• 0

als starter niet snappen dat voorraad geen kosten zijn

hallo

 

Mag ik jullie een vraag stellen waar ik niet uit kom.

Ik heb al heel wat opgezocht en ook in de boeken ingedoken maar helaas, waarschijnlijk te simpel!!!

Voor het gemak ga ik niet mijn hele administratie opschrijven maar wil even de logica erachter snappen.

 

Stel je voor dat je als starter een aankoop doet vanuit de prive rekening.

Je hebt 121 euro aan inkoop kosten.  Geen opbrengsten nog.

 

-Winst en verlies is -100 euro (ex btw)

 

-Balans is

Activa                                                   passiva

Voorraad   100                                  eigen vermogen 121

Btw te vorderen 21

 

Totaal 121                                          121

 

Liquiditeit is 0

Ontvangsten

Prive storting 121

 

Uitgaven

Inkoopkosten 121

 

als je hieruit dan een ib aangifte zou moeten doen.

Wat ik dan niet snap is dat je winst en verliesrekening niet klopt met je fiscale winstberekening.

Fiscale winstberekening=

 Eigen vermogen eindeboekjaar – eigenvermogen beginboekjaar (als starter heb je die niet) = saldo ondernemingvermogen + prive ontrekkingen – prive stortingen =fiscale winstberekening.

 

In dit voorbeeld hierboven wijkt de fiscale winstberekening af van de winst en verlies berekening.

 

121-0 = 121+0-121 = 0 deze zou ook -100 moeten zijn, toch?

 

Wat doe ik hier verkeerd snappen jullie het?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
9 minuten geleden, vleugel zei:

-Winst en verlies is -100 euro (ex btw)

 

-Balans is

Activa                                                   passiva

Voorraad   100             

Welkom op Higherlevel.

 

Als je iets inkoopt voor je voorraad dan komt dit niet in je Winst&Verlies terecht.

 

(Als je zou boekhouden... Op welke rekening zou je die inoop dan boeken? Die kan alleen maar naar voorraad OF een kostenpost in de W&V. Maar niet naar beide)

 

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, vleugel zei:

inkoop van grondstoffen komt terug in w en v. daarmee bedoel ik voorraad

Voorraad komt niet in de W&V.

Je hebt 100 als voorraad opgenomen in de activa. Die kun je dus ook niet nog eens in de W&V zetten.

 

Je winst is dus 0 en niet -100 zoals je in je openingspost aangeeft.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Welke kosten heb je gemaakt?

 

Zoals ik al zei... voorraad kopen zijn geen kosten.

Die heb je immers ook op de balans gezet en hebben nog steeds waarde. Kosten zijn bedragen die na uitgave ook geen waarde meer hebben (anders dan genereren van omzet) en die 2 (kosten/omzet) komen dan ook in de W&V.

 

Of je moet die bedragen als kosten boeken (wat niet juist is) of op de balans zetten als voorraad. Maar jij hebt beide gedaan.

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

oke hier ga ik eens over nadenken, ik dacht dat ik aan de hand van studieboeken het goed onder de knie hand. ik zal het eens na lopen of ik dit goed heb gedaan.

 

Wat ik van jou begrijp is alles wat op de w en v komt mag niet in balans komen en alles wat in de balans komt mag niet in de w en v komen. ik zal in mijn boekhouding hierop controleren maar we wijken af eigenlijk van mijn vraag. namelijk stel je voor dat ik een kloppende boekhouding heb.

 

maar er blijft een verschil in w en v en fiscale winst? ik las net elders ook nog iets over resultaat verwerken, waarbij ik de resultaat -100 als privestorting zou moeten bij optellen. dan klopt hij wel maar ik snap er niks meer van. 

8 uur geleden, vleugel zei:

Fiscale winstberekening=

 Eigen vermogen eindeboekjaar – eigenvermogen beginboekjaar (als starter heb je die niet) = saldo ondernemingvermogen + prive ontrekkingen – prive stortingen =fiscale winstberekening.

 

Link naar reactie
  • 1
14 uur geleden, vleugel zei:

als starter niet snappen dat voorraad geen kosten zijn

Fiscaal ruil je slechts geld (activa/liquide middelen) om voor grondstoffen (activa/voorraad). Je maakt geen kosten en je maakt geen winst.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is echt dat jij een stuk inzicht mist en kennelijk geen boekhoudpakket gebruikt en dus als een soort vrije invul oefening een aangifte invult waarvan jij denkt dat dingen horen.

 

ik denk dat jou denkfout zit in het feit hoe voorraad tot stand komt. Er zijn boekhoudkundig 2 methoden waarop je voorraad kunt vast stellen.

En ik denk dat je 1 handeling bent vergeten te doen.

 

methode 1. Volledige voorraadadministratie,

Daarbij boek je elke inkoopfactuur op de rekeinng voorraad, de waarde (inkoopkosten) staat dan op de balans in het resultaat gebeurd nog niks

Bij verkoop van een artikel wordt naast de omzet ook de kostprijs/inkoopkosten van dat ene verkochte artikel naar de w&v rekening gebracht als inkoopkosten

Deze methode gebruik jij niet want anders had je nu geen 100 op zowel kosten als voorraad.. (ik denk dat je niet eens een boekhoudpakket hebt)

 

methode 2. Vereenvoudigde voorraadadministratie

In dit systeem gebruik je gedurende het boekjaar de rekening voorraad niet. Maar alle inkoopfacturen boek je als inkoopkosten.

90% van de starters gebruikt dit systeem en al zeker degene zonder boekhoudpakket

Bij dit systeem moet je aan het eind van het jaar in één keer de voorraadwaarde juist op de balans krijgen dat doe je door alle nog aanwezige goederen te tellen en na vermenigvuldiging met hun inkoopprijs heb je dan de waarde van je voorraad die op de eindbalans moet staan.

Om die voorraadwaarde juist op de balans te krijgen boek je op via de rekening inkoopkosten de het verschil tussen eindvoorraad waarde en beginvoorraad waarde zodat de voorraad voor de juiste waarde op de balans staat.

 

In jou geval heb je als starter 0 als beginvoorraad op de balans staan.

Je hebt gedurende het jaar 1 inkoopfacuur van 100 geboekt als inkoopkosten (en dus ook een verlies van 100)

Op het einde van het jaar heb je 100 als eindvoorraad  en om je voorraad op de balans naar 100 te krijgen boek je dus 100 - 0 = 100 af op de inkoopkosten naar voorraad

Dan gaat je voorraad naar 100 en je inkoopkosten naar 0. heb je dus geen verlies meer (resultaat wordt 0)

 

en dan klopt je fiscale winstberekening ook.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.