• 0

Woonplaatsverklaring verplicht overleggen aan een buitenlandse klant?

Is een Portugese Mod 21-RFI verplicht om 25% bronbelasting te voorkomen obv het inkomstenbelasting verdrag?

 

Wij leveren als VOF elektronische diensten via internet aan buitenlandse bedrijven, voornamelijk binnen Europa.

 

Een klant van ons in Portugal verzoekt ons nu om een ingevuld mod. RFI-21 document en een bewijs van de Belastingdienst van vestiging van het bedrijf in Nederland, anders moeten ze volgens de Portugese wetgeving 25% bronbelasting inhouden op onze factuur en afdragen aan de Portugese overheid.

 

Wat ik begrijp is dat volgens de Portugese wetgeving onze inkomsten geacht worden te zijn behaald in Portugal doordat we een factuur sturen voor onze diensten aan een Portugees bedrijf. Een daardoor zouden we Portugese belasting moeten betalen, tenzij we een mod. RFI-21 document kunnen aanleveren in combinatie met een proof-of-residence.

 

Ik heb de belastingdienst gebeld, maar daar weten ze van niets.

Als ik op internet op zoek ga dan kom ik alleen maar een aantal buitenlandse berichten tegen zoals:

 

https://www.auxadi.com/en/news/payments-to-non-resident-suppliers/

 

https://portuguese-chamber.org.uk/news/mod-21-rfi-double-taxation-relief/

 

https://www.gardie.pt/single-post/2019/04/23/lets-talk-about-taxes

 

Mijn vraag is of dat binnen de EU daadwerkelijk verplicht is om dergelijke bureaucratische formulieren aan te leveren om dubbele belasting te voorkomen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik kom het ook op internet tegen maar nergens in combinatie met Nederland.

 

Als de belastingdienst er niets van af weet vraag ik me ook af hoe je dat mod 21-rfi formulier moet laten certificeren (want volgens mij moet dat).

 

Wel een vraagje... heb je gefactureerd inclusief btw? Of heb je een geldig btw nummer dat je ook gecontroleerd hebt op de VIES-site?

 

Link naar reactie
  • 0

We hebben de btw inderdaad verlegd op basis van hun goedgekeurde VAT-nummer voor Europese Transacties, maar dat staat volgens mij los van de bronbelasting.

Het gaat volgens mij om de inkomstenbelasting.  Dat één persoon van de belastingdienst het niet weet is volgens mij ook vrij nietszeggend.  Ik heb wel nog een Belgisch document gevonden: https://www.senate.be/www/?MIval=/Vragen/SVPrint&LEG=5&NR=5978&LANG=nl

Niemand ervaring mee in Nederland?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ben je verplicht om een woonplaatsverklaring te overleggen aan een buitenlandse klant bij het versturen van een factuur?

 

Volgens deze klant (ander EU-land) heeft hij een Certificate of Residence van ons nodig om te voorkomen dat hij 25% bronbelasting

zou moeten inhouden op onze factuur.

 

Is het niet zo dat dit soort zaken overbodig zijn door de afgesproken internationale belastingverdragen ter voorkomen van dubbele belasting?

 

Voor alle duidelijkheid gaat het hier om inkomstenbelasting en niet om omzetbelasting.

 

Ter info: Wij hebben een VOF die gevestigd is in Nederland en leveren elektronische diensten via internet aan bedrijven in Europa.

 

mod comment: topic van vandaag samengevoegd met dezelfde vraag als eerder deze week.

aangepast door Roel J
Link naar reactie
  • 0

Je bent niet verplicht om zo'n certificate af te geven. Het gevolg is dan volgens mij alleen wel dat je dan inderdaad geen gebruik kunt maken van eventuele voordelige voorwaarden (bijvoorbeeld lagere of geen bronbelasting, afhankelijk van het type omzet). Op zich hoeft dat ook geen probleem te zijn, omdat je die bronbelasting van in je eigen aangifte weer kunt verrekenen. Die verrekening kan ook op een aantal manieren en is soms ook weer afhankelijk van het land of het verdrag.

 

Zo'n certificate is dus vaak gewoon een kwestie van gemak. Je kan die vrij makkelijk aanvragen bij de fiscus. Daar kan een aantal weken over heen gaan. Maar het scheelt vaak een hoop rondpompen van belasting en het is zonder bronbelasting ook makkelijker om vervolgens je eigen aangifte te doen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Maar dit gaat toch om bronbelasting bij dividend, rente en royalty's'? TS heeft het over gewoon een factuur vanuit een onderneming. Dit zou dus ook bij een BV kunnen zijn (want dat ziet die klant niet).

 

Quote

Als u geen verzoek om (gedeeltelijke) vrijstelling hebt ingediend, wordt belasting ingehouden bij de uitbetaling van uw dividend, rente of royalty's. 

 

(Uit het andere topic: schijnbaar vraagt Portugal om een gecertificeerd ingevuld mod 21-rfi formulier)

 

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, Rik · zei:

Maar dit gaat toch om bronbelasting bij dividend, rente en royalty's'? TS heeft het over gewoon een factuur vanuit een onderneming. Dit zou dus ook bij een BV kunnen zijn (want dat ziet die klant niet).

 

Ook voor een vennootschap kan je op dezelfde manier een woonplaatsverklaring aanvragen.

 

(Heb er zelf ooit eentje aangevraagd voor een Ltd die in Nederland belastingplichtig is.

Daar wilde HMRC een bewijsje van zien, en die vonden de verklaring voor dat doel ook prima).

 

 

Quote

(Uit het andere topic: schijnbaar vraagt Portugal om een gecertificeerd ingevuld mod 21-rfi formulier)

 

Het eerste de beste Google resultaat laat zien dat dit een formulier is dat je zelf mag invullen, maar waarbij ze de verklaring als bijlage willen hebben.

Maar verder geen ervaring mee.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inderdaad wel gevonden hoe ik zo'n woonplaatsverklaring kan aanvragen, maar heb dit in de afgelopen 10-tallen jaren nog nooit meegemaakt.

Het gaat mij meer om het principe. Als ik voor iedere buitenlandse factuur ieder jaar moet gaan aantonen dat we een Nederland bedrijf zijn, dan ben ik nog wel even bezig. 

Is het niet zo dat dit soort zaken overbodig zijn door de afgesproken internationale belastingverdragen ter voorkomen van dubbele belasting?

Link naar reactie
  • 0

mod comment.

Ik heb de 2 vragen over hetzelfde onderwerp samengevoegd, ook al omdat de eerste vraag duidelijker aangeeft om welk formulier het gaat en welk land.

dat zal helpen bij het meer gericht beantwoorden van de vragen.

 

De startpost van dit topic en eerste 2 reacties bevatten dus informatie die niet eerder in dit topic stond.

Eduard61 vriendelijk verzoek om in  vervolg max 1 topic over hetzelfde onderwerp dat voorkomt dat er 2 discussies over hetzelfde onderwerp gaat lopen.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Eduard61 zei:

Is het niet zo dat dit soort zaken overbodig zijn door de afgesproken internationale belastingverdragen ter voorkomen van dubbele belasting?

Juist niet. Ieder land is autonoom op dat gebied en juist NL grossiert in verdragen, waarin bronheffing steevast onderdeel is. Om als land te weten of er bronheffing toegepast mag worden, wil het betreffende land dus weten welk verdrag van toepassing is. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.