• 0

Corona: vergeet belastingvoordeel "middeling" niet

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Een vaak vergeten belastingvoordeel is middeling. Voor klanten die door coronamaatregelen hun inkomen over 2020 sterk zagen dalen, kan middeling aantrekkelijk zijn. Eind vorig jaar heeft de staatssecretaris van Financiën het ‘Besluit middeling’ geactualiseerd.

 

Voor mensen die de afgelopen 3 jaren bijvoorbeeld een wisselend inkomen hebben gehad, kan middeling ervoor zorgen dat je geld terug kan krijgen. Dit kan interessant zijn voor starters op de arbeidsmarkt, mensen die met pensioen zijn gegaan of mensen die tijdelijk geen of minder inkomen hebben gehad.

 

Bij middeling kijk je of je minder belasting had betaald indien je over de afgelopen 3 jaar wél een gelijkmatig inkomen zou hebben gehad. Als dat het geval is, dan kan je (onder bepaalde voorwaarden) het verschil tussen de werkelijk betaalde belasting en de belasting over het gemiddelde inkomen terug krijgen.

Let op dat je dit zelf of je belastingadviseur dit schriftelijk moet aanvragen.'

 

Middeling heeft geen invloed op de hoogte van uw belastbaar inkomen en uw verzamelinkomen van de jaren waarover middeling is aangevraagd. De hoogte van de aanslagen inkomstenbelasting en die van beschikkingen Toeslagen blijven hetzelfde.

 

Zie uitgebreide informatie op de website van de Belastingdienst >>>

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Persoonlijk denk ik dat middeling de facto voor 90% van de belastingplichtigen niet meer van toepassing is of grotendeels buiten beeld blijft door de hoge franchise.

 

Dit is het gevolg van het feit dat het belastingtarief in de eerste drie schijven hetzelfde zijn of al een tijdje nagenoeg hetzelfde. De enige mensen die hier nog gebruik van kunnen maken zijn mensen die dusdanig wisselende inkomens hebben dat ze van boven de 70.000 euro zakken naar (veel) minder dan dat. En dan krijg je de eerste (ruim) 500 euro daar ook nog niet van terug, als een soort van fiscale 'behandelingskosten'. 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Een van de voorwaarden voor de middelingsregeling is dat een definitieve aanslag is opgelegd voor het laatste jaar van het middelingstijdvak. Wil je middelen voor het 1e coronajaar 2020, dus het middelingstijdvak 2018–2020, dan kan dan op zijn vroegst nadat je de definitieve aanslag inkomstenbelasting voor 2020 hebt ontvangen.

 

Die definitieve aanslag kan nog even op zich laten wachten:

 

Quote

U doet vóór 1 mei 2021 aangifte inkomstenbelasting over 2020. Uw definitieve aanslag 2020 krijgt u uiterlijk op 31 december 2023, maar meestal eerder.

 

 

Link naar reactie
  • 2
(aangepast)

Wat ik zeg is dat het alleen mensen die in 2018/2019 twee á drie keer modaal of meer verdienden én die in 2020 een forse terugval in dat hoge inkomen hadden misschien van de regeling gebruik kunnen maken. Ik probeer de verwachtingen dat iemand hier gebruik van kan maken tot nagenoeg nihil te temperen.

 

De eerste categorie (hoog inkomen) sluit al 90% van de belastingplichtigen uit en dan dus ook nog belastingplichtigen met het lagere inkomen.

 

De tweede categorie (forse terugval) ligt maar net aan je bedrijfstak, maar maakt de groep die het betreft nog kleiner.

 

En, inderdaad, zoals Ward al zei, moet je ook tot na mei wachten. Het kan alleen met een vormvrij verzoek op basis van definitieve aanslagen.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, prinsrachid zei:

Ik probeer de verwachtingen dat iemand hier gebruik van kan maken tot nagenoeg nihil te temperen.

 

Helder (+1);  ik het zelf berekend (via belastinghelden.nl) en ik begrijp nu wat je bedoelt: het bedrag valt echt vies tegen. Wie 50K - 50K - 50K verdient en 1 jaar terugvalt naar 11K krijgt bij middeling maar liefst € 7,- terug. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, logistieke dienstverlening zei:

Wat bedoel je precies?

 

Je kunt alleen gebruik maken van middeling als je inkomen in verschillende jaren in verschillende belastingtarieven viel. Als je altijd minder dan 70.000 euro verdiende, dan viel je in elk jaar in het 37% tarief. Dan valt er dus ook niets te middelen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, logistieke dienstverlening zei:

Ja helder, maar wat heeft dat met franchise te maken?

 

Sorry, voor de onduidelijkheid. Roel was me al voor. Het gaat in dit geval inderdaad om een drempelbedrag. In deze context spreek je het ook nog anders uit. Het gaat hier ook niet om franchise die je uitspreekt als "frén-tjaaiz", maar om franchise die je uitspreekt als "fran-sjíé-zuh".

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.