• 0

financieringsplan, investering of kosten

Hi,

 

Zoals een aantal weten, ben ik druk bezig de benodigde centen bij elkaar te krijgen om mijn bedrijf te kunnen starten. De eerste toezeggingen zijn binnen, zij het nog afhankelijk van de beslissing van anderen.

 

Een van de potentiele investeerders is zeer ervaren in de branche en kent de markt goed. Hij heeft mijn omzetramingen onder de loep genomen en mij zijn verwachting teruggestuurd. Dit is wel iets lager dan ik zelf had gedaan, maar nog altijd positief.

 

Het heeft me wel nog eens naar mijn inschattingen doen kijken en nu bedacht ik het volgende:

 

ik heb in het tweede jaar een software-ontwikkelingsproject ingepland om het benodigd aantal servers te beperken. Dit heb ik in mijn financieringsplannen uitgesmeerd over 4 maanden en als kosten opgenomen. Ik huur daar namelijk ontwikkelaars voor in bij een derde.

 

Is het verstandig deze op te nemen als kosten of als investering en maakt het eigenlijk wel uit. M'n cashflow word er niet anders van....

 

Dan nog het volgende:

Van de omzet moet ik een percentage afstaan aan een derde partij. Ik heb de bruto omzet als omzet genomen en het deel wat ik afsta als kosten opgenomen. Het is wel zou dat ik de partij een factuur stuur voor het deel wat ik van ze krijg. Is dat dan de juiste constructie en heeft dat gevolgen voor mijn financieringsvoorstel?

 

Thx!

Qweery dé geavanceerde zoekfunctie voor elke webshop voor meer conversie www.qweery.nl en met slechts 2 regels code in elke website op te nemen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Graag haak ik aan met een soortgelijke vraag.

Wij hebben voor het eerste jaar de ontwikkeling van een website begroot.

Moet/mag je die opvoeren als kosten of beschouw je die als investering waarop je afschrijft? Telt dit mee voor de investeringsaftrek? De kosten zijn in ieder geval hoger dan € 450,00, dus boven dit standaard bedrag waarboven je erop afschrijft.

 

 

Als startende ondernemer hadden we vorige week een hele ochtend zo'n man van de belastingdienst over de vloer, maar die wist het antwoord niet (?). Had de vraag ook nog niet eerder gekregen (?). Hij zou dat bij zijn dienst navragen en dit naar ons terugkoppelen, maar we hebben niets gehoord. Het lijkt me een heel gebruikelijke vraag, maar in de belastinggids vind ik hier niets over.

 

Mieke

 

Link naar reactie
  • 0

Mieke

 

De kosten voor de realisatie komen in aanmerking voor de investeringsaftrek mits het louter gaat om de aanschaf en/of verbetering van de site en er geen sprake is van enig gebruiksrecht. Daarnaast mag de site ook niet voor meer dan 70% worden doorverhuurd. Periodiek onderhoud voor de website kunnen alleen als kosten worden beschouwd.

 

Bishop: ik kan je vragen niet beantwoorden. Wellicht dat een van de investeringsdeskundigen je hiermee vooruit kunnen helpen.

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Camelot. Reusje.

Als de kosten voor de realisatie in aanmerking komen voor de investeringsaftrek, zal ik ze ook wel mogen activeren op de balans onder immateriële (of materiële?) vaste activa, en bijv. in 3 gelijke termijn afschrijven. Het komt ons nl. goed uit om kosten door te schuiven: door de aanloopkosten zal de IB in het startersjaar toch al mooi laag blijven.

 

Mieke

Link naar reactie
  • 0

ik heb in het tweede jaar een software-ontwikkelingsproject ingepland om het benodigd aantal servers te beperken. Dit heb ik in mijn financieringsplannen uitgesmeerd over 4 maanden en als kosten opgenomen. Ik huur daar namelijk ontwikkelaars voor in bij een derde.

 

Is het verstandig deze op te nemen als kosten of als investering en maakt het eigenlijk wel uit. M'n cashflow word er niet anders van....

 

Dan nog het volgende:

Van de omzet moet ik een percentage afstaan aan een derde partij. Ik heb de bruto omzet als omzet genomen en het deel wat ik afsta als kosten opgenomen. Het is wel zou dat ik de partij een factuur stuur voor het deel wat ik van ze krijg. Is dat dan de juiste constructie en heeft dat gevolgen voor mijn financieringsvoorstel?

 

Thx!

 

Ha Bishop,

Investeren kan je doen als je uitgaat van continuïteit. Als je plannen slagen, kan je dit soort zaken activeren en in drie jaar afschrijven. Als het tegenzit, kan je het als kosten nemen. Je hoeft dit pas aan het eind van het tweede jaar te beslissen. Voor je cashflow maakt het niet uit. Het kan belastingtechnisch gevolgen hebben, maar ik neem an dat je met een bv werkt, en dan kan je het als compensabel verlies gebruiken. zie ook mijn laatste opmerking!

 

De fee die je aan een derde betaald zijn inderdaad kosten. Je ontvangt ze eerst en achteraf draag je de fee af. Zo moet je het dus ook in je cashflow overzicht administreren.

 

Toch raad ik je aan, zeker gezien het feit dat je externe financiers hebt (gefeliciteerd daarmee!!), een goede boekhouder/accountant te zoeken waarmee je vooraf deze problematieken goed doorspreekt.

 

Succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Edo,

 

Bedankt voor de toelichting. De bevestiging die ik zocht ja.

 

En natuurlijk bedankt voor de felicitatie, maar we zijn er nog niet.

De onderhandeling over voorwaarden etc. loopt nu.

 

Ik heb gelukkig wel er nu iemand bij (die al de toezegging heeft gedaan) die qua onderhandeling t.o.v. de andere partij (hier moet nog meer relatie-opbouw gebeuren) mij kan bijstaan.

 

Als de BV straks opgericht zal worden, zal ik zeker een boekhouder oid in de hand nemen.

 

THX!

Qweery dé geavanceerde zoekfunctie voor elke webshop voor meer conversie www.qweery.nl en met slechts 2 regels code in elke website op te nemen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.