• 0

Hoe haal ik het meeste rendement uit mijn samenwerking? student - onderneming

Dag beste forumlezers! Graag jullie advies:

 

Binnenkort wil ik met een goed idee op een bedrijf afstappen om een samenwerking aan te gaan. Ik heb namelijk naar eigen mening een goed idee dat zowel een meerwaarde vormt voor dat bedrijf dat ik wil benaderen als voor mij als individueel... Het bedrijf is mij bekend, en het onderling vertrouwen is groot. Vandaar dat ik het risico best durf te nemen om een samenwerking aan te gaan.

 

Momenteel ben ik nog geen zelfstandige, vandaar dat ik dit bedrijf erbij wil betrekken zodat alle juridische, fiscale en andere kwesties onder de vlag van dit bedrijf komen te vallen. Echter, ik wil wel een zo groot mogelijk rendement uit deze samenwerking halen! Het idee vraagt niet om grote investeringen, vandaar dat het voor beide partijen aantrekkelijk is.

 

Momenteel studeer ik nog en is volledig zelfstandig beginnen geen optie. Het bedrijf dat ik wil benaderen is een voormalig stage adres van me vandaar dat ik hen wil benaderen.

 

Helaas kan ik nog niet veel kwijt over het idee, toch hoop ik dat jullie advies kunnen geven over hoe ik zo'n samenwerking het best aan kan pakken. Het liefst wil ik natuurlijk een 50/50 verdeling over de nettowinst die mijn idee moet opleveren, is dit een realistisch voorstel of ben ik zelfs te pessimistisch.

 

Graag hoor ik natuurlijk ook hoe ik dit het best contractueel vast kan leggen etc... niet geheel onbelangrijk natuurlijk!

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Ben zelf 5 jaar geleden begonnen en heb in het begin ook continu naar samenwerkingen gezocht. Is ook logisch, het is een grote stap en je wilt je wat zekerder voelen met de back-up van een (grotere) partner. Mijn advies is simpel. Als het niet perse nodig is, doe het zelf. Zorg dat je jouw plan goed onderbouwt en dat je er reeele verwachtingen aan hangt. Dan is een bank best bereid om je te helpen. Kennis kan (en moet) je inhuren, maar blijf zelf aan de knoppen. Zodra je het idee goed hebt beschermd of hebt aangetoond dat er geld mee kan worden verdient, kun je altijd nog naar een partner toestappen. Maar misschien komen ze we eerder bij jou!. Onderhandelingen zijn dan in ieder geval een stuk gelijkwaardiger!

 

Veel succes en maak er iets moois van.

 

Ruud

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het advies!

 

Helaas is het zo dat ik deze partner nodig heb voor de ontwikkeling van mijn idee. Daarnaast past mijn idee goed bij de activiteiten van dit bedrijf, en is het om persoonlijke redenen praktischer om een samenwerking aan te gaan.

 

Ik heb dus al een bedrijf waar ik een samenwerking mee aan zou willen gaan. Nu ben ik alleen nog benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben, ik ben natuurlijk erg benieuwd waar de valkuilen liggen en hoe ik het meest rendement uit deze samenwerking kan halen.

Link naar reactie
  • 0

Helaas is het zo dat ik deze partner nodig heb voor de ontwikkeling van mijn idee. Daarnaast past mijn idee goed bij de activiteiten van dit bedrijf, en is het om persoonlijke redenen praktischer om een samenwerking aan te gaan.

 

En wat is jouw toegevoegde waarde?

Met andere woorden: wat zijn voor jouw beoogde business partner de argumenten om met jouw in zee te gaan?

Link naar reactie
  • 0

Helaas is het zo dat ik deze partner nodig heb voor de ontwikkeling van mijn idee. Daarnaast past mijn idee goed bij de activiteiten van dit bedrijf, en is het om persoonlijke redenen praktischer om een samenwerking aan te gaan.

 

En wat is jouw toegevoegde waarde?

Met andere woorden: wat zijn voor jouw beoogde business partner de argumenten om met jouw in zee te gaan?

Waarshijnlijk zijn idee en de activiteiten van de andere partij. Alleen waar moet hij opletten t.o.v van de andere partij zodat dadelijk zijn goede idee niet alleen bij andere partij komt te liggen, denk ik? Zijn idee zal hij hier niet neer pennen.
Link naar reactie
  • 0

Mijn toegevoegde waarde:

- Tijd die ik in de uitvoering van dit idee zal steken.

- No cure no pay: Als het idee niets oplevert is hij mij niets veronschuldigd, daar staat tegenover: een 50/50 verdeling van de inkomsten uit het idee! (realistisch?)

- Ik heb kennis opgedaan m.b.t. tot dit idee en ben daarin een toegevoegde waarde.

- Omdat ik het grootste deel van de uitvoering van dit idee voor mijn rekening zal nemen, hoeft deze partner geen risico te lopen dat zijn overige werkzaamheden op een lager spoor komen te staan!

 

Dit zijn voorlopig de belangrijkste redenen waarom deze partner met mij in zee zou gaan. Deze partner heb ik nodig voor de technische ontwikkeling van dit systeem, je moet dan denken aan een software pakket voor de b2b markt. Helaas kan ik hier nog niet veel over vertellen.

 

Natuurlijk wil ik sterk staan als ik met mijn beoogd partner aan de tafel ga zitten, iemand ideeen hoe ik hier mezelf in het voordeel kan stellen.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik begrijp uit je woorden dat je ze alleen nodig hebt voor machines e.d. aangezien je het grootste deel van het uitvoerende werk zelf doet, het idee aanlevert en kennis hebt van het betreffende onderwerp.

 

Kun je niet beter een ruimte van een bedrijf huren en je eigen gang gaan? Op deze manier geef je alleen je idee weg.

Link naar reactie
  • 0

Mijn toegevoegde waarde:

- Tijd die ik in de uitvoering van dit idee zal steken.

- No cure no pay: Als het idee niets oplevert is hij mij niets veronschuldigd, daar staat tegenover: een 50/50 verdeling van de inkomsten uit het idee! (realistisch?)

- Ik heb kennis opgedaan m.b.t. tot dit idee en ben daarin een toegevoegde waarde.

- Omdat ik het grootste deel van de uitvoering van dit idee voor mijn rekening zal nemen, hoeft deze partner geen risico te lopen dat zijn overige werkzaamheden op een lager spoor komen te staan!

 

Dit zijn voorlopig de belangrijkste redenen waarom deze partner met mij in zee zou gaan. Deze partner heb ik nodig voor de technische ontwikkeling van dit systeem, je moet dan denken aan een software pakket voor de b2b markt. Helaas kan ik hier nog niet veel over vertellen.

 

Natuurlijk wil ik sterk staan als ik met mijn beoogd partner aan de tafel ga zitten, iemand ideeen hoe ik hier mezelf in het voordeel kan stellen.

 

Dat zul je contractueel wel erg dicht moeten timmeren.

Een idee is immers van geen enklele waarde, en hoe weet je of dit bedrijf niet later alsnog aan de wandel gaat met het idee. Of nu al zegt, nee het is niks, en vervolgens begint aan de ontwikkeling, waar sta je dan straks ?

 

Je geeft zelf aan dat je hier zelf de meeste tijd in wil gaan steken in de uitvoering, dus wat let je om het eerst zelf voor een groot deel te ontwikkelen.

Als je met een product de onderhandelingen in gaat sta je immers sterker dan met alleen een idee.

Het is mij dan ook niet duidelijk waar je nu precies dit bedrijf voor nodig hebt, als je het eerste werk toch zelf doet.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Hoewel ik nog steeds begrijp wat je wil, zie je dat de meeste deelnemers toch adviseren om de zaken zelfstandig aan te pakken. Komt nog iets bij. Zeer waarschijnlijk is de financiele slagkracht van je partner vele malen groter dan die van jou. Mochten er dus problemen ontstaan, dan kun je wel gelijk hebben, maar heb je de tijd en het geld om gelijk te krijgen?

 

Nogmaals succes.

 

Ruud

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor al het advies!

 

Ik heb er zelf ook aan zitten denken om het zelfstandig aan te pakken, zoals vele van jullie al aangeven heeft dit veel voordelen.

 

Helaas zijn er in mijn situatie ook nadelen: Ik ben namelijk student en moet dit combineren met mijn studie, daarnaast heb ik inderdaad niet voldoende financiele middelen om dit volledig zelfstandig op te zetten, ook beschik ik niet over voldoende technische kennis om het product te ontwikkelen.. het gaat namelijk om een soort software pakket waarvan ik wel weet hoe deze eruit moet komen zien maar niet de technische specificatie daarvan weet.

 

Zou een investeerder zoeken of eens bij de bank aankloppen een relevate optie zijn? of haal ik dan te veel risico op mijn nek! wellicht is het ook een slimme zet om eerst het volledige idee als ondernemingsplan uit te werken en daarna verder te zien?

Link naar reactie
  • 0

 

 

Zou een investeerder zoeken of eens bij de bank aankloppen een relevate optie zijn? of haal ik dan te veel risico op mijn nek! wellicht is het ook een slimme zet om eerst het volledige idee als ondernemingsplan uit te werken en daarna verder te zien?

 

Beste wan, het ondernemingsplan is in dit geval uiterst belangrijk.

Het is voor jou de enige manier om een beetje inzicht te krijgen in het traject waar je straks instapt.

 

Als je zelf een stuk kennis mist, kun je beter beginnen met experts te polsen of jouw idee wel mogelijk is, en hoevel tijd zij schatten nodig te hebben.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0
Het bedrijf dat ik wil benaderen is een voormalig stage-adres van me vandaar dat ik hen wil benaderen.

 

Je bent aan het nadenken over juridische constructies en winstdelingen, maar heb je je idee in algemene termen al eens besproken met je stage-gever? Als je daar een paar maanden gewerkt hebt, bestaat er wellicht al een goeie verstandhouding die je kan gebruiken om eens te polsen of ze uberhaupt te porren zijn voor samenwerking.

 

En niet te bang zijn dat je idee afgepakt wordt. Je bent nog student dus nu is de tijd om te testen of je ideeën levensvatbaar zijn en te leren zulke ideeën te concretiseren. Waar dat ene idee vandaan kwam, zit nog veel meer potentieel. Blijf dus niet achter je computer zitten, maar maak een afspraak.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het motiverende advies!

 

Momenteel ben ik al aan het polsen bij familieleden, kennissen etc.. of het idee levensvatbaar is, voorlopig krijg ik alleen positieve reacties!

 

Ik denk zeker dat het verstandig is om een afspraak te maken en eens te kijken of een samenwerking mogelijk is. Die afspraak ga ik zeer binnenkort dan ook maken. Eerst wil ik alles op een rijtje hebben hoe ik dit het beste aan kan pakken voordat alles in een stroomversnelling raakt.

 

Heeft er nog iemand tips m.b.t. het aangaan van deze afspraak, hoe kan ik mijn potentiele partner het best warm maken voor mijn idee? iets op papier zetten, of gewoon laten zien wat mijn plannen zijn?

 

Alvast bedankt voor alle reacties!

Link naar reactie
  • 0

 

Momenteel ben ik al aan het polsen bij familieleden, kennissen etc.. of het idee levensvatbaar is, voorlopig krijg ik alleen positieve reacties!

 

 

Aai, beste wan dit horen je vrienden te zijn, kans dat die je plan afkrkaken is niet zo heel groot.

En waarschijnlijk zijn ze ook niet competent genoeg om dit plan op realiteit in te schatten.

 

Lijkt me toch beter dat je wat eindgebruikers gaat polsen.

En voor wat betreft het programmeren, misschien kun je het samen gaan doen met een programmeur en op die manier verder gaan.

Geef de (student)programmeur gewoon aandelen in het verhaal.

 

Stel in ieder geval een geheimhoudingsverklaring op, is juridisch niet helemaal waterdicht, maar is beter dan niets.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0
ook beschik ik niet over voldoende technische kennis om het product te ontwikkelen.. het gaat namelijk om een soort software pakket waarvan ik wel weet hoe deze eruit moet komen zien maar niet de technische specificatie daarvan weet.

Wan, Ik zou toch proberen om hier wat meer inzicht in te krijgen, hoeft niet tot aan het programmeren aan toe, maar wel zoals anderen ook al aanraden, je moet het wel een beetje kunnen inschatten wat betreft complexiteit en de daarbij bijhorende kosten. Nu kunnen ze je misschien van alles wijs maken? Succes.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.