• 0

Opstarten parttime onderneming in de Oldtimer branch,

Beste allemaal,

Al geruime tijd ben ik me aan het verdiepen in hoe ik parttime een onderneming kan gaan opzetten naast mijn huidige vast baan.
In het verleden heb ik eerder mijn eigen bedrijf gehad wat ik gestopt ben toen de markt inzakte, maar het is altijd blijven kriebelen.

Als hobby restaureer en onderhoud ik oldtimer en woon daarnaast ook nog eens in een prachtige toeristische omgeving in Midden Nederland.
Ik heb het idee opgevat om parttime en dus klein te beginnen met het verhuren van 1 of 2 oldtimers die van mij privé zijn aan mensen die de omgeving in stijl willen verkennen.
Dit volgens een aantal routes die we aan gaan bieden met een routeboek met uitleg.
Daarnaast wil ik in de toekomst, als er wat meer tijd komt, klein onderhoud voor derden gaan doen aan hun oldtimers. Nu doe ik dat af en toe ook al, maar denk eraan dit aan het plan toe te voegen.

Ik wil dit plan zich langzaam laten ontwikkelen en niets overhaasten, ik zoek meer in een natuurlijke groei welke gedreven wordt door enthousiasme.
Uiteraard met de nodige promotie, maar het wordt niet meteen mijn hoofdbron van inkomsten. Ik wil eigenlijk de inkomsten die het genereert direct weer benutten om langzaam te groeien.

Zou dit een goede basis voor een start zijn, dus beginnen en zien wat het wordt?
Ik heb inmiddels gesproken met diverse mensen en die juichen het plan toe, ook heb ik me verdiept of er vraag is naar dit soort ondernemingen in de regio en die blijkt er te zijn.
Er is niemand anders die dit op dit moment doet, dus dat biedt m.i. zeker perspectieven. 

Ik hoor graag de visie van jullie, 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hartelijk dank voor je reactie,

Inderdaad iets waar ik steeds vaker aan denk, al wilt ik het niet de kernactiviteit laten zijn.
Mijn focus wil ik hebben liggen op de verhuur van 2 oldtimers in het begin, zowel voor mensen die zelf een route willen rijden als een rondrit met chauffeur en uitleg.
Daarnaast de verhuur voor bijvoorbeeld bruiloften of feesten en dan als laatste klein onderhoud.
Zeker in het begin wil ik het echt parttime houden omdat ik op dit moment mijn vast inkomen nog niet kan en wil missen, als het echt een een succes wordt dan wil ik uitbreiden.

Mogelijke uitdaging in dit plan is de seizoen gebondenheid van de  activiteiten, de focus ligt erg op het voorjaar, de zomer en het vroege najaar.
De winter zal, zeker met koude, pekel en sneeuw, voor weinig verhuur inkomsten zorgen. Dan is het onderhoud aspect een mooie aanvulling.

Ik twijfel erg of ik gewoon moet beginnen en dan mijn inkomsten als particulier meeneem in mijn belastingaangifte of dat ik mij als eenmanszaak moet inschrijven.
Zeker het eerste jaar zal ik de urennorm waarschijnlijk niet halen, dus dan vallen er al een aantal voordelen weg.


Laat voorop staan dat ik er ontzettend veel zin in heb weer iets voor mijzelf te beginnen, maar ik wil wel redelijk beslagen ten ijs komen en me niet alleen gedreven door tomeloos enthousiasme erin storten.

Alvast mijn hartelijke dank voor de reacties, 
 

Link naar reactie
  • 0

Joel Spolsky vergeleek 20 jaar geleden twee groeimodellen (Engels), waaronder dat van jou.

 

Een tip die ik hier wel eens voorbij zie komen* is: zoek voor een of twee jaar een baan in het vak waarin je wil gaan ondernemen. Je gaat de ondernemingsvraagstukken dan van dichtbij meemaken. (Let wel op concurrentiebedingen.) Wat voor werk doe je nu? Hoeveel tijd heb je daarnaast?

 

* Al gaat het dan altijd over horeca, wat blijkbaar een pittige branche is- beslagen ten ijs komen is daar blijkbaar een vereiste.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel Branko, ik zal me eens verdiepen in Joel Spolsky.
Klinkt erg boeiend.

Ikzelf ben werkzaam in de IT, dus wel echt een andere branche,
Maar wel een waarin ik een goed inkomen heb wat mij van de nodige zekerheden voorziet.
En ook dat is op dit moment niet onbelangrijk.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 272 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.