• 0

Franse /Belgische btw terugvragen met kassabon

L.S.

 

Voor mijn onderneming doe ik normaal veel inkopen in Nederland, nu de winkels in Nederland gesloten zijn wijk ik uit naar België en Frankrijk.

Helaas krijg ik niet bij al mijn aankopen een factuurbon.  Vaak 'slechts' een kassabon waar wel de naam, adres en btw nummer van de winkel op staan (de btw zelf staat er wel keurig netjes op). Mijn btw nummer + bedrijfsnaam + adres missen op deze 'kassabon'. Ik heb echter geen ervaring met het terugvragen van btw in het buitenland.

Daaruit rest mij de vraag:

Krijg ik de Franse/Belgische btw terug zonder dat mijn btw nummer/adres/bedrijfsnaam op deze bon staat?

 

Ik had misschien als oplossing om zelf mijn bedrijfsnaam+adres+btw nummer  te printen en aan de bon vast te nieten.

Is er iemand die hier misschien ervaring mee heeft of mij hierin kan adviseren?

 

Bij voorbaat dank!

 

Gr Wouter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor uitleg, zie: 

Vereisten en toelichting bij verzoek om teruggaaf btw uit andere EU-landen

 

Vereenvoudigde facturen (kassabonnen) worden alleen geaccepteerd als het totaal van de factuur minder is dan € 100 (met btw) ... en de betaling met de zakelijke bankrekening heeft plaatsgevonden. 

 

Facturen meesturen als het factuurbedrag boven het drempelbedrag uitkomt. De drempelbedragen zijn:
– brandstof: € 250
– andere goederen en diensten: € 1.000

Deze facturen moeten wel aan alle factuureisen voldoen ... dus van wie, aan wie, voor wat en voor hoeveel.

 

zie ook: 

Btw terugvragen uit andere EU-landen

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Bert. zei:

Het teruggaafverzoek via de Nederlandse belastingdienst is niet bedoeld voor aankopen van goederen die intra-communautair geleverd hadden kunnen worden.

Zonder vervoersverklaring is er geen sprake van een intracommunautaire levering.
De verkoper moet in dat geval dus btw in rekening brengen ... die vervolgens teruggevraagd kan worden.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, Cosara zei:

De verkoper moet in dat geval dus btw in rekening brengen ... die vervolgens teruggevraagd kan worden.

We hebben in eerdere topics al gezien dat dit niet door alle buitenlandse belastingdiensten zo beoordeeld wordt. Zo krijg je vaak als antwoord terug dat indien de levering plaats had kunnen vinden als IC levering dat er geen teruggaaf mogelijk is.

 

Bij winkels die gewoon met kassabon e.d. werken zal dit waarschijnlijk wel het geval zijn maar het kan een probleem worden bij grotere aankopen zoals computers e.d. (zoals in eerdere topics gezien is).

 

Link naar reactie
  • 0
21 uur geleden, Cosara zei:

Zonder vervoersverklaring is er geen sprake van een intracommunautaire levering.

 Een vervoersverklaring is slechts één van de bewijsmiddelen, ook zonder vervoersverklaring kan er sprake zijn van een ICL.  

21 uur geleden, Cosara zei:

De verkoper moet in dat geval dus btw in rekening brengen ... die vervolgens teruggevraagd kan worden.

Die bij een strikte toepassing van artikel 4 b) van Richtlijn 2008/9 dus niet zonder meer teruggevraagd kan worden, tenzij TS zich in FR en BE registreert en zelf de ICL aangeeft.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.