanning van de eerste bestelling die je doet, maar of de leverancier goed voelt. Volgens mij voelt dat helemaal niet goed voor je, maar had je misschien gehoopt dat iemand je hier zou overtuigen van dat het wel goed zit. Ik ben bang dat je die bevestiging hier niet gaat krijgen en ook niet moet willen krijgen ;)

Link naar reactie
  • 0

Super bedankt voor je waardevolle reactie Ruben. 

Je hebt gelijk gold supplier zegt inderdaad niks. Wel staat er dat hij handelt met een ''trading insurance'', ik weet niet of je daar ook bekend mee bent. Wanneer een order niet aankomt kan ik via Alibaba dit bedrag terugvorderen / staan zij bij mij om te komen tot een oplossing. Heb al wat ervaringen hierover opgezocht op internet maar die zijn niet allemaal even positief. De artikelen waren ook een beetje oud dus niet heel actueel. Misschien dat er leden zijn die ervaring hebben met het gebruik van trading insurance ben hier erg benieuwd naar. 

 

Het klinkt stom maar deze order betreft een sample. Ik koop een refurbished device in drie verschillende grades zodat ik een goede vergelijking kan maken.  95%, 98% en in prime staat. Een partij was misschien niet het juiste woord. 

 

Ben zelf nog student en in mijn vrije tijd handel ik er naast als particulier zodat ik niet meer in stomme fabrieken hoef te werken. Ben dus op dat gebied nog niet helemaal op de hoogte van mijn verplichtingen en aansprakelijkheid. Maar ben richting mijn kopers altijd goud eerlijk hoe ik eraan kom en waar het weg komt. Ook geef ik ze altijd uitgebreid de mogelijkheid om een product te testen / bekijken en mocht er iets aan mankeren binnen een maand. Kunnen ze hun geld bij mij gewoon terug krijgen. Erg handig om mij hierin eens te verdiepen ja thanks voor de tip :D. 

 

Ik ga proberen om telefonisch contact met hem op te nemen / een facetime gesprek en ik vraag naar een rondleiding in zijn fabriek. Mocht hij mij wederom negeren neem ik afscheid en ga ik opzoek naar een andere aanbieder. Dit lijkt mij de kortste klap.

 

Thanks voor de help :D 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Onderhandelaar zei:

Wel staat er dat hij handelt met een ''trading insurance'', ik weet niet of je daar ook bekend mee bent. Wanneer een order niet aankomt kan ik via Alibaba dit bedrag terugvorderen / staan zij bij mij om te komen tot een oplossing.

Dat is niet verkeerd om te hebben, maar ik denk dat je grootste risico niet is óf er iets aankomt, maar wát er aankomt. Dat hij een product gaat leveren geloof ik wel, maar of het van de verwachte/beloofde kwaliteit is, zou ik niet zo zeker van zijn.

 

16 minuten geleden, Onderhandelaar zei:

Het klinkt stom maar deze order betreft een sample.

Niks stoms aan, maar best een aardig bedrag voor een student om te investeren in een sample. Het risico van samples is altijd dat het tegen kan vallen...

 

18 minuten geleden, Onderhandelaar zei:

Ben dus op dat gebied nog niet helemaal op de hoogte van mijn verplichtingen en aansprakelijkheid. Maar ben richting mijn kopers altijd goud eerlijk hoe ik eraan kom en waar het weg komt. Ook geef ik ze altijd uitgebreid de mogelijkheid om een product te testen / bekijken en mocht er iets aan mankeren binnen een maand. Kunnen ze hun geld bij mij gewoon terug krijgen. Erg handig om mij hierin eens te verdiepen ja thanks voor de tip :D. 

Goede service is nooit verkeerd, maar zorg wel dat je weer wat je te wachten kan staan. Als jij ondermaatse kwaliteit importeert en verkoopt en zo'n refurbished telefoon raakt oververhit en veroorzaakt een brand(je), ben je ook aansprakelijk voor eventuele gevolgschade. Inventariseer je risico's dus goed, kijk hoe je die kunt beperken en/of verzekeren en wees voorbereid op rest-risico's. Er zijn op Higherlevel vast topics te vinden over de import van elektronica en bijbehorende risico's en verplichtingen.

 

23 minuten geleden, Onderhandelaar zei:

Ik ga proberen om telefonisch contact met hem op te nemen / een facetime gesprek en ik vraag naar een rondleiding in zijn fabriek. Mocht hij mij wederom negeren neem ik afscheid en ga ik opzoek naar een andere aanbieder. Dit lijkt mij de kortste klap.

Een mooi streven, ik ben benieuwd of ze daarvoor openstaan. Goed om er alleen voor te gaan als je echt overtuigd bent, anders lekker door naar de volgende. Succes!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bedankt voor je reactie Robin! Lijkt net of hij het gelezen heeft want hij reageert nu ineens wel weer oke haha. 

 

 

 

 


[12:45, 23-02-2021] +86 : Ok buddy
[12:46, 23-02-2021] +86 : I will let you know when I receive the wire
[12:52, 23-02-2021] Onderhandelaar: Yes but I need to know how long it will take
[12:52, 23-02-2021] Onderhandelaar: Till the order arrives in the Netherlands
[12:52, 23-02-2021] Onderhandelaar: Do you wanna make a videocall? Or phone call
[14:54, 23-02-2021] +86 : Usually 10—17 working days  for free customs Chanel
[15:09, 23-02-2021] Onderhandelaar: Do i need to pay duty?
[15:10, 23-02-2021] Onderhandelaar: Can i call you?
[15:12, 23-02-2021] +86 : yes,  no duty fee .
[15:12, 23-02-2021] +86 : have you ever been buy from china before
[15:12, 23-02-2021] Onderhandelaar: No I don’t this is my first time
[15:13, 23-02-2021] Onderhandelaar: That’s why I have some questions and I want to make phone call
[15:14, 23-02-2021] Onderhandelaar: I am student so 2000 dollar is my rent for my home for 4 months, that’s why I am kinda shy and have questions
[15:15, 23-02-2021] +86 : this is not customs fees ,  door to door , usually  5--17 days,
[15:15, 23-02-2021] +86 : fee customs clearence

 

Daarna stuurde ik hem een bericht met de trade terms daar stond in: You need to pick up the goods from the nominated factory place, and arrange shipment by yourself, also afford all the fees and risks that my occur during delivery. 

 

daarop reageerde hij:

 

door to door,

 

[15:20, 23-02-2021] Onderhandelaar: U say you need to pick up the goods from the nominated factory place and arrange shipment by yourself
[15:20, 23-02-2021] Onderhandelaar: I can’t
[15:20, 23-02-2021] +86 : i said,  door to door ,
[15:20, 23-02-2021] +86 : that is alibaba option ,  ,

 

 

De door to door optie snap ik alleen begrijp ik niet waarom dat met die pick up the goods from the nomited factory in de trading terms staat...

 

 

aangepast door Onderhandelaar
Link naar reactie
  • 0

Update: 

 

[15:37, 23-02-2021] onderhandelaar: But i dont see door to door in the trade terms
[15:38, 23-02-2021] onderhandelaar: I don’t understand the trade terms
[15:38, 23-02-2021] +86 : that is right , because alibaba don't have it options , but we promise door too door , or nobody want to go to pick up the package
[15:38, 23-02-2021] +86 : are you selling on amazon
[15:38, 23-02-2021] onderhandelaar: No
[15:39, 23-02-2021] +86 : OH , the only issue ,is sometime shipping takes around 15 working days ,
[15:39, 23-02-2021] +86 : this is only issue
[15:40, 23-02-2021] +86 : 15 working days plus weekend , then it's a big long ,but no customs fee ,

Link naar reactie
  • 0

Ter info. Als het om gratis samples gaat dan betaal je inderdaad geen invoerrechten en btw.

 

Verkoper kan dan op de papieren de term "sample shipment with no commercial value" zetten waardoor bij de douane geen btw en invoerrechten betaald hoeft te worden.

 

De vraag is echter of het hier wel echt gaat om "samples". Zeker als je er €2.000 voor betaald.

 

Zie ook KvK.

Quote

Je mag de samples niet doorverkopen. Ze zijn alleen bedoeld voor het werven van bestellingen. De douane mag eisen dat je samples ongeschikt maakt voor verkoop door bijvoorbeeld versnijden, doorboren of op andere wijze beschadigen ervan.

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationaal-ondernemen/importeren/samples-importeren/

 

Maar goed... ik heb hier ook geen ervaring mee.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
20 uur geleden, Rik · zei:

Ter info. Als het om gratis samples gaat dan betaal je inderdaad geen invoerrechten en btw.

 

Verkoper kan dan op de papieren de term "sample shipment with no commercial value" zetten waardoor bij de douane geen btw en invoerrechten betaald hoeft te worden.

 

De vraag is echter of het hier wel echt gaat om "samples". Zeker als je er €2.000 voor betaald.

 

Waarde van de samples doet er niet toe, het gaat om het gebruiksdoel en zekerheid dat de samples niet gewoon doorverkocht worden.   Verder is het een vrij zinloze discussie, het gaat (blijkbaar) om smartphones waarover sowieso geen invoerrechten op zitten.

 

 

aangepast door Bert.
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
19 minuten geleden, Bert. zei:

Invoer BTW betalen is hooguit nadelig voor de cash flow, ik neem tenminste aan dat TS een ondernemer is 

Nee, TS is een student en particulier waarbij die €2.000 excl. Btw gelijk staat aan 4 maanden huur.

 

Op 23-2-2021 om 13:46, Onderhandelaar zei:

Ben zelf nog student en in mijn vrije tijd handel ik er naast als particulier zodat ik niet meer in stomme fabrieken hoef te werken. Ben dus op dat gebied nog niet helemaal op de hoogte van mijn verplichtingen en aansprakelijkheid

 

Vandaar dat ik die invoer-btw en kosten nog even aan wilde stippen.

(Ook bijna gelijk aan een maand extra huur)

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je je eerst over iets heel anders zorgen zou moeten maken. Namelijk of je die producten wel legaal kunt importeren. Als het inderdaad om de LCD-schermen gaat die op de website van de leverancier staan, zou je wel eens problemen kunnen krijgen met de merkhouders. De leverancier zegt in zijn beschrijvingen dat het "original quality is" en als je goed kijkt naar de detailfoto's van bv de achterkant van het scherm van de Samsung S3, zie je daarop het logo van Samsung staan. Origineel of kopie, in beide gevallen krijg je problemen met Samsung en eventueel de andere merkhouders.

Zhongtek - Samsung S3.png

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Er zijn fabrikanten die repareren bijna als een vorm van vervalsing zien.

 

Samsung en Apple laten hun onderdelen door dezelfde fabriek maken als waar een reparateur zijn onderdelen betrekt en soms is zo'n fabrikant klantvriendelijk genoeg om het logo er vast op te zetten. Exact hetzelfde onderdeel, maar dat logo, dat had niet gemogen als het niet in opdracht van de merkhouder was. Dat wordt dan stevig onderhandelen om er zeker van te zijn dat originele onderdelen het juiste merk hebben (namelijk dat van jou of van de verkoper of van de fabriek).

 

Er zijn ook reparateurs die slooponderdelen gebruiken (als dat een woord is). Dat lijkt me legaal.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Beetje laat maar nogmaals bedankt voor alle waardevolle opmerkingen. Liep even een tijdje stil omdat de order niet doorging en ik met mijn scriptie bezig ben. Momenteel ben ik aan het onderhandelen met een Europese leverancier die goed engels kan en spreekt. Er is sprake van een topcommunicatie alleen ben ik wat minder tevreden over zijn prijzen. De marges zijn daardoor wat aan de lage kant. Vandaar dat ik morgen met hem ga bellen om over de prijs te onderhandelen.  Ga straks nog even wat artikeltjes lezen en tips opzoeken hoe je zoiets het beste aanpakt. Dit is toch iets anders dan onderhandelen via marktplaats dus ook direct een mooie leerervaring. 

 

Mensen nog wat persoonlijke ervaringen/tips bij het onderhandelen met (Italiaanse) leveranciers? Ben erg benieuwd en zal jullie morgen een update geven over hoe het is gelopen voor de geïnteresseerden!!

 

Hartelijke groet,

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.