• 0

Payroll overeenkomst

 

 

Kan een payroll bedrijf facturen sturen voor uren die niet gewerkt zijn?

 

Ik zit met een prangende vraag. Ik heb een medewerkster bij mij werken via een Payroll bedrijf. Nu is er eind vorig jaar net voor de lockdown tussen haar en het Payroll bedrijf enige onzekerheid ontstaan betreffende doorbetaling tijdens een lockdown. Nu hebben wij, ondanks de lockdown, nog 6 weken doorgewerkt. Toen was er echt geen werk meer voor 2 personen en heb ik dit tegen de medewerker verteld. Die is behoorlijk door het lint gegaan en na 2 weken is zij vervolgens thuis komen te zitten met een burn-out, dit neem ik overigens het payroll bedrijf kwalijk, dit terzijde. Nu krijg ik van de eerste  week dat zij thuis is geweest en dus niet heeft gewerkt een factuur van het Payrol bedrijf. Zij geven aan dat de medewerker recht heeft op doorbetaling vanwege haar opgebouwde rechten. Kunnen zij deze rekening bij mij neerleggen?

 

Hopelijk is er iemand die mij duidelijkheid kan verschaffen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL 

 

In payroll zit toch in hun rol van werkgever ook ziekteverzuim e.d.? 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Het zal liggen aan de afspraken met het payrollbedrijf. Het is best mogelijk dat er een "eigen risico periode" in de overeenkomst staat met jou. Dus je zult de overeenkomst die jij hebt met het payroll bedrijf erop na moeten slaan om te zien wanneer zij niet gewerkte uren toch mogen factureren.

 

Ik vind het in elk geval geen hele rare afspraak. Een werkgever (in dit geval de payrolldienstverlener) moet ziek personeel doorbetalen en kan zich daarvoor verzekeren. Maar de kosten van de verzekering gaan fors omlaag als je kort verzuim of in elk geval de eerste week(en) voor eigen rekening neemt en dat risico mogen ze ook doorschuiven in het contract naar jou.

De overeenkomst tussen jou en hen is vormvrij wij kunnen dus niet bepalen of dit wel of niet mag je zult dat moeten nakijken in de overeenkomst die je hebt gesloten.

Link naar reactie
  • 0

Als er echt niets over in de overeenkomst staat dan kunnen ze niet zomaar niet gewerkte uren doorberekenen.

 

Hun opmerking dat een werknemer rechten opbouwt klopt wel, het feit dat er sprake is van een nulurencontract of in dit geval 12 uur per jaar is weinigzeggend. Een werknemer heeft recht op doorbetaling van het gemiddeld aantal gewerkte uren van de afgelopen 3 of 6 maanden.

Maar dit kan niet als (enige) argument gebruikt worden dat jij zou moeten betalen.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.