Ik loop tegen een vraagstuk aan waarvan ik dacht dat we dit correct hadden geregeld, maar door een recente vraag van een klant twijfel ik nu toch. Het is me vooralsnog niet gelukt om een sluitend antwoord te vinden, ik hoop dat jullie daarbij kunnen helpen.
We verkopen via onze webshops producten in Nederland en België. De richten ons primair op consumenten. maar een deel van de klanten is zakelijk. Bij het afrekenen kan een zakelijke klant 'Zakelijk' aanvinken en dan zijn BTW-nummer invullen. Op de factuur die we na levering sturen, vermelden we dat BTW-nummer van de klant. Op alle facturen wordt de BTW (21%) gespecifieerd en berekend, ook aan zakelijke Belgische klanten. Wij hebben ook een Belgisch BTW-nummer, die we ook op de factuur aan Belgische (zakelijke) klanten vermelden. We passen dus niet het 0%-tarief toe, maar 'gewoon' 21%. De boodschap daarbij aan de Belgische zakelijke klant is dat diegene de BTW bij zijn belastingaangifte kan terugvragen. We dragen ieder kwartaal BTW aan de Belgische fiscus af en zitten boven het drempelbedrag voor afstandsverkopen, mocht dat relevant zijn.
Ik heb in oudere topics enkele reacties kunnen vinden dat het verplicht is om het 0-tarief aan Belgische zakelijke klanten te rekenen, maar het is me niet helemaal duidelijk of dat in iedere situatie het geval is, zoals in de onze, omdat we ook een Belgisch BTW-nummer hebben.
Kan iemand bevestigen of bovenstaande situatie correct is, of dat we toch het 0-tarief toe moeten gaan passen? Alvast bedankt voor jullie reacties!
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
RubenT
RubenT
Beste leden,
Ik loop tegen een vraagstuk aan waarvan ik dacht dat we dit correct hadden geregeld, maar door een recente vraag van een klant twijfel ik nu toch. Het is me vooralsnog niet gelukt om een sluitend antwoord te vinden, ik hoop dat jullie daarbij kunnen helpen.
We verkopen via onze webshops producten in Nederland en België. De richten ons primair op consumenten. maar een deel van de klanten is zakelijk. Bij het afrekenen kan een zakelijke klant 'Zakelijk' aanvinken en dan zijn BTW-nummer invullen. Op de factuur die we na levering sturen, vermelden we dat BTW-nummer van de klant. Op alle facturen wordt de BTW (21%) gespecifieerd en berekend, ook aan zakelijke Belgische klanten. Wij hebben ook een Belgisch BTW-nummer, die we ook op de factuur aan Belgische (zakelijke) klanten vermelden. We passen dus niet het 0%-tarief toe, maar 'gewoon' 21%. De boodschap daarbij aan de Belgische zakelijke klant is dat diegene de BTW bij zijn belastingaangifte kan terugvragen. We dragen ieder kwartaal BTW aan de Belgische fiscus af en zitten boven het drempelbedrag voor afstandsverkopen, mocht dat relevant zijn.
Ik heb in oudere topics enkele reacties kunnen vinden dat het verplicht is om het 0-tarief aan Belgische zakelijke klanten te rekenen, maar het is me niet helemaal duidelijk of dat in iedere situatie het geval is, zoals in de onze, omdat we ook een Belgisch BTW-nummer hebben.
Kan iemand bevestigen of bovenstaande situatie correct is, of dat we toch het 0-tarief toe moeten gaan passen? Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ruben
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/71037-btw-0-tarief-verplicht-toepassen-op-factuur-naar-belgische-ondernemer/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag