• 0

Nieuwe website: kan het wachten? | Adwords: uitbesteden of niet?

(aangepast)

Hallo allen, 

 

Ik heb sinds 2012 een Magento webshop en sinds 2019 een fysieke winkel erbij. 

De webshop draait nu nog op Magento 1.9 en dus is op enig moment migratie naar 2.0 nodig of een overstap naar Shopify, WooCommerce of een ander alternatief. 

Voor de duidelijkheid: het gaat niet om een update. Magento 2.0 is een ander platform dan Magento 1.9 en in feite wordt het een nieuwe website. 

Vanochtend heb ik een gesprek gehad met een partij die dit kan verzorgen en ik schrik nogal van de kosten. Circa 7500,- voor een Shopify website en 10-15K voor Magento 2.0.

Het afgelopen jaar heeft de winkel financieel slecht gedraaid door Corona. Online is er om diezelfde reden bepaald geen topomzet geweest. 

Ik verkeer niet in financiële nood, maar een dergelijke uitgave durf ik nu nauwelijks/niet te doen. 

Natuurlijk kan ik nog een of meer partijen uitnodigen en prijzen vergelijken, maar ik verwacht niet dat een ander hetzelfde kan realiseren voor de helft van het geld.

Hoe verstandig is het om nog 1 tot 2 jaar te wachten met een nieuwe site? 

 

Naast een nieuwe website zijn mijn Google Ads aan een flinke opfrisbeurt toe. Ik run de winkel en de webwinkel alleen en het lukt me niet om alles bij te houden. 

Online advertentiecampagnes beheren is bepaald niet mijn hobby. Het blijft liggen en de effectiviteit van de Adwords is flink weggezakt.

Ook daarom het gesprek vanochtend. Deze partij verzorgt nieuwe websites en doet online marketing en zou ook dit voor mij kunnen verzorgen. 

Het zou gaan om in eerste instantie een half jaar, 250,- per maand en eenmalig 280,- opstartkosten. Daarnaast betaal ik uiteraard mijn advertentiekosten aan Google. 

In een ver verleden heb ik het een tijdje (ook een half jaar geloof ik) aan een marketingbureau uitbesteed maar uiteindelijk kostte dat meer dan het opleverde. 

Misschien toen domme pech gehad of niet de juiste partner gevonden in dat marketingbureau, maar het maakt dat ik wat huiverig ben om dit nogmaals te doen. 

Heeft iemand recente ervaring met het uit handen geven van Google Ads? Wie heeft dit voor je gedaan? Heeft het voor jou zin (gehad)? Hoe redelijk is het tarief van 250,- per maand?

 

Kort en goed: mijn webshop heeft e.e.a. nodig maar mijn winkel is dicht en geld uitgeven is tijdens deze pandemie behoorlijk spannend. 
Als iemand met mij zijn/haar tips, advies of ervaringen wil delen, heel graag. 
 

Met vriendelijke groet,

Femke 

 

aangepast door Femke3
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Of die bedragen hoog zijn om de webshop te bouwen naar jouw wensen is niet te zeggen met de informatie die je deelt. Het kan spotgoedkoop zijn als je een enorm uitgebreid eisenpakket hebt of iets waar veel maatwerk voor nodig is, zoals koppelingen met andere systemen. Het kan ook enorm duur zijn als het om een simpele webshop gaat zonder al te veel poespas. Als dat laatste het geval is dan snap ik de keuze voor Magento sowieso niet.

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jochem, 
De koppelingen die er nu zijn: 
- kassasysteem winkel

- betaalproviders

- boekhoudpakket

- verzendsysteem

- reviewsysteem

- social media

en mogelijk nog een paar die me nu niet te binnen schieten. 

 

Momenteel zo'n 6500 producten waarvan 3000 actief.

 

Maatwerk voor wat betreft barcodes/prijsstickers printen en een paar zoekfuncties in de backend die niet standaard zijn.

 

Magento is bij de start van de webshop de keuze geweest van mijn toenmalige partner (software ontwikkelaar). Ik kan met Magento prima werken maar omdat ik zelf niet erg onderlegd ben in software, sta ik bij een nieuwe site ook open voor andere platformen die niet open source zijn. 

 

Hoop dat het zo iets duidelijker is. 

 

Link naar reactie
  • 0

Inrichten van een Magento-webshop met eisenpakket is duur, maar dat geldt voor andere webshops ook.

Vraag zeker meerdere offertes aan voor zowel het maken van een webshop als het inrichten en bijhouden van de adwordscampagnes, prijzen en kwaliteit verschillen enorm.

Het bedrag van 280 euro voor het inrichten snap ik, die 250 per maand kunnen ze mij nooit goed uitleggen, dat gaat dan over bijsturen, zoekwoordanalyses, etc. Dat het maandbedrag bijna even hoog is als het startbedrag snap ik niet, het meeste werk zit toch in het startbedrag?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Femke, 

 

zorg voor voldoende rust. Misschien nog meer dan je nu al hebt. Dan maak je wellicht betere beslissingen.

 

Dan inhoudelijk: Software in de vorm van een webshop is zeer complex. Dat daar een 'standaard' schil van is in de vorm van de merken die je noemt, maakt het niet eenvoudiger. Ik vind de bedragen nogal laag. Als je eerste indruk, vooral in deze tijd, een webshop is, moet die staan als een huis. Wat zou een 'update' of verandering naar ander systeem opleveren in omzet en/of in winst? Zou de omzet/winst ook nog verschillen per systeem dat je kiest? Hoeveel onderhoud vergen die systemen na opleveren?

 

Wat betreft adverteren zou ik binnen je industrie eens rondvragen wie goed zijn in adverteren. Gevoel hebben voor de markt is essentieel. 

 

Wellicht is er zelfs ander laag hangend fruit dat je eerst nog kan oppakken om meer winst te realiseren?

Gespecialiseerd in softwarestrategie en projectreddingsmissies: https://bonaroo.nl/

Link naar reactie
  • 0

Je zou eens kunnen zoeken op partijen die Magento 1-support bieden voorbij de EOL. Met wat googelen kom ik er al meerdere tegen. Hier is het verkooppraatje van 1 van hen.

 

Ik kom zelf uit het Drupal-wereldje; post-EOL-diensten daar betekenen ook dat een oude Drupal-versie na de EOL nog patches blijft krijgen.* Het is me na mijn korte googleactie nog niet duidelijk of zoiets voor Magento ook bestaat. De partijen die ik tot nu toe heb gevonden, focussen voornamelijk op firewalls.

 

De prijzen die ik voor die diensten heb gezien variëren van tientallen tot honderden euro's per maand. Best duur voor een firewall, maar je koopt er mogelijk wat rust in je hoofd mee terwijl je over je opties denkt.

 

Als ik op de Adobe-pagina over de Magento EOL kijk, dan schatten zij een migratie in op 2 weken (maar dat gaat dan om een 'snelle migratie'), dus de bedragen die de ontwikkelaar je noemt, zullen ongetwijfeld redelijk zijn.

 

Desalniettemin, vraag altijd meerdere offertes op.

 

*) Ik gok dat dit is, omdat maar vrij weinig gebruikers van Drupal 7 naar Drupal 8 (2016) zijn gemigreerd. Zelfs de officiële EOL voor D7 is al enkele keren uitgesteld en ligt nu zelfs een jaar voorbij die van D8.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Kijk eens op deze website. Ik heb via hun software al eens een website gemigreerd van Magento 1 naar WooCommerce, en een website van Drupal naar WordPress. Dat werkte allemaal prima. Zij bieden ook de mogelijkheid om automatisch te migreren van Magento 1 naar Magento 2.

Dan moet je waarschijnlijk alsnog iemand vinden om de koppelingen met de externe systemen in de nieuwe software te krijgen, maar de migratie van content, klanten en orders kun je dan in elk geval wel automatiseren.

aangepast door Bob de webbouwer

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Dat is afhankelijk van het aantal producten, orders, klanten, pagina's enzovoorts. Voor de Drupal site met enkele tientallen pagina's heb ik 65 dollar betaald, voor de Magento naar WooCommerce site kan ik het niet meer terugvinden maar dat zal niet meer dan 150 dollar geweest zijn. 
 

Op zich niet heel goedkoop, maar voor dat geld kon ik het bij lange na niet handmatig doen. Voor 6500 producten en ik neem aan tienduizenden klanten en orders zal het uiteraard nog een stuk duurder zijn, maar dat is al helemaal niet handmatig te doen natuurlijk. Ik ben echter niet thuis in Magento dus ik weet niet of er andere tools zijn waarmee dat kan.
 

Verder kun je op hun website gewoon de prijs berekenen, na het invullen van je mailadres, en bieden ze een gratis demo waarbij de eerste 10 producten, orders, klanten, pagina's enzovoorts gratis worden overgezet zodat je kan zien of het goed werkt. 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Femke, Adwords: uitbesteden of niet? 

Zorg eerst dat je website / webshop op orde is, optimaliseer deze (of laat het doen) voor organische zoekresultaten en later als het nodig is gaan denken aan adwords als alle andere seo verbeteringen de revue zijn gepasseerd. Niet dat alle seo verbeteringen (en zijwegen) rendabel zijn, omdat eigen tijdsinvestering én / of uitbesteding er van ook een factor is.  Alles draait erom of het rendabel is (en het liefst natuurlijk winstgevend).

Nieuwe website of niet: Ik krijg de indruk dat je een grote en vooral geavanceerde webshop / website hebt als ik naar de kosten kijk die je noemt. De koppeling met je boekhoudpakket is super handig. De andere koppelingen zijn vrij gangbaar voor de betere webshops.  Magento is een prima keuze in vergelijking met webshops voor Wordpress. Ik ben geen Wordpress expert, maar mijn intuïtie zegt dat je dat beter niet kunt doen. Voor betreft de migratie lijkt mij de keuze voor Magento 2 het meest logische, hoewel er migratie tools bestaan zoals eerder werd genoemd bij een reactie. Ik wil er best naar kijken, mijn specialisatie ligt bij Joomla en een aantal webshop extensies. Ik zal dan eerst uitzoeken of een migratie tussen Magento 1.9 en een Joomla met de juiste extensie verstandig is. Maar misschien vergis ik mij en wil het best eens uitzoeken (voor Joomla, niet voor andere systemen).  Dat uitzoeken doe ik op eigen initiatief en als daar een positief beeld van ontstaat kan ik je een advies geven. Laat het me weten per e-mail met de link naar je website / webshop.

Alles uitbesteden aan een gespecialiseerd bureau gericht op marketing kost altijd meer, maar neemt ook heel veel werk uit handen.  Let bij het eerste contact op de communicatie. Schort daar iets aan (Lees: blijven er zaken onduidelijk voor je) dan ben je op je hoede.

Ik ben zelfstandig allround websitebouwer en webdesigner uit Utrecht - De Meern, eigenaar van WebsiteMet.

Als pianist, singer songwriter, componist en sessie muzikant ben ik actief, zie Pianist Wim Houtman

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Het afgelopen jaar heeft de winkel financieel slecht gedraaid door Corona. Online is er om diezelfde reden bepaald geen topomzet geweest. 

 

Branche als genoemd in een eerder bericht? Als strategie zou dan in ieder geval jouw focus op lokale marktbewerking (regionale klantenbinding) moeten liggen. Ik weet niet of het marketingbudget dan in AdWords gestoken moet worden. Heeft de beoogde of huidige beheerder (jijzelf!?) van een AdWords-campagne deze of een andere visie?

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
24 minuten geleden, Wigbolt zei:

Branche als genoemd in een eerder bericht?

 

Toelichting voor de overige lezers: Wigbolt bedoelt een (online) speelgoedwinkel die in een eerder bericht van de vraagsteller werd genoemd.

 

Edit: en het antwoord op die vraag is  ja,  zie de openingszin van beide berichten:

Quote

Hallo allen,  Ik heb sinds 2012 een Magento webshop en sinds 2019 een fysieke winkel erbij. 

 

Quote

Hallo allen, Ik heb sinds 2012 een online speelgoedwinkel. In oktober 2019 heb ik een fysieke speelgoedwinkel geopend.

 

aangepast door Norbert Bakker
Vraag van Wigbolt beantwoord

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi allemaal, 


Gisteren en vandaag een drukke dag maar ik lees zeker mee. 
Bedankt voor de reacties. Hier heb ik echt iets aan.

Het gaat overigens inderdaad om een online en fysieke speelgoedwinkel. 


Wat vooral blijft hangen uit jullie reacties is

- Meerdere partijen benaderen: was al het plan en gaat zeker gebeuren.

- laaghangend fruit. Dat is er inderdaad. Ik heb soms de neiging om te focussen op grote lijnen en daarbij de kleine kruimels te laten liggen. Veel kruimels maken samen ook een boterham (om maar in de beeldspraak te blijven :D). Hier kan ik wel iets mee.

- Seo. Afgelopen twee/drie weken ben ik bezig geweest met het opschonen van de site. Teksten opschonen, oude rommel eruit, categorieën verbeteren/toevoegen/verwijderen, artikelen een betere, logische volgorde geven etcetera. Heb enkel een begin gemaakt en het is nog verre van afgerond maar misschien goed om hierin een soort einddoel te stellen en te zien wat het effect ervan is voordat ik de Google Ads uitbesteed. 

 

WebsiteMetJoomla heb ik nog niet overwogen en ik weet er nog te weinig van om te zeggen of het een optie is. Ik ga hier eens induiken. Mogelijk kom ik er bij je op terug. Bedankt.

GastVoor wat betreft de winkel ligt de focus lokaal/klein regionaal. De webshop bedient Nederland en Nederlandstalig België.

De Google Ads zijn bedoeld om meer conversie in de webshop te genereren, dus in heel NL en half BE. Ik vraag me af hoe zinvol het is om vooral lokaal te focussen. De fysieke winkel is gesloten, behalve voor afhalen/klanten op afspraak. Het bereik van de webshop is veel groter en bovendien heeft de webshop op dit moment veel meer mogelijkheden om omzet te maken dan de fysieke winkel. Waarom adviseer je om toch de focus te leggen op lokale klantenbinding? 

Tot 2018 was mijn toenmalige partner de beheerder van de AdWords. Nu ben ik dat zelf maar in de praktijk beheer ik nauwelijks iets. Ik zou het zeker kunnen en ook qua tijd zou het op dit moment kunnen, maar als straks de winkel weer open is, gaat het door tijdgebrek niet meer. Vandaar mijn idee om dit uit te besteden. 

 

Nogmaals dank. Ik heb weer een paar handvatten. Fijn!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

De fysieke winkel is gesloten, behalve voor afhalen/klanten op afspraak. Het bereik van de webshop is veel groter en bovendien heeft de webshop op dit moment veel meer mogelijkheden om omzet te maken dan de fysieke winkel.

Vraagstuk is waar tijd en middelen aan te besteden. Aan een webshop van pakweg negen jaar oud, die afgelopen jaar kennelijk tegen de trend in matig draait of aan een winkel die anderhalf jaar geleden geopend is (juist voor de Coronatijd).

 

Wij kennen jouw financiële positie, omzetverdeling over winkel en webshop, tijdsindeling en assortiment niet.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

In de HL-rubriek 'Wat vinden jullie van mijn...' staan vergelijkbare cases met algemeen toepasbare tips als je leestijd hebt en zou besluiten om zelf verbeteringen aan te brengen.

 

Voor algemeen bedrijfsadvies zou ik allereerst kiezen voor een expert uit de speelgoedbranche of voor iemand met sterke affiniteit.

 

Is een hulpkracht of stagiair voor de winkelbezetting en afhalen of bezorgen geen optie?

 

Van de eerste drie HL-leden met een fysieke winkel heb ik al een nieuwsbrief of bericht over winkelen op afspraak ontvangen. Zit jouw afsprakenboek al vol?

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 1

Een webshop die matig draait is relatief. Matig in vergelijking met de jaren 2016/2017, waarin de shop beter liep. Zeker niet matig in vergelijking met de fysieke winkel. Tot nu toe is de online omzet altijd groter geweest dan de winkelomzet. Ik verwacht wel dat dit na de pandemie zal veranderen. 

 

Winkelen op afspraak leek mij een prima plan. Zaterdag is de drukste dag in het centrum vanwege de weekmarkt. Daarom heb ik zaterdag de hele dag voorin de winkel gestaan, deuren open en een grote roze flamingo voor de deur met een bordje om zijn nek 'Pssssst, afspraakje maken?'. 

Resultaat: een paar leuke praatjes gemaakt, regelmatig bewonderaars van de etalages en veel gegrinnik over de flamingo maar 0 afspraken. Volgende week nieuwe pogingen en kansen. Ik blijf het een tijdje proberen maar ik vermoed dat dit meer zin heeft voor kleding- en schoenenzaken omdat mensen graag passen voordat ze kopen. Zitten de HL-leden die je noemt in die branche? 

 

Kort en goed, de webshop is de voornaamste (momenteel vrijwel enige) bron van inkomsten en zeker gezien de huidige situatie lijkt het me verstandig om nu daarop te focussen.

Ik denk dat er nog genoeg te verbeteren valt door mezelf eventueel met hulp van een externe partij. Algemeen bedrijfsadvies is me op dit moment iets te breed. 

 

 

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Femke3 zei:

Daarom heb ik zaterdag de hele dag voorin de winkel gestaan, deuren open en een grote roze flamingo voor de deur met een bordje om zijn nek 'Pssssst, afspraakje maken?'. 

Resultaat: een paar leuke praatjes gemaakt, regelmatig bewonderaars van de etalages en veel gegrinnik over de flamingo maar 0 afspraken. 

 

Haha geweldige actie 😄 jammer dat het nog geen concrete afspraken heeft opgeleverd, maar de volgende keer dat die mensen speelgoed nodig hebben denken ze ongetwijfeld aan jou!

 

En bedenk ook dat Sinterklaas en Kerst net 2 maanden geleden zijn, denk dat het begin van het jaar sowieso altijd rustig is in de speelgoedbranche niet?

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 1

Klopt Bob de wedbouwer, er zit altijd een dip in het (vroege) voorjaar. 
En de verplichte winkelsluiting is een nare en ernstige zaak, maar ik wil geen negatieve zeur zijn.

Een positieve benadering en een beetje humor werkt net zo goed en is bovendien voor iedereen leuker. :slightly-smiling-face:

Link naar reactie
  • 0
Quote

Zitten de HL-leden die je noemt in die branche?

Van meubels tot kleding, geen food. Truc is het integreren of overbruggen van de online en offline marketing en business.

 

Als het goed is heb je een mailbestand en assortiment zou je kunnen aanpassen naar het seizoen: waterpistolen, skippyballen, hoepels, walkie talkies, stoepkrijt of trampolines voor mijn part...

 

Mvg,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 0

Hoi Wigbolt, 

 

Vanmiddag de eerste afspraak gehad. Tot nu toe de enige maar wie weet wat er nog volgt. Moest haast nadenken over hoe de kassa ook alweer werkt, haha.  :slightly-smiling-face:


overbruggen van offline en online gebeurt in zoverre dat mensen online bestellen en komen afhalen in de winkel (of als het in de stad is, bezorg ik het bij hen thuis). Deze afhalingen reken ik echter niet tot de afspraken. Ik ben een poster aan het maken die hopelijk zaterdag in de etalage hangt met daarop duidelijk alle opties

- Bel & bestel (afhalen of laten bezorgen)

- mail & bestel (afhalen of laten bezorgen)

- klik & bestel (afhalen of laten bezorgen)

- bel & shop 

- mail & shop

- shop & send (iets uitzoeken in de winkel en laten bezorgen)

Bij bezorgen is er altijd de keuze tussen thuis laten bezorgen, bij een pakketpunt of op het adres van iemand anders (met persoonlijke boodschap erbij). Boven bedrag X geen verzendkosten en ook hier in de stad altijd gratis bezorgd. Ik denk dat ik de meest voorkomende combinaties wel aanbied. Wat ik niet aanbied is same day delivery en tijdvaklevering. Het eerste is te kostbaar en voor het tweede heb ik een luxer abonnement bij de vervoersmaatschappij nodig. Eigenlijk ook gewoon te kostbaar dus. Wie weet in de toekomst ... 

 

Ik merk wel dat er een (vrij grote) groep mensen is die niet online bestelt, ook niet bij de webshop van een bij hen bekende winkel in eigen stad, jammer. Ik heb een mailbestand van klanten die zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief. Dit betreft vrijwel uitsluitend online klanten. Voor een groot deel van hen zijn de mogelijkheden in de fysieke winkel niet relevant vanwege een te grote afstand. Evengoed ook daar even de mogelijkheden vermelden. Goed idee. 

 

Seizoensassortiment is er natuurlijk altijd. In de zomer ligt er strandspeelgoed, buitenspellen en veel waterspeelgoed in de winkel. in december staan er kerstfiguurtjes, glitter sneeuwbollen, ijsbeer- en pinguinknuffels etc. In het voorjaar meer schapen, eenden en Paasdieren-knuffels, maak-je-eigen vogelhuisje, kindertuingereedschap. In de herfst uilen, egels, hertjes-knuffels, veel puzzels en gezelschapsspellen. Daarnaast een soort standaard assortiment dat er altijd is (baby assortiment, poppen, keukenspeelgoed etc.). Denk dat vrijwel iedere branche zich aanpast aan het seizoen. Online is het volledige assortiment altijd te vinden, ongeacht de tijd van het jaar. 

 

Hoe dan ook. Ik heb een paar goede ideeën opgedaan door dit topic. Ik ben er wel over uit dat ik de nieuwe site doorschuif naar 2022. Google Ads uitbesteden ja of nee, daar ben ik nog niet over uit maar nog 1 a 2 gesprekken met partijen en dan neem ik een beslissing. In ieder geval zelf de site verder optimaliseren en mijn ogen open houden voor laaghangend fruit. Bedankt allen! :smiling-face:

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.