• 0

(Theoretisch) Winst ontrekken die ooit is blijven zitten in bedrijf

Geachte leden,

 

Ik heb een theoretische vraag waar ik geen antwoord op kan vinden. Ik denk dat ik een balans post mis of iets niet juist doe met de balans / wvr. Heel kort gezegd, ik wil winst opnemen vanuit de VOF die ik in het jaar ervoor heb laten staan. Ik ben benieuwd hoe je dit correct doet voor de IB ( beginvermogen + winst - privé opnamen cq + stortingen = eindvermogen balans ).

 

1639888281_Screenshotfrom2021-02-2409-07-26.thumb.png.eedabafa5fa0d559baac9f2115d93cae.png

 

Bovenstaande balansen zijn puur theoretisch en gaat er even van uit dat ik vóór 2021 niks privé ontrek. Ik betaal dus in 2020 mijn IB privé, maar ontrek geen geld. In 2021 gebeurd er niks wat balans mutaties veroorzaakt.

 

Nu wil ik eind 31/12/2021 200 euro privé ontrekken ( de winst die ik ooit heb laten zitten ). Mijn EV + Bank daalt dan met 200.

 

Als ik dit zou invullen bij de IB zou ik de melding krijgen: fiscale winstberekening niet gelijk aan saldo winst en verliesrekening.

 

Hoe los ik dit boekhoud technisch op?

 

Alvast hartelijk dank voor de moeite en expertise!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0
2 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Onttrekking van winst uit voorgaande jaren verwerk je niet in dat oude jaar. Gaat in het jaar van de onttrekking via:

Eigen vermogen

Aan bank

Hoi Joost,

 

Dank voor je reactie!
 

Nee klopt, dat schrijf ik ook: 

 

Nu wil ik eind 31/12/2021 200 euro privé ontrekken ( de winst die ik ooit voorheen heb laten zitten in het bedrijf ).  Bovenstaande aangifte IB + Balans zou gaan over 2021.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, anoniem8135781 zei:

 

Nu wil ik eind 31/12/2021 200 euro privé ontrekken ( de winst die ik ooit voorheen heb laten zitten in het bedrijf ).  Bovenstaande aangifte IB + Balans zou gaan over 2021.

Dat is en blijft gewoon een privé opname in het jaar van onttrekking (opname).

 

Van bank naar privé

De liquide middelen in de activa worden door de overboeking lager en daarmee ook het eigen vermogen in de passiva.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, anoniem8135781 zei:

Mijn EV + Bank daalt dan met 200.

 

Als ik dit zou invullen bij de IB zou ik de melding krijgen: fiscale winstberekening niet gelijk aan saldo winst en verliesrekening.

Volgens mij geef je hier je (theoretische) bedragen allemaal goed door maar heb je bij de aangifte (ook theoretisch) iets vergeten. En dat kunnen wij natuurlijk niet zien (omdat je die aangifte niet laat zien).

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, anoniem8135781 zei:

Nu wil ik eind 31/12/2021 200 euro privé ontrekken ( de winst die ik ooit heb laten zitten ). Mijn EV + Bank daalt dan met 200.

Als ik dit zou invullen bij de IB zou ik de melding krijgen: fiscale winstberekening niet gelijk aan saldo winst en verliesrekening.

 

Is de 200 euro privé onttrekking wel opgenomen in de IB-aangifte ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
50 minuten geleden, Cosara zei:

Dat is en blijft gewoon een privé opname in het jaar van onttrekking (opname).

 

Van bank naar privé

De liquide middelen in de activa worden door de overboeking lager en daarmee ook het eigen vermogen in de passiva.

 

Exact! Maar dan krijg je het bericht bij de IB:  fiscale winstberekening niet gelijk aan saldo winst en verliesrekening.

 

Fiscale winstberekening zo ver ik weet  = beginvermogen + winst - privé opnamen cq + stortingen = eindvermogen balans 

 

Je krijgt dus een verschil in je winst verlies rekening icm het verlagen van het EV door prive ontrekking. En dat is nu precies wat ik niet begrijp.

 

Mis ik dan een post op de winst verlies? Want het IB tooltje van de belastingdienst gaat dat niet accepteren.

aangepast door anoniem8135781
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
3 minuten geleden, anoniem8135781 zei:

Je krijgt dus een verschil in je winst verlies rekening icm het verlagen van het EV door prive ontrekking. En dat is nu precies wat ik niet begrijp.

Privé onttrekkingen en stortingen moet je wel invullen in de IB-aangifte ... als ook in de balans van de jaarrekening.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Nog even samengevat: 

 

De winst even buiten beschouwing latend, als je EV uit je bedrijf privé onttrekt ( waar je dus ooit al belasting over hebt betaald in voorgaande jaren ). 

 

Hoe rijm je dat dat dan bij de aangifte IB, als het sommetje van de fiscale winst berekening privé ontrekkingen in acht neemt voor de fiscale winst berekening? Hieruit volgt het bericht:

 

fiscale winstberekening niet gelijk aan saldo winst en verliesrekening

 

Omdat de EV mutatie en resultaat winst verlies rekening niet matchen.

 

Hartelijk dank voor de reacties en moeite!

aangepast door anoniem8135781
Link naar reactie
  • 0
57 minuten geleden, Rik · zei:

Volgens mij geef je hier je (theoretische) bedragen allemaal goed door maar heb je bij de aangifte (ook theoretisch) iets vergeten. En dat kunnen wij natuurlijk niet zien (omdat je die aangifte niet laat zien).

 

Ik heb de aangifte nog niet gedaan, maar ik wil dit jaar extra EV in de vorm van liquide middelen privé onttrekken. Ik voorzie echter al dat dit niet gaat lukken omdat ik nog niet helemaal begrijp hoe ik dit ga matchen met de winst en verlies rekening en de regel : 

 

fiscale winstberekening niet gelijk aan saldo winst en verliesrekening

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, anoniem8135781 zei:

Je krijgt dus een verschil in je winst verlies rekening icm het verlagen van het EV door prive ontrekking. En dat is nu precies wat ik niet begrijp.

Misschien begrijp je de melding die je krijgt niet helemaal.

 

Maar de opname en stortingen staan in een ander gedeelte van je aangifte dan je w&v en balans. Als je die 'vergeet' denkt het aangifteprogramma dat je dus verlies gemaakt moet hebben (omdat je EV 200 lager geworden is zonder opname). Je w&v kan dus wel goed zijn (0) maar je EV of je opname is niet goed.

 

 

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, Rik · zei:

Misschien begrijp je de melding die je krijgt niet helemaal.

 

Maar de opname en stortingen staan in een ander gedeelte van je aangifte dan je w&v en balans. Als je die 'vergeet' denkt het aangifteprogramma dat je dus verlies gemaakt moet hebben (omdat je EV 200 lager geworden is zonder opname). Je w&v kan dus wel goed zijn (0) maar je EV of je opname is niet goed.

 

 

 

Beste Rik, 

 

Dank voor je reactie. Ik denk dat we dichter bij de kern komen van mijn vraag.  Misschien nog een voorbeeldje:

  1. Op 31/12/2021 23:57  is mijn EV 250 ( staat nog op de bank )
  2. Op 31/12/2021 23:58  ik onttrek 200 aan liquide middelen

 

Ik vul bij de IB aangifte over 2021 bij privé onttrekkingen bij de aparte sectie 200 in.

Ik vul bij de balans 2021 bij het EV ... 250 in ? of 50. Want het geld staat op dat moment niet meer op de zakelijke rekening.

 

Dank voor het geduld!

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, anoniem8135781 zei:

Ik vul bij de IB aangifte over 2021 bij privé onttrekkingen bij de aparte sectie 200 in.

Ik vul bij de balans 2021 bij het EV [einde boekjaar]  ... 250 in ? of 50. Want het geld staat op dat moment niet meer op de zakelijke rekening.

Geld dat er niet meer is, kan ook niet meer in het eigen (ondernemings)vermogen zitten.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Winst volgens vermogensvergelijking: 50 (eindvermogen) - 250 (beginvermogen) + 200 (onttrekking) = 0. Dat is volgens jouw info ook de winst uit de W&V 2021. Dus die zijn aan elkaar gelijk! In jouw balans ultimo 2021 moet je het eigen vermogen en de bank nog met 200 verlagen. 

aangepast door MJT_91
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Laat ik het even  concreet maken:

 

Als het resultaat winst verlies in een boekjaar 0 is en je EV daalt 200 euro door een prive ontrekking dan gaat de IB klagen 

dat de fiscale winstberekening niet gelijk aan saldo winst en verliesrekening.

 

Is dat juist of onjuist?

aangepast door anoniem8135781
Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, anoniem8135781 zei:

Nog even samengevat:

De winst even buiten beschouwing latend, als je EV uit je bedrijf privé onttrekt ( waar je dus ooit al belasting over hebt betaald in voorgaande jaren ).

Hoe rijm je dat dat dan bij de aangifte IB, als het sommetje van de fiscale winst berekening privé ontrekkingen in acht neemt voor de fiscale winst berekening? 

Je betaald belasting over de winst, niet over het vermogen. Je mag er privé zoveel eruit trekken als je wilt.

 

Wat werkt met elkaar samen:

 Liquide middelen / bankrekening

Eigen vermogen begin boekjaar

Privé - Stortingen

Privé - Onttrekkingen

Eigen vermogen einde boekjaar

Winst of verlies lopend boekjaar

 

De fiscale winstberekening door kapitaalsvergelijking is als volgt:

Eindvermogen: 250

Af: beginvermogen: 200 [31-12-2019 = 01-01-2020]

Bij: Privé onttrekkingen: 200

Af: Privé stortingen: 0

totaal fiscale winst uit onderneming: 250

 

Fiscale vermogensopstelling:

Activa:

Liquide middelen: 250 [voor het gemak zijn bank en voorraad samengevoegd]

totaal activa: 250

 

Passiva:

Ondernemingsvermogen: 250

totaal ondernemingsvermogen: 250

 

Fiscale winstberekening:

Bij: Omzet: ?

Af: Kosten: ?

Winst: 50  [volgens uw opgave 50]

 

In de eerste tabel vermeldt u een winst op 31-12-2020 van 50 euro.

Volgens de fiscale winstberekening door kapitaalsvergelijking zou dat 250 euro behoren te zijn.

De bijkomende vraag is dan ook ... hoe komt u aan een winst van 50 euro ?

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 24-2-2021 om 15:16, Cosara zei:

Je betaald belasting over de winst, niet over het vermogen. Je mag er privé zoveel eruit trekken als je wilt.

 

Wat werkt met elkaar samen:

 Liquide middelen / bankrekening

Eigen vermogen begin boekjaar

Privé - Stortingen

Privé - Onttrekkingen

Eigen vermogen einde boekjaar

Winst of verlies lopend boekjaar

 

De fiscale winstberekening door kapitaalsvergelijking is als volgt:

Eindvermogen: 250

Af: beginvermogen: 200 [31-12-2019 = 01-01-2020]

Bij: Privé onttrekkingen: 200

Af: Privé stortingen: 0

totaal fiscale winst uit onderneming: 250

 

Fiscale vermogensopstelling:

Activa:

Liquide middelen: 250 [voor het gemak zijn bank en voorraad samengevoegd]

totaal activa: 250

 

Passiva:

Ondernemingsvermogen: 250

totaal ondernemingsvermogen: 250

 

Fiscale winstberekening:

Bij: Omzet: ?

Af: Kosten: ?

Winst: 50  [volgens uw opgave 50]

 

In de eerste tabel vermeldt u een winst op 31-12-2020 van 50 euro.

Volgens de fiscale winstberekening door kapitaalsvergelijking zou dat 250 euro behoren te zijn.

De bijkomende vraag is dan ook ... hoe komt u aan een winst van 50 euro ?

 

 

 

 

Hartelijk dank voor uw reactie, het is duidelijk!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.