• 0

BTW 0-tarief verplicht toepassen op factuur naar Belgische ondernemer?

Beste leden,

 

Ik loop tegen een vraagstuk aan waarvan ik dacht dat we dit correct hadden geregeld, maar door een recente vraag van een klant twijfel ik nu toch. Het is me vooralsnog niet gelukt om een sluitend antwoord te vinden, ik hoop dat jullie daarbij kunnen helpen.

 

We verkopen via onze webshops producten in Nederland en België. De richten ons primair op consumenten. maar een deel van de klanten is zakelijk. Bij het afrekenen kan een zakelijke klant 'Zakelijk' aanvinken en dan zijn BTW-nummer invullen. Op de factuur die we na levering sturen, vermelden we dat BTW-nummer van de klant. Op alle facturen wordt de BTW (21%) gespecifieerd en berekend, ook aan zakelijke Belgische klanten. Wij hebben ook een Belgisch BTW-nummer, die we ook op de factuur aan Belgische (zakelijke) klanten vermelden. We passen dus niet het 0%-tarief toe, maar 'gewoon' 21%. De boodschap daarbij aan de Belgische zakelijke klant is dat diegene de BTW bij zijn belastingaangifte kan terugvragen. We dragen ieder kwartaal BTW aan de Belgische fiscus af en zitten boven het drempelbedrag voor afstandsverkopen, mocht dat relevant zijn.

 

Ik heb in oudere topics enkele reacties kunnen vinden dat het verplicht is om het 0-tarief aan Belgische zakelijke klanten te rekenen, maar het is me niet helemaal duidelijk of dat in iedere situatie het geval is, zoals in de onze, omdat we ook een Belgisch BTW-nummer hebben.

 

Kan iemand bevestigen of bovenstaande situatie correct is, of dat we toch het 0-tarief toe moeten gaan passen? Alvast bedankt voor jullie reacties!

 

Ruben

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij doe je het goed.

 

Je bent immers voor de omzetbelasting in feite (ook) binnenlands belastingplichtige in België voor de BTW, als ik je goed begrijp. Voor de BTW is het dan een 'binnenlandse' factuur en valt er ook niets te verleggen. Jij draagt de Belgische BTW af aan de Belgische fiscus en de Belgische klant vraagt die BTW weer terug van de Belgische fiscus. Dan is de cirkel weer rond, lijkt me.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

BTW volgt de goederen, Als je vanuit NL levert aan een zakelijke klant, dus een Belgische ondernemer met BTW-nummer kun je intra-communautair leveren met 0% BTW. Dus een cashflow voordeel voor de afnemer.  Intra-communautair leveren met 0% is niet verplicht, het houdt immers een risico in voor de leverancier.  Zie bijvoorbeeld de website van de BD, "is de klant betrouwbaar" (al gaat het hier wel om afhaaltransacties). Nota ben, de BD adviseert dan wel met NL BTW te factureren, Als je met Belgische BTW factureert houdt dat in dat je eerst een met een ICL gelijkgestelde overbrenging van eigen goederen naar BE doet, waarna je ze vanuit BE verkoopt. Je moet dus nog steeds de overbrenging naar BE kunnen bewijzen, en de overbrenging listen.  Kortom een hoop werk voor niets, als je sowieso al moet kunnen aantonen dat de goederen NL verlaten hebben kun je net zo goed meteen 0% rekenen. 

 

Drempel voor afstandsverkopen heeft hier niets mee te maken, dat gaat alleen op voor levering aan particulieren.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.