• 0

Offertes maken

hallo all,

 

heb net deze forum ontdekt omdat ik mijn vraag aan het googlen was, dus ga het toch zo proberen

ik heb een kleine onderneming met inkoop en verkoop van spullen, dus alleen factureren.

omdat ik nu ook diensten ga leveren als elektricien en dus ook met offertes moet gaan werken, al hoewel dit er niet spannend uitziet krijg ik wel wat twijfels,

bijvoorbeeld mijn tegenrekeningen,  

mijn vraag is mag ik mijn gewerkte uren op de tegenrekening omzet groep plaatsen

en mijn tweede vraag, ik wil dus bij een kleine klus een extra regel toevoegen bij de offerte voor klein materiaal zoals schroeven en pluggen etc.

nu word hier wel een btw code en een tegenrekening voor gevraagd, wat kan ik hier het beste doen?

de software die ik gebruik hiervoor is eboekhouden.nl

mocht ik iets nog goed formuleerd hebben en als er extra info nodig is om mijn vraag te begrijpen hoor ik dat graag

 

gr

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik begrijp je opmerking dat je met offertes moet gaan werken niet helemaal dus die laat ik even links liggen.

De software die je gebruikt maakt niet zoveel uit.. hooguit voor de manier waarop je het inricht.

 

12 uur geleden, Danny808 zei:

mijn vraag is mag ik mijn gewerkte uren op de tegenrekening omzet groep plaatsen

en mijn tweede vraag, ik wil dus bij een kleine klus een extra regel toevoegen bij de offerte voor klein materiaal zoals schroeven en pluggen etc.

nu word hier wel een btw code en een tegenrekening voor gevraagd, wat kan ik hier het beste doen?

 

Algemeen gesteld boekhouden doe je niet alleen om belastingaangifte te kunnen doen maar ook voor je eigen inzicht. Wat je waarop boekt bepaal je zelf op basis van de inzage die je wilt hebben.

 

Gewerkte uren waarvoor je een uurtarief rekent aan een klant zijn gewoon omzet. Dus ja die boek je in de groep omzet, daar zullen geen kosten tegenover staan.

Een aparte omzetrekening voor die klussen is ook wel handig zodat je kan zien hoeveel omzet je uit elektriciens werk haalt.

Als je klein materiaal rekent dan kun je dat ook op een aparte omzetrekening boeken, waarbij je in de kosten ook een aparte rekening gebruikt voor aanschaffen van kleinmateriaal, dan kun je op jaarbasis bekijken of je met de opbrengst uit die toeslag ook je kosten aan klein materiaal kan dekken.  Daarom vraagt het boekhoudpakket waarschijnlijk ook om die tegenrekeing en btw code. je kunt daar ook gewoon dezelfde omzetrekeing gebruiken, maar dan mis je het inzicht.

Ik zeg altijd het is 10x makkelijker om dingen bij elkaar op te tellen dan om dingen die op 1 hoog geveegd zijn weer uit te splitsen, dus ook al doe je er zelf weinig mee kan meerdere omzetrekeningen per omzet soort geen kwaad.

 

In jou geval zou je dan dus kunnen hebben

- Omzet uren elektricien

- Omzet klein materiaal

- Handelsomzet inkoop/verkoop

en als je ook omzet hebt dat met BTW laag belast is kun je dat evt ook nog uitsplitsen omdat het de aansluiting met de BTW makkelijker maakt.

 

bij de handelsomzet wil je kunnen zien wat de marge is dus daarom boek je alle handelsinkopen op een aparte inkoopkosten rekening dan kun je ook uit de boekhouding halen wat je (gemiddelde) brutomarge is op die omzet.

 

kortom je richt het in zoals jij wilt voor je eigen inzicht, uiteraard zorg je wel dat je eenvoudig je cijfers voor de btw aangifte eruit kan halen en dat je uiteindelijk een goede winst aangifte kan doen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.